۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۲۵۰۹۷
تارنمای آمریكایی:

دیدار اسرائیلی و عربستانی نشانگر پایان طرح صلح عربی در منطقه است

عربستان كه خود را مدافع حقوق ملت فلسطین و منتقد اشغال كرانه باختری و نوار غزه از سوی اسرائیل معرفی می كند، به طور غیرمنتظره تصمیم به تغییر سیاست خود در قبال فلسطین گرفته و خواستار نزدیكی با رژیم صهیونیستی شده است.
 دیدار اسرائیلی و عربستانی

به گزارش خبرگزاری رسا، تارنمای خبری - تحلیلی موندوویس در آمریكا با بیان مطلب فوق افزود: رهبران ارشد امنیتی دو به ظاهر دشمن قدیمی در واشنگتن دی سی، تركی الفیصل رییس سابق اطلاعات عربستان و یاكو آمیدرور سرلشكر بازنشسته و مشاور امنیت ملی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در موسسه سیاست خاورمیانه واشنگتن كه یك موسسه طرفدار اسرائیل است و از سوی آیپك (لابی صهیونیستی در آمریكا) و كارمندان این سازمان اداره می شود، دیدار و گفت وگو كردند.


عربستان از روز نكبت در سال 1948 میلادی روابط دیپلماتیك با رژیم صهیونیستی نداشته و حتی برای تحریم این كشور نیز تلاش هایی انجام داد و اگر چه این جلسه بین دو كشور برای اولین بار اتفاق نمی افتد ( مقامات دو طرف پیشتر و در سال گذشته با هم دیدار كرده بودند) اما خبر شكل گیری جلسات در سطح مقام های عالی رتبه را در آینده ای نه چندان دور می دهد.


دیدار مقامات سعودی و صهیونیستی به عنوان دو طرفی كه حقوق بشر را تضییع می كنند، جای شگفتی ندارد، اما این خبری بد برای حامیان و طرفداران طرح صلح عربی است كه به ابتكار صلح عربستان نیز معروف است.


طرح 10 ماده ای كه برای پایان دادن به مناقشات اعراب و رژیم صهیونیستی مطرح شد و به تایید اتحادیه عرب در سال 2002 میلادی نیز رسید، در سال 2007 مجددا تایید شده و مورد حمایت بیشتر گروه های فلسطینی از جمله حماس قرار گرفت.


بر اساس آن قرار بود روابط بین اعراب و رژیم صهیونسیتی به شرط عقب نشینی رژیم از سرزمین های اشغالی از جمله اورشلیم شرقی، به حالت عادی باز گردد.


همچنین قرار بود بر اساس این طرح مساله پناهندگان فلسطینی نیز بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل حل و فصل شود.


اما رژیم صهیونیستی تاكنون نه تنها به هیچ یك از مفاد این طرح عمل نكرده و سرزمین های اشغالی را ترك نكرده است، بلكه برخی از وزیران كابینه نتانیاهو خواستار الحاق كرانه باختری به سرزمین های اشغالی شده اند.


حال به نظر می رسد عربستان با دیدارهای اخیری كه با طرف های صهیونیستی داشته از تعهدات تاریخی خود و حل مناقشه فلسطین و اسرائیل (طرح سازش) و راه حل دو دولت شانه خالی كرده است.


این گزارش تاكید كرده است كه دیدار یاد شده بین ماقمات سعودی و رژیم صهیونیستی در واقع مرگ طرح صلح عربی (طرح سازش) است و مهم تر از آن این كه، راه حل دو دولت نیز با انجام این دیدارها به پایان عمر خود رسیده است./982/ب102/د

منبع: ايرنا

ارسال نظرات