۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۵۰۴۳۷۸
کارشناس دینی مطرح کرد؛

ریشه کنی جهل از جامعه جزء حقوق اساسی شهروندان

امام جمعه ایزدخواست گفت: تقسیم عادلانه بیت‌المال، ریشه کن کردن جهل و نادانی از جامعه، جزء حقوق شهروندی و بر عهده زمامداران است.
حقوق شهروندی

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی امام جمعه ایزدخواست در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز گفت: مسأله حقوق شهروندی از دیرباز موردتوجه اسلام بوده است. به عنوان مثال ازمنظر حضرت علی(ع) حقوق در جامعه اسلامی دو طرفه است یعنی همان گونه که حکومت بر مردم حق دارد مردم هم برحکومت حق دارند و نباید دولت و حکومت حق مردم را نادیده بگیرد.

وی اولین حق شهروندی را بر گردن کسی دانست که زمام امور جامعه به دست اوست و او باید خیرخواه مردم باشد. یعنی زمامدار بایدمردم را به سمت خوبی‌ها سوق بدهد و آنهارا هدایت کند به سمت اموری که به نفع زندگی دنیا و آخرتشان باشد.

حجت‌الاسلام موسوی حق دیگر را برعهده حکمران دانست و تصرح کرد: تقسیم عادلانه بیت‌المال یکی از این حقوق است که حاکم جامعه اسلامی باید بیت‌المال را متعلق به همه مردم بداند و در راه رساندن آن به صاحبانش کوشش کند. طبق فرمایش حضرت علی(ع) دست مسولین درتصرف بیت‌المال بازنیست و آنها حق ندارند به نحو دلخواه در بیت‌المال دست ببرند.

امام جمعه ایزدخواست سومین وظیفه مسؤولان جامعه اسلامی را در بحث حقوق شهروندی، ریشه کن کردن جهل و نادانی از جامعه بیان کرد و افزود: بعد ازمساله مهم اموزش، پروش لازم است. یعنی باید زمینه های رشد فکری و فرهنگی مردم فراهم شود.

وی در ادامه، قشر ضعیف جامعه را گروهی دانست که توانایی تهیه مایحتاج خود وخانواده خود را نداشته باشند و برای تهیه خورد و خوراک زن و بچه خود با مشکل روبه رو باشند.

حجت‌الاسلام موسوی معتقد است که اگر همه گروه‌های فرهنگی و سیاسی حقوق شهروندی تعریف شده در اسلام را مدنظر قرار دهند بی شک مشکلات کمتری متوجه اقشار آسیب‌پذیر جامعه خواهدشد.

امام جمعه ایزدخواست ادامه داد:  برخی از گروه ها سعی کرده‌اند که با بخشنامه مشکل حقوق شهروندی را حل کنند. همه باید بدانیم که مساله مهم حقوق شهروندی با شعار و بخشنامه اجرایی نیست./825/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات