۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۸۰۹۵۹

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۲۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 1 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۰۱

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 20 هزار تومان، قیمت دلار 22 هزار و 900 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 70 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 20 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 360 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 426 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 22 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 800 تومان و درهم امارات  6 هزار و  250 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 300 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 859 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 162 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 624 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

کاهش ١٠ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی

علی اصغر ملکی با اشاره به اینکه قیمت گوشت گوسفندی نسبت به فروردین ماه ١٠ هزار تومان کاهش یافته است، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت شیشک با کیفیت برای مصرف کنندگان بین ١٢۵ تا ١٢٨ هزار تومان است ضمن اینکه قیمت گوشت بره ماده با وزن‌های سبک تر ۵ تا ۶ هزار تومان از این قیمت کمتر است.

وی با اشاره به شرایط خشکسالی و نامناسب بودن وضعیت مراتع کشور، افزود: به دلیل کمبود و گرانی علوفه دامداران ناچار به فروش دام‌های خود در وزن‌های پایین هستند بنابراین عرضه دام زیاد شده است.

ملکی تصریح کرد: به همین جهت قیمت گوشت روند نزولی داشته که البته شرایط ایجاد شده برای دامداران کشور به شدت نگران کننده است.

وی تاکید کرد: اینکه دامداران هم اکنون در زیان شدید هستند و ناچارند که دام‌های خود را زودتر از موعد به بازار عرضه کنند، ممکن است در ٣ تا ۴ ماه آینده کشور را با مشکل کمبود دام و گوشت مواجه کند.

ملکی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی مناطق کشور، به دلیل شرایط ایجاد شده دام‌های مولد نیز کشتار می‌شوند، گفت: این اقدام بسیار خطرناک و نگران کننده است و می‌تواند ذخایر ژنتیک دامی کشور را با مشکل مواجه کند.

 

افزایش فوق العاده ۱۶ درصدی تعرفه آب و برق پرمصرف ها از امروز

مصوبه هیئت وزیران در سال 97 در خصوص میزان افزایش سالانه تعرفه آب و برق مصرفی بخش خانگی بر این اساس بود که ابتدای اردیبهشت هر سال تعرفه تمامی مشترکان آب و برق 7 درصد افزایش یابد.

همچنین در ابتدای خردادماه هر سال، 16 درصد به تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف اضافه شود.

ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری شاهد افزایش 7 درصدی تعرفه آب و برق مشترکان بخش خانگی بودیم و از امروز نیز بر اساس این مصوبه، تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف 16 درصد افزایش می یابد.

از سوی دیگر طبق مصوبه هیئت وزیران در خصوص برق امید، مقرر شد تا 6 ماه به مشترکان پرمصرف فرصت داده شود تا به جمع مشترکان خوش مصرف که به میزان الکوی مصرف، به مصرف برق می پردازند، وارد شوند و در غیراین صورت، 6 ماه پس از آغاز اجرای برق امید، مشترکان پرمصرف جریمه شوند. این جریمه که یک افزایش تعرفه 10 درصدی است، با توجه به آغاز اجرای برق امید در ابتدای آبان ماه 1399 و فرصت 6 ماهه به مشترکان پرمصرف در این مصوبه، از ابتدای اردیبهشت ماه برای مشترکان پرمصرف لحاظ شد‌.

 

افت شاخص بورس هر روز بیشتر از دیروز

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 976میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 266میلیارد تومان در بیش از 255هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 27هزار و 591واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 127هزار و 253واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل شرکت‌های بانک پارسیان، توسعه و عمران امید و بیمه ما با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 7166واحد، کل (هم‌وزن) 4897واحد، قیمت (هم‌وزن) 3170واحد، آزاد شناور 31274واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 22697 و 47182 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 932میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 783میلیارد تومان در 114هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 128واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 662واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر و سیمان ساوه بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

افزایش قیمت مسکن با ورود تقاضای مصرفی

حسن محتشم با اشاره به کمبود مسکن در کشور اظهار کرد: به دلیل عدم برنامه‌ریزی دولت و رویکرد وزیر سابق راه و شهرسازی امروز با کاهش تولید مسکن و به تبع آن کاهش عرضه مسکن در کشور روبرو هستیم.

وی ادامه داد: چنانچه در آینده نزدیک نرخ ارز در کشور تثبیت شده و کاهش یابد، این وضعیت روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد البته به این شرط که متقاضی واقعی وارد بازار نشود.

وی افزود: زمانیکه متقاضی واقعی وارد بازار شود به دلیل این‌که عرضه و تقاضا با هم متناسب نیست،‌ اتفاق بدی در بازار مسکن روی خواهد داد وآن افزایش قیمت خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با یادآوری این‌که در دوره وزیر سابق دولت روحانی به تولید مسکن هیچ توجهی نشد، گفت: از سوی دیگر کل پروژه‌های مسکن مهر حدود 2.2 میلیون واحد بود که بیش از یک میلیون واحد آن در دولت نهم و دهم تحویل شد.

محتشم با اشاره این‌که وزیر سابق راه و شهرسازی اعتقادی به طرح مسکن مهر نداشت و با بی‌تفاوتی از آن عبور کرد،‌ اضافه کرد: هشت سال از عمر دولت روحانی می‌گذرد اما هنوز واحدهای مسکن مهر به طور کامل تحویل نشده و همچنان درحال تکمیل است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات