۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۳۵۱۱۳
آیت الله فاضل‌لنکرانی مطرح کرد؛

روایتی از جلسه آیت الله فاضل‌ لنکرانی با امام خمینی درباره شهدای روحانی

روایتی از جلسه آیت الله فاضل‌ لنکرانی با امام خمینی درباره شهدای روحانی
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که شهدای روحانیت حق ویژه ای به گردن ما دارند، نسبت به عدم توجه درست به این قشر از شهدا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دیدار با حجت الاسلام هنرمند مدیر کل جدید بنیاد شهید استان قم اظهار داشت: قم یک فرصت بسیار خوبی برای نیروهای انقلابی است که در فرصتهای و زمان‌های دیگر خدمت کردند تا یک بخشی از خدمات خودشان در قم باشند.

وی با بیان این که وجود قبر مطهر حضرت معصومه(س) برای قم منشأ آثار فراوان معنوی و مادی است، گفت: این اولین عامل و مهم‌ترین عامل است؛ خود حوزه علمیه قم و وجود بزرگان و مراجع در کنار این قضیه و عامل سوم خود مردم قم است. یعنی این تعابیری که از اهل قم در روایات دارد، بالأخره در هر زمانی مصادیقی از آن عنوان وجود دارد.

آیت الله فاضل‌لنکرانی تصریح کرد: حالا اگر هم نگوئیم هر کسی که در قم هست عنوان اهل قم را دارد ولی در هر زمانی مصادیقی دارد، از امام صادق(ع) روایت «سلام الله علی اهل قم» رسیده این یعنی در اهل قم در هر زمانی تا قیامت و در آن زمان که هنوز حضرت معصومه نبوده روایت، سلام الله علی اهل قم معلوم می‌شود یک ویژگی مردم و اهل قم در نزد ائمه معصومین(ع) داشتند، اهل قم یک منزلتی داشتند که خودش خیلی مسئله مهم و قابل توجهی است.

وی بیان داشت: یک وقتی می‌گوئیم خاک قم و زمین قم یک رجحانی دارد یا می‌گوئیم بزرگانی از محدثین و فقها و علما و اصحاب ائمه اطهار(ع) در این قم مدفونند، ولی یک وقت می‌گوئیم خود اهل قم هم یک منزلتی در نزد ائمه معصومین(ع) دارد، اینکه امام رضوان الله تعالی علیه با آن دید عمیق فقهی و روایی خودشان فرمودند من افتخار می‌کنم اهل قم هستم البته باید بدانیم منظور صرفا کسی نیست که اینجا متولد شده باشد، چون خود امام که اینجا متولد نشده بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بنیاد شهید را از جمله نهادهای مهم در کشور بعد از انقلاب دانست و عنوان داشت: در رابطه با بنیاد شهید مطالبی که هست خودتان به خوبی اطلاع دارید و نیازی نیست که من ذکر کنم، اما از باب اداء وظیفه عرض می‌کنم که در میان نهادهایی که در انقلاب بسیار مهم است و از تأسیسات انقلاب بوده چون ما چیزی قبل از انقلاب به نام بنیاد شهید نداشتیم، بنیاد شهید یک نهاد متولد شده با انقلاب است چون جوشیده از انقلاب است یک قداست و یک احترام و یک عظمت خاصی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شهدای روحانیت آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند، گفت: همه شهدا مخصوصاً شهدای روحانیت را باید بیشتر توجه کرد و باید شهدای از روحانیت خیلی مورد توجه قرار بگیرند؛ من این خاطره را از مرحوم والدمان عرض کنم که یک روزی همراه ایشان جماران خدمت امام رفته بودیم، من دست امام را بوسیدم بیرون آمدم، مرحوم والدمان که آن زمان مسئولیت حوزه را داشتند فرمودند من گزارش و تعداد شهدای روحانیت را به امام عرض کردم و اشک امام جاری شد، مگر چقدر ما روحانی داریم؟ به نسبت که می‌دانید شهدای روحانیت از هر قشری بیشتر است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: البته اینکه من عرض می‌کنم نه از باب اینکه من هم در این صنف هستم، بلکه از باب اینکه اینها حق بزرگی دارند؛ ما شهدای روحانیت را بیشتر باید توجه کنیم، به مردم و به حوزه معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: همین اواخر یکی از شاگردان بسیار خوب ما شهید تقی‌پور جزء شهدای مدافع حرم شد در اربعین دو سال پیش در سوریه به شهادت رسید. اینها واقعاً زیاد مورد توجه قرار بگیرد. پدرش تا چندی پیش گاهی تلفنی با من صحبت می‌کرد دیدم گلایه‌هایی دارد از اینکه آنطوری که آقایان باید توجه کنند توجه نشده اند./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات