۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۴۳۳۵۵۲
سخنگوی وزارت ارشاد:

حج تنها برای سال جاری متوقف شده است

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: حج تنها برای سال جاری متوقف شده و ممکن است در سال‌های بعد انجام شود، از این رو اگر کارشکنی‌های سعودی‌ها نبود در حال حاضر نیز این مناسک انجام می‌شد.
نوش ابادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد شامگاه دوشنبه در نشست خبری خود که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه اصلاح فرهنگ عمومی در سایه تمسک به قرآن کریم میسر است اظهار داشت: ابتدا باید متذکر شد که برگزاری نمایشگاه قرآن در محیطی سرشار از معنویت برپا شد، در زمینه قرآن نیز باید گفت که عمل به دستورات و معارف قرآن نسخه شفابخش همه مشکلات خواهد بود.

 

وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن حاصل تلاش معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه بوده است که توانسته امسال با حضور تعداد زیادی از هنرمندان، خوش‌نویسان، طراحان، نگارگران و سایر هنرمندان با تولید و خلق آثار هنری جلوه خاصی به نمایشگاه بین‌المللی قرآن رنگ و بوی خاصی بدهد.

 

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه شناخت و عمل به قرآن نقش زیادی در کاهش آسیب‌های فرهنگی دارد خاطرنشان کرد: در این راستا به وسیله نسخه‌های قرآن می‌توان همه بیماری‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصاد و فرهنگی را درمان کرد، پس از این رو باید گفت توسعه نمایشگاه‌های قرآنی زمینه‌ساز انس مردم با قرآن است.

 

نوش آبادی با اشاره به اینکه نمایشگاه ایثار آثار زیادی را امسال عرضه کرده است، تصریح کرد: 50 تابلو فاخر با موضوعات قرآنی، 95 اثر خوش‌نویسی، 30 تابلو از هنرمندان سایر کشورها، 155 اثر نقاشی، 133 اثر نگارگری، 106 اثر منبت و معرق، 60 اثر موزه‌ای به همراه 40 قطعه عکس با موضوعات قرآن و دفاع مقدس در نمایشگاه عرضه شده است.  

 

وی افزود: ما امسال نمایشگاه عفاف و حجاب را در کنار نمایشگاه قرآن برپا کردیم، این نمایشگاه فضای خوبی در نمایشگاه قرآن به وجود آورده است، ما در نمایشگاه عفاف و حجاب طرح ارتقای چادرهای نماز مساجد و اماکن متبرکه، حضور 110 مؤسسه عفاف و حجاب در نمایشگاه، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در حوزه مد و لباس، ارائه طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و متنوع از جمله فعالیت‌های بخش عفاف و حجاب است که امور اجرایی این نمایشگاه برعهده انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب بوده است.

 

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه هیأت نظارت بر مطبوعات یک هیأت فرادستگاهی بوده، تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هیأت تنها یک رأی را در برمی گیرد، از این رو توقیف برخی از سایت ها و روزنامه ها تنها با نظر وزیر فرهنگ صورت نگرفته است.

 

نوش آبادی با اشاره به اینکه توقیف روزنامه قانون ربطی به ارشاد ندارد و به دستور دادستانی انجام شده است یادآور شد: این توقیف به دلیل علت شکایت برخی نهادهای امنیتی بوده و ارشاد نقشی نداشته است، باید رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که از قانون تخطی نکنند.

 

وی گفت: در زمینه قانون مطبوعات باید اصلاحاتی انجام شود و ما در حال اصلاح فانون هستیم، توقیف روزنامه قانون به استناد بند 5 اصل 105 قانون اساسی رخ داده و قوه قضاییه تصمیم گرفته است، البته باید به سمتی برویم که با یک خطا کل رسانه تعطیل نشود و اگر یک نفر خطا کرده آن یک نفر مجازات شود.

 

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه روزنامه قانون که امروز براساس مستنداتی که خود دادستانی ارائه داده توقیف شده است، ابراز داشت: روزنامه قانون با اعلام جرمی که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی داشتند دادگاهی شده و وزارت فرهنگ هیچ نقشی در این موضوع نداشته است، در همین راستا توقیف سایت «رجا نیوز» با تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات با رأی اعضا صورت گرفته و همه اعضا بر توقیف این وب سایت اتفاق نظر دارند.

 

نوش آبادی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی دقیق باید مسیر حج را هموار کنیم، تأکید کرد: حج تعطیل نشده و حکام سعودی اجازه این کار را ندارند، سعودی‌ها تظاهر به همکاری داشتند اما هیچ نشانه‌ای از همکاری نبود زیرا سعودی‌ها با برخی شرط‌های نامعقول ما را از حج محروم کردند.

