۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۵۲۰۲۱
به مناسبت روز پرستار؛

بررسی کتاب احکام پرستاری در یک اثر+دانلود

پژوهشکده امر به معرف و نهی از منکر کتاب «احکام پرستاری» را منتشر کرده است.
پرستاری دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات نشر معروف کتاب احکام پرستاری‌ از سری کتاب‌های فقه و زندگی نوشته خانم فاطمه استشاره با راهنمایی حجت الاسلام محمدحسین فلاح زاده را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در سه فصل ارزش پرستاری، پرستاری در اسلام و اخلاق پرستاری و احکام پرستاری نوشته است.

 خانم فاطمه استشاره در مقدمه درباره مقام پرستار چنین آورده است:

پرستاری از بیمار، یکی از قوانین بین‌المللی است. در آیین نجات‌بخش اسلام نیز به پرستاری از بیماران حتّی اسیران بیمار و مجروح توصیه و سفارش شده است. تاریخ، پرستاری شخصیت‌هایی چون نبی اکرم (‌صلی الله و علیه وآله و سلم) را یادآوری نموده و ارزش و اهمیت پرستاری را از دیدگاه این رهبر الهی و اولاد طاهرینش بازگو می‌نماید، که از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار است و همواره بشریت در سیره عملی و گفتار و عملکرد خاندان عصمت و طهارت شاهد ارج نهادن به امر شریف پرستاری و پرستاران شفیق و دلسوز می‌باشد.

در کتب روایی و تاریخی نمونه‌هایی از زندگانی آن بزرگواران مبنی بر توجه و تقدیر از مقام پرستاران آورده شده: پیامبر گرامی اسلام در جنگ‌ها با پرداخت غنیمت و نیز دلجویی از پرستاران تقدیر می‌کرد.

همچنین رهبر کبیر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی (قدس سره) در جمع پرستاران چنین فرمودند:

«این شغل پرستاری از شغل‌های شریفی است که اگر توأم با وظایف شرعی و انسانی انجام پذیرد، در شمار عبادت‌های درجه اول محسوب می‌شود»

نگارنده در صفحه 17 کتاب نیز درباره ارزش پرستاری در زبان پیامبر و ائمه اطهار چنین گفته است:

در میان مشاغل مختلف، برخی از شغل‌ها دارای ویژگی‌های اخلاقی و انسانی است زیرا علاوه بر اینکه با امور روزمره افراد جامعه سروکار دارد، تأثیر بسزایی در سلامت و تربیت جامعه نیز ایفا می‌کند. ازجمله این مشاغل می‌توان پزشکی، معلّمی و پرستاری را نام برد.

پرستاری از شریف‌ترین شغل‌هاست زیرا خدمتی بزرگ به افراد همنوع و بیمار در حساس‌ترین لحظات زندگی است که افراد نیاز بیشتری به کمک دارند.

پرستاری در دیدگاه رهبران الهی از جایگاه رفیع و پرارزشی برخوردار است، پیامبر بزرگوار اسلام(‌صلی الله و علیه وآله و سلم) فرمود: "کسی که یک شبانه‌روز پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل(علیه‌السلام) محشور می‌کند، و مانند درخشش برق از صراط عبور می‌کند، و کسی که برای برطرف کردن نیازهای مریض تلاش کند و نیاز او را برآورده کند، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهانش پاک می‌گردد".

این سخن نورانی حضرت، در روزهای آخر عمر شریفشان ایراد شده که خود نشانه اهمیت مطلب است؛ چراکه انسان در روزهای آخر عمر مهم‌ترین سخنان و وصیت‌های خویش را به زبان می‌آورد.

