۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۷۲۰۸۶

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۶ دی ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۶ دی ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 199 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 900 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 180 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 900 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۶ دی ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 199 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 900 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 180 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 900 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و 199 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 597 هزار تومان و هر مثقال طلا 5 میلیون و 195 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه بعد از چند روز بار دیگر توانست وارد کانال 12 میلیونی شود اما مشخص نیست که تا چه مدت در این کانال قیمتی ماندگار خواهد بود.

افزایش قیمت جهانی طلا به همراه قیمت افزایش قیمت ارز در بازار داخلی موجب افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است؛ قیمت ارز از عصر روز یکشنبه در بازار آزاد با نوسان همراه شده است؛‌ سیر صعودی قیمت‌ها در بازار ارز بعد از چند هفته ثبات آغاز شد؛ یکی از دلایل مهم افزایش قیمت ارز به گفته فعالان بازار این است که کمیسیون تلفیق افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه 1400 به 17500 تومان را مصوب کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم تلفیق را موجب آغاز مجدد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار می دانند؛ همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: رسمیت دادن به نرخ تسعیر 17500 تومان را به صلاح اقتصاد نمیدانم، ضمن آنکه مبنای محاسباتی آن مشخص نیست.

بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

به گزارش تسنیم،‌ در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 600 تومان و درهم امارات 7 هزار و 190 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار   25 هزار و 850 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 900 تومانی نسبت به قیمت فروش، 24 هزار و 950 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 720 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 820 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: سه‌‌‌شنبه 16 دی 11:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

25  هزار و 850

قیمت دلار (بازار آزاد)

25  هزار و 900

قیمت یورو (صرافی بانکی)

31 هزار و 720

قیمت یورو (بازار آزاد)

31 هزار و 600

قیمت درهم

7 هزار و 190

قیمت پوند

35 هزار و 500

بروز رسانی: سه‌شنبه 16 دی ساعت 13:30

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  11 میلیون و 900  هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

12  میلیون و 180 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 400هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 250  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 350 هزار

بروز رسانی: سه‌شنبه 16 دی ساعت 13:30

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 199 هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 597 هزار

مثقال طلا

5 میلیون و 195 هزار

انس طلا(دلار)

1947.6

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۱۰/۱۶

پس از آنکه اوپک و متحدانش از جمله روسیه مذاکرات بی نتیجه در مورد سطح تولید در ماه فوریه را ادامه دادند و در حالی که نگرانی ها از سطح تقاضا برای نفت به دلیل تداوم مقررات قرنطینه در کشورهای مختلف همچنان پابرجاست، قیمت نفت روز سه شنبه شاهد نوسان محدودی بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 8 سنت معادل 0.2 درصد رشد به 51 دلار و 17 سنت رسید. این در حالی است که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه فوریه با 12 سنت معادل 0.3 درصد رشد به 47 دلار و 74 سنت رسید.

پس از آنکه اوپک و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس نتوانستند در مذاکرات دیروز خود بر سر سطح تولید ماه فوریه به توافقی دست یابند، قیمت هر دو شاخص نفتی دیروز شاهد بیش از یک درصد افت بود.

عربستان با اشاره به محدودیت های جدید قرنطینه در کشورهای مختلف مخالف افزایش تولید است، در حالی که روسیه با استناد به ترمیم تقاضا خواستار افزایش تولید است. مذاکرات اوپک پلاس قرار است امروز هم ادامه پیدا کند.

لوئیز دیکسون، تحلیلگر بازارهای نفت در موسسه ریستاد انرژی گفت: «اختلاف نظرها در درون اوپک پلاس قطعا یکی از عوامل افت قیمت ها بوده، اما احتمالا عامل مهمتر تاثیر ناشناخته ویروس کرونای انگلیسی بر فعالیت های اقتصادی و سفرهای بین المللی است که هر دو می توانند در میزان تقاضا برای نفت تعیین کننده باشند.»

