۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۲۹۲۴۵
یادداشت رسیده؛

هست و نیستِ انقلاب

هست و نیستِ انقلاب
برای پاسداری از انقلاب باید آن‌ را بشناسیم و بشناسانیم و خود را با شاخصِ انقلاب که «امام و خطِ امام» است بسنجیم و مراقب باشیم که این شاخص‌ها غلط تبیین نشده و یا فراموش نشوند.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، اول: انقلاب به معنای شورش و اغتشاش نیست تا اقدامی همراه با خشونت باشد و بی‌نظمی و نا‌امنی را با خود به همراه آورد. انقلاب یعنی «دگرگونی بنیادی و همه‌جانبه» که در آن پایه‌های غلط برچیده و به‌جای آن پایه‌های نظام‌مند دیگری گذاشته می‌شود.

این دگرگونیِ عمیق و صیرورت «زمان‌بر» بوده و هرگز ایستایی نداشته و این حرکت عظیم رو‌به‌جلو، به صورت دائم پیش‌رونده است. مصداق آیه‌ی شریفه: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا» (ابراهیم/ ۲۴-۲۵) در زمان ما انقلاب و نظام اسلامی است که درخت بالنده‌ای است که ریشه‌های آن سالم است.

دوم: انقلاب اسلامی دارای خصوصیّات استثنایى زیادی است؛ دربردارنده «ارزش‌هاى دینى، اخلاقى و معنوى» است، بر پایه‌ی «اراده‌ و خواست مردم» شکل گرفت و نقش مردم پس از پیروزى انقلاب از آنان سلب نشد. انقلاب اسلامی از «عقلانیت» سرچشمه گرفته بود، حتی در استکبارستیزی که مقام معظم رهبری این‌گونه می‌فرمایند: «مبارزه‌ی با استکبار در انقلاب اسلامی و در میان ملت ما یک حرکت معقول و منطقی و دارای پشتوانه‌ی علمی، و یک حرکت خردمندانه است، برخلاف آنچه بعضی می‌خواهند وانمود بکنند که این یک حرکت شعاری است، احساساتی است، متّکی به منطق و عقلانیّت نیست، به‌عکس، حرکت ملت ایران یک حرکت متّکی به عقلانیّت است.»[۱]

سوم: انقلاب، موجود زنده و پویاست و در اوج نشاط، جوانی، توانایی، فعالیت، زایندگی و تولیدکنندگی است. مقام معظم رهبری درباره‌ی دلیل آشکار زنده‌بودن انقلاب می‌فرمایند: «شهادت [شهید سلیمانی]، زنده‌بودن انقلاب در کشور ما را به رخ همه‌ی دنیا کشید. عدّه‌ای می‌خواستند وانمود کنند که انقلاب در ایران از بین رفته است، مرده است، تمام شده – البتّه عدّه‌ای هم سعی می‌کنند که این اتّفاق بیفتد – [اما] شهادت او نشان داد که انقلاب زنده است.»[۲] انقلاب یک جریان مستمر است که تمام‌شدنی نیست و در مسیر آن یک صیرورت دائمی‌ای وجود دارد. این موجود زنده همانند دیگر موجودات رشد و نمو دارد و گاهی دچار آسیب می‌شود که باید آسیب‌شناسی کرده و دردهای آن را درمان کرد.

چهارم: این موجودِ زنده دارای اهدافی است. اهداف انقلاب در درجه‌ی اول «حاکمیت اسلام» است. «آزادی»، «عدالت اجتماعی»، «رفاه عمومی»، «ریشه‌کنی فقر و جهل»، «مقاومت در مقابل سلطه‌ی استکبار» و «مقاومت در برابر سیل بنیان‌کنِ فساد اخلاقی»‌ای که از غرب به همه‌ی دنیا سرازیر شده است، از اهداف انقلاب اسلامی هستند. هدف انقلاب ساختن ایرانی مستقل، آزاد، برخوردار از ثروت و امنیت، متدین و بهره‌مند از معنویت و اخلاق، پیشرو در مسابقه‌ی جامعه‌ی عظیم بشری در علم و انواع دستاوردهاست. پرداختن به مسائل دنیایی جامعه مانند: «رفاه عمومی»، «برخورداری از ثروت» و «امنیت» در کنار مسائل اخروی مانند: «تکامل معنوی انسان»، «رشد اخلاقی» و «تقوا» از خصوصیات مطلوب انقلاب اسلامی است.

پنجم: انقلاب در ذات خود یک حرکت پیش‌رونده و پرشتاب، به سمت اهداف خود دارد. اهداف انقلاب، اولویت‌های متفاوتی دارد. هدف غاییِ انقلاب، «تعالی و تکامل و قرب الهی» است. هدف دیگر «انسان‌سازی» و هدف بعدی «ایجاد جامعه‌ی اسلامی» است؛ با همه‌ی مشخصات و آثار آن مانند: استقرار عدالت، توحید و معنویت. اما وظیفه‌ی ما در مقابل این انقلابِ عظیم چیست؟

برای پاسداری از انقلاب باید آن‌ را بشناسیم و بشناسانیم و خود را با شاخصِ انقلاب که «امام و خطِ امام» است بسنجیم و مراقب باشیم که این شاخص‌ها غلط تبیین نشده و یا فراموش نشوند. شناخت درست انقلاب به ما کمک خواهد کرد تا نسبتِ خود را با آن مشخص کرده و نقش خویش را در نقشه‌ی انقلاب اسلامی بیابیم.

[۱] بیانات در دیدار با دانش‌آموزان (۱۲ آبان ۱۳۹۴)

[۲] بیانات در دیدار با مردم آذربایجان شرقی(۲۷ بهمن ۱۳۹۷)

زهرا حاجی‌حسنی

ارسال نظرات