خانم استشاره در فصل سوم به احکام پرستاری و موضوعات زیر پرداخته است:

بخش اول (احکام عبادت، نماز، وضو، وضوی جبیره‌ای، مقدار جراحت و حکم آن، خلاصه احکام وضوی جبیره‌ای، موارد تیمم، نحوه تیمم، وقت نماز، نماز بیماران، چگونگی نماز نشسته، چه وقت نماز را خوابیده بخوانیم، چگونگی نماز خوابیده، بیدار کردن بیمار برای نماز، سخنی با پرستاران، نماز با بدن یا لباس نجس)؛

بخش دوم طهارت (خون، انتقال خون و خرید و فروش آن، عضو جداشده، میت یا انسان مرده، احکام محتضر، راه ثابت‌شدن نجاست، خوردن و آشامیدن چیز حرام یا نجس برای معالجه، تطهیر اشیای نجس، روزه، تزریق برای روزه‌دار، خمس)؛

بخش سوم: احکام اجتماعی (امر به معروف و نهی از منکر، احکام نگاه و لمس، احکام تماس، احکام پوشش، لباس پرستارها، جوراب، احکام زینت و آرایش، احکام روابط زن و مرد)؛

بخش چهارم: مسائل مالی(احکام مالی، بیت‌المال، ضمان، هدیه گرفتن، اشیاء پیدا شده).

وی در ادامه در سخنی با پرستاران چند نکته احکامی و اخلاقی را یادآور شده و گفته است:

پرستاران به اقتضای حرفه و شغلشان با بیماران متعدد و متفاوت برخورد دارند که دارای شرایط یکسانی نبوده و تنها وجه مشترک آن‌ها بیماری و مریضی است.

شاغلین در بیمارستان خوب می‌دانند، بیماران در واقع میهمانانی هستند که مدتی برای کاهش درد و بیماری نزد آنان می‌باشند؛ بنابراین، به‌عنوان میزبان، دانستن چند نکته ضروری است:

۱. تصوری باطل در بین برخی بیماران و پرستاران وجود دارد که معتقدند، بیمار که بستری شد لازم نیست اعمال عبادی خویش را انجام دهد. زیرا سِرُم به‌دست دارد و نباید حرکت کند. استراحت مطلق باید بنماید و یا اینکه خانم جهت زایمان آمده و منتظر وضع‌حمل است و یا اینکه جهت استراحت ویژه برای نجات جنین خود از خطر سقط بستری شده و... با نگاهی سطحی و گذرا می‌توان به‌خوبی دریافت که این علل و بیماری‌ها، هیچ‌کدام دلیل نمی‌شود که بیمار نمازش را ترک کند. حتی خانمی که جهت زایمان آمده و مقداری هم خون دیده ولی هنوز زایمان نکرده است، اگر وقت نماز شد، نماز همچنان بر او واجب است. خون زمانی حکم نفاس دارد که اولین جزء بچه از شکم مادر خارج شود.

پرستاران به‌عنوان میزبانان مهربان و دلسوز علاوه بر رسیدگی غذایی و دارویی به جسم بیمار، لازم است به غذای روح آن‌ها نیز توجه داشته باشند.

در بسیاری از مواقع این آگاهی‌ دادن شما به بیماران می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. زیرا عبادات از مهم‌ترین مسائل اساسی زندگی است و در همه‌جا مقدم هستند؛ در خانه، محل کار، تفریح و حتی در ایام بیماری.

۳. چینش تخت‌ها، حتی‌المقدور به‌طرف قبله و به‌گونه‌ای باشد که بیماری که وظیفه‌اش خواندن نماز بر روی تخت یا به‌صورت خوابیده است از این جهت مشکلی نداشته باشد.

۴. جهت قبله در هر اتاق مشخص، آب برای وضو و خاک برای تیمم موجود باشد.

۵. مُهر و یا چیزی که سجده بر آن صحیح است برای کسانی که نمی‌توانند به نمازخانه بروند وجود داشته باشد.

۶. در بخش خواهران اگر ممکن است سجاده به همراه یک چادر نماز برای خواهران بیمار و یا همراه موجود باشد.

۷. بیمارانی که نیاز به کمک دارند از طرف بهیاران و پرستاران امداد شده تا این عزیزان عبادتشان را به جا آوردند. مسلماً در ثواب نمازهای آن‌ها سهیم خواهند بود.

مؤسسه انتشارات نشر معروف کتاب پرستاری را در 84 صفحه و 5000 نسخه با قیمت 3000 تومان روانه بازار نشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند متن این کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند./۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
فایل پیوستی دانلود نمی شود لطفا برسی فرمایید
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
لینک دانلود خراب بود
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کتاب خوبی است لطفادر صورت امکان لینک را اصلاح کنید
1
0