اما افزایش تنش ها در خاورمیانه مانع از افت بیشتر قیمت ها شده است. ایران روز دوشنبه یک تانکر کره جنوبی را که در حال آلوده سازی آبهای خلیج فارس بود توقیف کرد. تنش ها بین تهران و سئول طی ماه های اخیر به دلیل توقیف غیرقانونی دارایی های ایران در بانک های کره ای به بهانه تحریم های آمریکا بالا گرفته است.

 

شاخص بورس ۲۴ هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 9میلیارد و 857میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 10هزار و 491میلیارد تومان در یک میلیون و 542هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 24هزار و 272واحدی در ارتفاع یک میلیون و 350هزار و 211واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فروشگاه‌های رنجیره‌ای افق کوروش، باما و گروه مدیریت سرمایه‌‌گذاری امید با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 776میلیون ورقه به‌ارزش 6هزار و 758میلیارد تومان در 755هزار نوبت، آیفکس 145واحد افت کرد و در ارتفاع 19هزار و 388واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ‌آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل نمادهای معاملاتی بیمه کوثر، توکاریل و نفت پاسارگاد بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

تامین روغن فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون توجه به نیاز بازار

یک مقام مسئول در بخش خصوصی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت عرضه و توزیع روغن خوراکی در بازار گفت:  روغن خوراکی به ویژه روغن جامد در بازار کم است و مسائل و مشکلاتی که در ماه‌های گذشته برای تامین و توزیع روغن وجود داشته، هنوز در بازار حل نشده است. 

* تداوم فروش اجباری کالا به همراه روغن 

این فعال بازار در مورد فروش اجباری کالا به همراه روغن،  بیان داشت: نمایندگان فروش شرکت‌های پخش مواد غذایی، روغن را به همراه کالای دیگری مانند کیک، چای، باتری و رب گوجه فرنگی به بنکداران و مغازه‌داران می فروشند و اگر خریدار این کالاهای اجباری را به همراه روغن خریداری نکند، روغن به متقاضی فروخته نمی‌شود. 

وی بیان داشت: ویزیتورها نیز  برای فروش روغن به همراه  فروش کالای اجباری، دو فاکتور مجزا یکی برای روغن و یکی نیز برای کالای اجباری فروخته شده به همراه روغن صادر می‌کنند تا بدین ترتیب سندی از فروش اجباری کالا توسط آن شرکت پخش در دسترس نباشد. 

* فروش اجباری کالا اقدامی سازمان یافته است 

این فعال بازار  در پاسخ به این سوال که فروش اجباری کالا به همراه روغن توسط ویزیتورها انجام می‌شود یا شرکت های پخش و کارخانه‌های تولید روغن نیز در این اقدام نقش دارند، بیان داشت: در حال حاضر اغلب کارخانه‌های تولید کننده دارای شرکت پخش هستند و برخی نیز که فاقد شرکت پخش‌اند، کالای خود را از طریق شرکت‌های پخش توزیع می‌کنند، اما با توجه به اینکه در حال حاضر در سراسر کشور فروش اجباری کالاهای دیگر به همراه روغن انجام می‌شود و تمامی بنکداران و متقاضیان خرید روغن از شرکت های پخش مجبورند تا کالایی را به صورت اجباری به همراه روغن خریداری کنند، حاکی از آن است که این اقدام به صورت کاملا برنامه ریزی شده و سازمان یافته انجام می‌شود. 

وی بیان داشت: ویزیتورها یا نمایندگان فروش شرکت های پخش حقوق بگیرند و لذا از شرکت های پخش دستور می‌گیرند، ضمن اینکه اصلا  این امکان وجود ندارد و کاملا دور از ذهن است که تمام ویزیتورها در سراسر کشور به یکباره برای فروش اجباری کالا به همراه روغن خوراکی با هم هماهنگ شده باشند، لذا  این یکپارچگی نشان می‌دهد که این کار به صورت کاملا سازمان یافته و با پشتوانه در حال انجام است. 

وی بیان داشت: علاوه بر روغن  خوراکی به تازگی  و در مواردی سویای خوراکی یا همان سویای پروتئینی نیز به بنکداران یا مغازه داران  به همراه یک کالای دیگر فروخته می‌شود. 