 

وی بیان داشت: حج تنها برای سال جاری متوقف شده و ممکن است در سال‌های بعد انجام شود، اگر کارشکنی‌های سعودی‌ها نبود، در حال حاضر نیز این مناسک انجام می‌شد، به همین منظور امکانات ما در مکه و مدینه در جای خود باقی است و در سالهای آتی از آنها استفاده خواهیم کرد.

 

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه وزیر از اختیاراتش برای توقف فیلم 50 کیلو آلبالو استفاده کرد اظهار داشت: این نشانه دخل و تصرف در فیلم نیست، شورای نظارت و صدور مجوز از نهادهای زیر دست ارشاد هستند و وزیر طبق قانون از اختیاراتش برای فیلم 50 کیلو آلبالو استفاده کرد، درباره این فیلم حرفهایی برخی رسانه‌ها زدند که نشان عدم اطلاع از اختیارات وزیر بود و در حق جنتی ظلم شد.

 

نوش آبادی با اشاره به اینکه تیتراژ فیلم بارکد توسط یک خواننده زیر زمینی خوانده شده است ابراز کرد: این فیلم اکنون بر روی پرده سینما است و مجوز موسیقی آن باید از سوی شورای موسیقی معاونت هنری گرفته می‌شد که آن‌ها اقدام به دریافت این مجوز نکرده‌اند به همین دلیل بعد از اکران فیلم موسیقی آن از تیتراژ حذف شد این فیلم از نظر محتوا هیچ مشکلی نداشته است.

 

وی افزود: در رابطه با فیلم فروشنده موضع‌گیری‌هایی صورت گرفت اما هر فیلمی باید مراحل خود را طی کند و بعد از ساخت و تولید باید مجوز اکران هم بگیرد، فیلم فروشنده هم از این امر مستثنی نیست.

 

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری هفته گذشته در رابطه با بحث ولنگاری فرهنگی نکاتی را مورد توجه قرار داده‌اند و برنامه‌های وزارت ارشاد در این زمینه چه است؟ خاطرنشان کرد:‌ هشداری که مقام معظم رهبری در این عرصه دادند بسیار ارزشمند است، مقام معظم رهبری به عنوان چشم بیدار جامعه همواره به همه حوزه‌ها توجهی ویژه داشته‌اند و به حوزه فرهنگ و هنر نیز همواره با دقت و هوشمندانه پرداخته‌اند، در این عرصه خطاب مقام معظم رهبری به تمام حوزه‌های دولتی و غیردولتی و حتی عموم مردم، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای فرهنگی است، ما هم به عنوان یک دستگاه همواره از فرمایشات رهبری بهره برده‌ایم و از تذکرات ایشان تشکر و استقبال می‌کنیم.

 

نوش آبادی با اشاره به اینکه ما همواره باید مراقب باشیم که در عرصه فرهنگ به گونه ای عمل نکنیم که از مصداق‌های جامعه فاصله بگیریم ابراز داشت: باید نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم، ما در حوزه کتاب، سینما، هنرهای نمایشی، رسانه و حتی در عرصه فعالیت‌های مجازی همواره اقداماتی داشته‌ایم. بعد از سخنان مقام معظم رهبری، وزیر ارشاد جلسات متعددی را در این عرصه برگزار کردند و بر این امر تاکید داشتند که باید برنامه‌ریزی دقیقی در این عرصه انجام شود.

 

وی تأکید داشت: ما همگی باید خود را مورد خطاب رهبری بدانیم و به هر میزانی که می‌توانیم از منابع ملی و عمومی کشور استفاده کنیم تا پاسخگوی نیازهای فرهنگی جامعه باشیم، وزارت فرهنگ و ارشاد هم به عنوان یک نهاد رسمی و دولتی بنا دارد برای به وجود آمدن یک فضای مناسب فرهنگی به دور از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به فرمایشات رهبری عمل کند.

 

نوش آبادی در پایان گفت: من این اطمینان را می‌دهم که ما همواره در عرصه فرهنگ درصدد تکامل و رفع نواقص هستیم و جلوگیری از توزیع برخی از محصولات فرهنگی و نشر برخی دیگر دلیل وجود بر این امر است، ما همواره از محصولاتی که به ضرر است و ارزشی ندارد جلوگیری کرده‌ایم که در عرصه اجتماع ترویج پیدا نکند./816/201/ب2

ارسال نظرات