۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۷۳۰۹۷۸

اعدام یک جوان شیعه در عربستان

اعدام یک جوان شیعه در عربستان
رسانه‌های خبری از اجرای حکم علیه حیدر ناصر آل تحفیه شهروند اهل قطیف خبر دادند.

وزارت عربستان سعودی از اجرای حکم  علیه « حیدر ناصر آل تحیفه» جوان اهل قطیف خبر داد.

 به گزارش مرآه الجزیره، رژیم آل سعود این جوان شیعه را روز سه شنبه اعدام کرد. این رژیم  از ارائه جسد این قربانی به خانواده‌اش خودداری کرده است.

رژیم آل سعود این جوان اهل قطیف را به پیوستن به یک گروهک تروریستی با هدف ایجاد ناامنی و بی ثباتی و قتل نیروهای امنیتی و پرتاب کوکتل مولوتوف به خودروهای نیروهای امنیتی  متهم کرده بود.

حیدر ناصر آل تحیفه از ساکنان قطیف عربستان است که  در سال 2017 میلادی در ایست بازرسی الهدله در قطیف بازداشت و به زندان مباحث در ریاض منتقل شد.

وی در سپتامبر 2021  به اعدام محکوم شد و دادگاه تجدید نظر حکم او را تایید کرد. مجازات اعدام ناصر آل تحفیه در نتیجه یک محاکمه ناعادلانه پس از 5 سال بازداشت خودسرانه در زندان بازپرسی عمومی دمام صادر شد.

برخی سازمان‌های حقوقی اعلام کردند که این شهروند سعودی تحت شکنجه اعتراف کرده و صدور حکم اعدام علیه وی ناعادلانه بوده است.

سرکوب مخالفان به ویژه پس از پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی پسرش محمد به شکل چشمگیری در عربستان افزایش یافت و علاوه بر منتقدان نظام سعودی، مخالفان شخص محمد بن سلمان را نیز در برگرفت.

تاکنون ده‌ها شیعه عربستان توسط دستگاه امنیتی آل‌سعود دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» از ژوئن 2017 به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است، به‌گونه‌ای که در ماه می 2019 دولت سعودی اقدام به اعدام 37 نفر کرد و با خونسردی سر آنها را از تنشان جدا کرد. همچنین در 12 مارس 2022، 41 نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند.

سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر نیز اخیراً تأکید کرد که عربستان طی ده سال گذشته رکوردی را از اعدام به ثبت رسانده است و این درحالی است که از سال 2013 تا اکتبر امسال 1100 نفر را اعدام کرده است که بیش از 990 مورد آن در زمان سلطنت ملک سلمان بن عبدالعزیز از اوایل سال 2015 بوده است.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال 2010 نشان می‌دهد از زمانی که ملک سلمان در سال 2015 به قدرت رسید و پسرش محمد بن سلمان را به مناصب ویژه‌ای منصوب کرد، میزان اعدام در عربستان سعودی تقریباً دو برابر شده است.

در سال‌های 2021 تا 2022، عربستان سعودی شاهد رشد 119درصدی اجرای احکام اعدام و در سال‌های 2020 تا 2022، شاهد رشد 444درصدی اجرای احکام اعدام بوده است.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوبگری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی به‌طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به‌همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین‌المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را بازداشت می‌کند.

رژیم آل‌سعود می‌خواهد نشان دهد که هیچ فعال و یا منتقدی در امان نیست و از خلال ابزارهای جاسوسی آن‌ها را کنترل و ساکت می‌کند. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوبگری این رژیم همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم می‌‌شود.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از زمان روی کار آمدن در سال 2017، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است، به این ترتیب ناظران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به تحرکات فراوان محمد بن سلمان برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان، گذشته از فعالان و معارضان، شاهزادگان سعودی و حتی نزدیکان محمد بن سلمان نیز از موج تازه سرکوبگری‌های وی در امان نخواهند بود.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات