۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۹۰۳۶۳

آنچه باید درباره واكسن ویژه نوجوانان بدانیم

آنچه باید درباره واكسن ویژه نوجوانان بدانیم
حدود 10 روز پیش، رئیس جمعیت هلال‌ احمر از واردات 10 میلیون دوز واكسن كرونای مناسب برای افراد زیر 18 سال به كشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از انتشار این خبر، این جمعیت مدارك لازم برای واردات واكسن مناسب را به سازمان غذا و دارو تحویل داد و این سازمان نیز پس از بررسی مدارك جمع‌آوری شده، مجوز واردات واكسن برای این گروه سنی را صادر كرد.

پس از دریافت مجوز، جمعیت هلال‌احمر سریع وارد عمل شد و مقدمات خرید و واردات واكسن مناسب برای افراد زیر 18 سال را در دستور كار خود قرار داد.

طبق برنامه‏ ریزی‎های انجام شده، قرار است واكسن سینوفارم مناسب برای كودكان اوایل مهرماه وارد كشور ‎شود.

واردات واكسن چند روزی زمان می‎برد، چراكه پروسه خرید یك واكسن ممكن است بسته به همكاری‌های بین‌ بخشی طولانی شود، اما می‎توان با همكاری این پروسه را كوتاه‌تر كرد.

جمعیت هلال‌ احمر برگه سفارش واكسن را به شركت سازنده ارائه می ‏دهد و پس از قیمت‏ گذاری واكسن ‏ها، قیمت واكسن باید به تایید سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان برسد.

تخصیص ارز توسط بانك مركزی در مراحل بعدی انجام می‏‎شود و بعد از پرداخت ارز به كشور سازنده، فرآیند نقل و انتقالات واكسن انجام می‎‏شود و محموله از كشوری كه واكسن از آن خریداری شده، به كشورمان ارسال و در فرودگاه نیز محموله‌ها به وزارت بهداشت و درمان تحویل داده می‎شود.

پیش از این قرار بود 10 میلیون دوز واكسن مناسب افراد زیر 18 سال وارد كشور شود، اما در محموله مهرماه، حدود 12 میلیون واكسن خریداری و به كشور وارد می‎شود.

چند روز پیش بود كه در مجله لنست، یكی از معتبرترین مجلات پزشكی جهان، مقاله‏ای درباره اثربخشی واكسن سینوفارم به چاپ رسید.

در این مقاله به اثربخشی و ایمن بودن واكسن سینوفارم برای كودكان و نوجوانان پرداخته شده بود. در این مقاله آمده كه این واكسن برای كودكان و نوجوانان بسیار بی‌ضرر است و اثربخشی بسیار خوبی در برابر ویروس كرونا دارد.

واكسن سینوفارم در چین و امارات مجوز مصرف اضطراری برای گروه سنی سه تا 17 سال را دارد و در ایران هم مجوز مصرف اضطراری را دریافت كرده است.

به‌جز واكسن سینوفارم مناسب افراد زیر 18 سال، واكسن سوبرانا 2 هم كه به صورت مشترك و با همكاری ایران و كوبا تولید می‎شود، در كوبا مجوز مصرف اضطراری برای نوجوانان و كودكان را دریافت كرده است. جمعیت هلال‌احمر اما تنها واكسن چینی سینوفارم را وارد كشور می‏ كند.

وزارت بهداشت و درمان كشور از جمعیت هلال‌احمر خواسته است تا برای گروه سنی زیر 18 سال واكسن وارد كند.

واكسن افراد بالای 18 سال به صورت دو دوز است و امروز هم واكسیناسیون برای همه گروه‌های سنی و در همه شهرها انجام می ‏شود، اما به درخواست وزارت بهداشت و درمان، واكسن مناسب برای افراد سه تا 17 سال، واكسن تك‌دوزی است؛ واكسنی كه برای دانش‌ آموزان وارد می‎شود تا وعده بازگشایی مدارس در آبان محقق شود.

در حال حاضر به‌جز 60 میلیون واكسنی كه در مهر و با كمك جمعیت هلال‌احمر وارد خواهد شد، 12 میلیون واكسن تك‌دوزی هم وارد كشور می‎شود؛ واكسنی كه تنها برای دانش‌آموزان است و اگر وزارت بهداشت و درمان، دوباره درخواست واردات تك‌دوز به كشور داشته باشد، جمعیت هلال‌احمر می‌تواند اقدام به واردات كند.

در حال حاضر اما درخواست وزارتخانه از جمعیت هلال‌احمر برای واردات 12 میلیون دوز است. البته این احتمال وجود دارد كه در آینده محموله‏ های دیگری از واكسن تك‌دوز به كشور وارد شود، چراكه واكسن تك‎‎دوز كه محتویات متفاوتی از واكسن دو دوز دارد، به عنوان واكسن یادآور هم مورد استفاده قرار می‎گیرد و ممكن است كه در آینده، واكسن تك‌دوز به عنوان واكسن یادآور وارد شود.

محمدحسن قوسیان‌ مقدم - دبیركل جمعیت هلال‌‌ احمر / روزنامه جام جم

ارسال نظرات