این بنکدار مواد غذایی اظهار داشت: فروش اجباری کالا خلاف مقررات تعزیرات و قانون نظام صنفی است اما کمبود کالا معمولا چنین پیامدهایی را به دنبال دارد. 

* تامین روغن فروشگاه‌های زنجیره ای بدون توجه به تامین  نیاز بازار

وی با بیان اینکه در حال حاضر روغن مایع در فروشگاه های زنجیره ای موجود است، گفت: دولت تامین روغن مایع فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در دستور کار قرار داده، اما این اقدام در مورد بازار انجام نشده و بنکداران و مغازه‌داران همچنان برای تامین این کالا با مشکلاتی مواجهند و بطور کلی در بخش صنف روغن کمتر عرضه می‌شود.

این بنکدار مواد غذایی بیان داشت: اگرچه روغن مایع در بازار تقریبا کم است، اما کمبود روغن جامد در بازار بیشتر احساس می‌شود و روغن جامد تقریبا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم موجود نیست. 

وی بیان داشت: بنابراین اصناف روغن را به سختی تهیه و بعضا با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند و بر این اساس مجبورند تا با قیمت بیشتری نسبت به فروش آن اقدام کنند و در این شرایط مشمول جریمه سازمان‌های بازرسی و تعزیرات هم می‌شوند، در حالی که قبل از هر گونه اعمال جریمه، دولت یا نهادهای ناظر باید به فکر تامین روغن مورد نیاز بازار در بخش های بنکداری و اصناف باشند و آن گاه اگر در صورت تامین روغن اصناف، تخلفی از سوی کسبه صورت گرفت، جریمه اعمال شود. 

این فعال بازار در پاسخ به این سوال که اگر بنکداری نخواهد کالایی را به صورت اجباری به همراه روغن خریداری کند آیا روغن با قیمتی بالاتری به وی فروخته می شود، گفت:  شخصا با این  موضوع برخورد نکرده‌ام،‌زیرا  من هم مانند تمام بنکداران  برای خرید  روغن مجبورم آن را به همراه کالای دیگری خریداری کنم، اما شنیده‌ام که در بازار این اتفاق می‌افتد و شرکت‌های پخش  به جای فروش اجباری کالا روغن را به مشتریان مورد اعتمادشان به قمیت بالاتری می‌فروشند. 

وی با اشاره به واردات روغن خام با ارز 4200 تومانی بیان داشت: با توجه به واردات مواد اولیه روغن با ارز 4200 تومانی کارخانه‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند، بنابراین برای جبران هزینه های تولید از شگرد فروش اجباری کالا به کمک شرکت‌های پخش و همچنین فروش روغن به قیمت بالاتر بدون فروش اجباری کالا استفاده کرده‌اند و قطعا نمایندگان فروش و ویزیتورها این کار را با هماهنگی شرکت‌های پخش انجام می‌دهند. 

این فعال بازار اظهار داشت: در گذشته به عنوان یک بنکدار هر میزان سفارش روغن را می‌توانستم تامین کنم، اما اکنون  به ازای یک سفارش بزرگ فقط چند کارتن روغن تحویل می‌گیرم. 

 وی با بیان اینکه در حال حاضر تالارهای پذیرایی به علت مسائل ناشی از کرونا تعطیل‌اند و مراسم عزا و عروسی برگزار نمی‌شود، گفت: بنابراین مصرف روغن خوراکی به مراتب کمتر از گذشته است و باید گفت: در صورتی که این فعالیت‌ها مجدد آغاز شود، قطعا در تامین و توزیع روغن خوراکی با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

این بنکدار در مورد وضعیت تامین و توزیع سایر کالاها بیان داشت: به جز روغن خوراکی تمامی کالاها در بازار به وفور موجود است و مشکلی برای تامین  هیچ کالایی وجود ندارد اما  متاسفانه گرانی بر بازار حاکم است و قیمت ها بالاست.

وی افزود: در مورد روغن نیز علیرغم کمبودی که به آن اشاره می‌شود اگر بهای بیشتری برای آن پرداخت شود، قطعا می‌توانید آن را از بازار تهیه کنید. 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات