بررسی جایگاه روحانیت تراز انقلاب اسلامی در کتاب طلبه انقلابی
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات شهید کاظمی کتاب «طلبه انقلابی؛ جایگاه توصیفی ـ تحلیلی طلبه انقلابی» را به قلم سعید هلالیان منتشر و راهی بازار نشر کرد.
انقلابی بودن و انقلابی ماندن، از دغدغه های جدی و راهبردهای همه دلسوزان و علاقه مندان نهضت اسلامی از جمله رهبر معظم انقلاب است که در سالهای اخیر در دیدارها با گروه ها و بخش های مختلف نمود برجسته یافته است.
درباره حوزه انقلابی، نشست ها و همایش های مهم برگزار شده است و به مطالب نسبتا زیادی دست می یابیم؛ اما در باب طلبه انقلابی که عموم حوزویان و به ویژه نسل جوان حوزه، نیاز بیشتری به دانستن درباره آن دارند و به طور مستقبم به حیات صنفی آن مرتبط است؛ محتوای چندان وجود ندارد و تنها مطالبی جسته و گریخته یافت می شود.
پرسش ها و دغدغه ها بسیاری در این باره مطرح است که مهمترین آنها عبارتند از:
ـ انقلاب اسلامی چه نسبتی با حوزه و در نتیجه با طلبگی دارد؟
ـ آیا انقلاب اسلامی رسالت و وظایف خاصی را متوجه حوزه و طلبه کرده است؟
ـ انقلابی بودن چیست؟ طلبه انقلابی یعنی چه؟
ـ معیار انقلابی بودن طلبه چیست؟
ـ مشخصات و ویژگی های طلبه انقلاب چیست و چطور می تواند به آنها رسید؟
ـ آیا اصول و وقواعد خاصی در زمینه انقلابی بودن و انقلابی ماندن طلبه هست؟
ـ چرا طلبه باید انقلابی باشد؟
ـ چه آسیب های و آفت هایی ممکن است متوجه طلبه انقلاب شود؟ و...
نویسنده در این نوشتار کوشش کرده است با رهنمون یابی از اندیشه ناب امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان حوزه، به ترسیم سیمای طلبه انقلاب، ضرورت انقلابی بودن طلبه، ویژگی های طلبه انقلابی در ساحت های بینشی و انگیزشی و رفتاری، رفتارهای رسیدن بدان ها و نیز آسیب ها و شبهات متوجه طلاب انقلابی بپردازد.
ساختار کتاب
نویسنده این کتاب را در پنج فصل با عنوان های: نهضت پیامبران، انقلاب اسلامی، حوزه علمیه و طلبگی، انقلاب اسلامی و رسالت عصری حوزه و طلبه، هویت طلبه انقلابی و ضرورت انقلاب بودن طلاب، ویژگی های طلبه انقلابی و راهکار و قواعد متربط، آفتها و آسیب ها و شبهات متوجه طلبه انقلاب، تنظیم کرده و در پایان نتیجه گیری مطالب را آورده است.
نویسنده در فصل اول به بررسی مطالبی همچون: نهضت پیامبران و اوصیای الهی، حوزه چیست؟ رسالت و اهداف کلان ان کدام است؟، طلبه کیست و رسالت کلان او چیست؟ پرداخته و در فصل دوم عنوان های: وِیژگی جهان معاصر، انقلاب اسلامی و هویت آن، مهم ترین کنونی نهضت اسلامی، مبحث راهبرد فرایند تحقق اهداف اسلامی، رسالت عصری حوزه معاصر و طلبه عصر انقلاب را بررسی کرده است.
نگارنده در فصل سوم به موضوعاتی همانند: طلبه انقلابی کیست؟ چرا باید انقلابی باید؟ توجه کرده و در فصل چهارم نیز مطالبی همچون: شخصیت طلبه انقلابی و چگونگی دست یابی به آن، انگیزه و روحیات طلبه انقلاب، رفتارها و مهارت های طلبه انقلابی و ویژگی ها طلاب بانوی انقلابی را بررسی کرده است. در فصل پنج هم آفت ها و آسیب های متوجه طلبه انقلاب و برخی شبهات متوجه طلبه انقلاب واکاوی شده است.
برشی از کتاب:
ورود به عالم طلبگی، پیوستن به جرگه عالمان دین و حرکت در مسیر نهضت توحیدگستری انبیاء و اوصیاء همواره مسؤولیت آفرین و دشوار بوده است، اما ویژگیهای عصر خمینی(ره) و تأثیرات عمیق نهضت اسلامی بر جهان، معاصر و ظرفیت های پدیدآمده بسیار گسترده ناشی از آن برای تحقق هر چه بیشتر اهداف اسلامی، باعث شده تا مسؤولیت های بسیار بیشتر؛ خطیرتر و مشکل تری متوجه حوزه های علمیه، طلاب و عالمان گردد.
اساسا به سبب اموری همانند اهداف مشترک و هم افق، پیوند و علاقه مادر و فرزندی، خطر تضعیف حوزه و ضربه خوردن اسلام ناب، اقتضائات رشد و تعالی صنفی حوزه و حوزویان در عصر کنونی و نیز تکالیف اجتماعی، حوزه و طلبه امروز باید ضرورتا از صراط نهضت اسلامی بگذرد تا بتواند رسالت ها و مأموریت های عصری اش را به درستی شناخته و به خوبی انجام دهد.
بدین گونه، طلبه عصر انقلابی می تواند در پرتو تشخیص و انجام واجبات صنفی عصری اش رشد سلوکی متناسب با زمانه اش، یعنی عصر امام خمینی(ره) داشته باشد.
از سوی دیگر، طلبه عصر انقلاب در چنان مختصات تاریخ و تمدنی حساس، پیچیده و دشورای قرار گرفته است که در صورت انتخاب مسیر نورانی طلبگی، باید برای اداء دقیق و صحیح رسالت ها و وظایف عصری اش، خود را به اوصاف و ویژگیهای بسیاری آراسته مجهز کند وگرنه، بدون توجه به مقتضیات انقلابی بودن و بدون تجهیژ بایسته خود به ویژگی هایی که این امر می طلبد، دیر یا زود به مشکلات بسیاری در مسیر انقلابی بودن و ایفای وظایف صنفی اش برمی خورد.