۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۴۸۰۷۷

بررسی مسائل مسلمانان روهینگیا در حضور «کوفی عنان»

رهبر حزب حاکم میانمار و دبیرکل سابق سازمان ملل روز گذشته برای حل مشکلات و مسائل اقلیت مسلمان روهینگیا با هم دیدار کردند.
دیدار کوفی عنان رییس سابق سازمان ملل با مقامات میانماری در مورد مسلمانان  روهینیگا

به گزارش خبرگزاری رسا، «آنگ سان سو چی»، رهبر حزب حاکم میانمار در دیدار با کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، ابراز اطمینان کرد که «کمیسیون راخین» به سرپرستی کوفی عنان، درگیری مذهبی در ایالت مسلمان‌نشین راخین در غرب میانمار را حل خواهد کرد و زخم‌های مردم این کشور را التیام خواهد بخشید. 

میانمار ماه گذشته اقدام به تأسیس این کمیسیون برای پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات درازمدت ایالت راخین کرد. گروه‌های حقوق بشری تجاوزات گسترده بوداییان علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در این ایالت را به ثبت رسانده‌اند. 

اکثریت بوداییان میانمار با تشکیل این کمیسیون مخالفت کرده و به فعالیت آن اعتراض دارند.

بوداییان ایالت راخین و سراسر میانمار، اقلیت روهینگیا را با وجود چند نسل سکونت در این کشور، اتباع غیرقانونی بنگلادش می‌دانند و آن‌ها را هدف خشونت قرار می‌دهند.

به گزارش ایکنا، صدها مسلمان روهینگیا از آغاز حملات بوداییان در سال ۲۰۱۲ جان خود را از دست داده و یا مجبور به ترک خانه‌های خود و سکونت در اردوگاه‌های کثیف آوارگان شده‌اند.

آنگ سان سو چی امروز در یک کنفرانس خبری که با حضور کوفی عنان برگزار شد، خطاب به اعضای این کمیسیون گفت: شما از این پس قادر خواهید بود مشکلات را از نزدیک ببینید و خودتان ریشه‌های آن را بررسی کرده و به نتیجه‌ای برسید.

وی گفت: زخمی وجود دارد که همه ما را می‌آزارد. ما امیدواریم کوفی عنان و همه اعضای این کمیسیون بتوانند به ما برای التیام آن کمک کنند.

عنان اعلام کرد: اطمینان دارد که می‌تواند به مردم راخین برای رسیدن به آینده‌ای صلح‌آمیز و شکوفا کمک کند.

عنان به همراه اعضای این کمیسیون فردا یک سفر شش روزه به سراسر راخین را آغاز می‌کند تا از نزدیک با شرایط مردم، اردوگاه‌ها و گروه‌های سیاسی و دینی آشنا شوند.

اما بزرگترین حزب سیاسی راخین (حزب ملی آراکان)، که نماینده اکثریت بودایی این ایالت است اعلام کرده که با این کمیسیون همکاری نخواهد کرد.

این حزب اعلام کرد: ما این کمیسیون را نمی‌خواهیم زیرا ما غریبه‌هایی را که تاریخ مردم راخین را نمی‌دانند، نمی‌خواهیم. آن‌ها چطور می‌توانند ریشه این مشکلات را حل کنند. نمایندگان سازمان ملل هرگز گزارش درستی از اینجا منتشر نکرده اند./847/ب102/د

ارسال نظرات