۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۰۷۲۲۶
جدیدترین اثر آیت‌الله مصباح یزدی منتشر شد؛

طوفان فتنه و کشتی بصیرت

خبرگزاری رسا ـ جدیدترین اثر آیت‌الله مصباح یزدی از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) منتشر شد.
طوفان فتنه و كشتي بصيرت


حجت‌الاسلام علی اصغر شکروی، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار جدیدترین اثر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با عنوان «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» از سوی انتشارات این مؤسسه خبر داد.

وی افزود: این اثر بخشی از گفتارهای استاد فرزانه، آیت‌الله مصباح یزدی درباره فتنه‌شناسی است که با تلاش پژوهشگر و استاد این مؤسسه، حجت‌الاسلام غلامعلی عزیزی‌کیا نگارش یافته است.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی مؤسسه امام خمینی‌(ره) خاطرنشان کرد: هدف اصلی تدوین این کتاب که در پنج فصل تنظیم شده، تبیین دقیق مفهوم فتنه در فرهنگ اسلامی و تحلیل فتنه‌های اجتماعی است.

وی با بیان این‌که فصل اول کتاب به بررسی فتنه و امتحان الهی در قرآن و حدیث می‌پردازد، گفت: مفهوم‌شناسی فتنه، گستره فتنه در زندگی انسان، حوزه‌های آزمایش در قرآن، آزمودن انسان‌ها با امور تکوینی و تشریعی، تاریخچه‌ای از امتحانات الهی در نهج‌البلاغه و فتنه‌های دست‌ساز بشر از جمله عنوان‌های این فصل است.

حجت‌الاسلام شکروی ادامه داد: فصل دوم کتاب به بررسی عوامل، انگیزه‌ها و اهداف فتنه اختصاص دارد که عوامل پدیدآورنده فتنه، مکلف بودن آدمی در برابر فتنه‌ها، نقش مال و مقام و شهوت در پدید آمدن فتنه، امور دینی، ابزاری برای فتنه‌های اجتماعی، هدف شیطان از فتنه‌گری، هدف انسان از فتنه‌گری و فتنه‌پذیری و فتنه‌گریزی از جمله موضوع‌های آن است.

وی پیرامون فصل سوم کتاب که ماهیت فتنه‌گران و چگونگی شکل‌گیری فتنه‌های اجتماعی را مورد بحث قرار داده است، اظهار داشت: در این فصل عنوان‌هایی همچون روش بحث درباره فتنه‌های اجتماعی، مؤلفه‌های فتنه، ساده‌ترین راه شناخت فتنه‌گران، ویژگی‌های روانی سران فتنه، علاقه‌مندی به دنیا؛ ویژگی کارگزاران و مباشران فتنه و سه ویژگی عناصر مزدور بیگانه به چشم می‌خورد.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی مؤسسه امام خمینی‌(ره) با اشاره به فصل چهارم کتاب، از آن به عنوان راهبردها و رویکردهای فتنه‌گران یاد کرد و افزود: تغییر باورها و ارزش‌ها؛ دو راهبرد مهم فتنه‌گران، راه‌های پیشبرد فتنه، تهاجم فتنه‌گران معاصر به باورهای اسلامی و پیچیدگی روش‌ها در فتنه‌های معنوی از جمله موضوع‌هایی است که در این فصل پیرامون آنها بحث شده است.

وی گفت: در فصل چهارم عنوان‌های دیگری نیز به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به گروه‌های هدف در تهاجم فرهنگی و دستاویزهای فتنه‌گران اشاره کرد که در عنوان دوم، استفاده ابزاری از قرآن و حدیث، سخنان متشابه بزرگان، رفتارها و آداب متفاوت در مناطق گوناگون، اختلاف و تغییر فتاوای مراجع دینی و اختلاف‌افکنی فتنه‌گران و بهره‌گیری از اختلافات بررسی شده است.

حجت‌الاسلام شکروی با بیان این‌که فصل پنجم کتاب به بیان وظایف مؤمنان در برابر فتنه‌های اجتماعی پرداخته است، عنوان کرد: هدایت‌ناپذیری فتنه‌گران، امکان هدایت عوامل میانی فتنه، نادانی و تمایلات نفسانی؛ دو عامل مهم فتنه‌پذیری، وظایف ما در پیشگیری و مقابله با فتنه‌های آینده، وظایف فردی مؤمنان در برابر فتنه، وظایف نخبگان و وظایف دولت اسلامی در برابر فتنه از مهم‌ترین عنوان‌های این فصل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدگاه‌های آیت‌الله مصباح یزدی در کتاب طوفان فتنه و کشتی بصیرت، گفت: همه بخش‌های کتاب با دقت علمی بسیار عمیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته که با استفاده از آن می‌توان به شناخت صحیحی از جریان فتنه دست یافت.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی مؤسسه امام خمینی‌(ره) خاطرنشان کرد: با مطالعه دقیق کتاب، نه تنها به عمق آن پی خواهیم برد، بلکه هر فتنه‌ای که در اجتماع پیش آید را رصد کرده و به معنای واقعی کلمه، فتنه‌شناس خواهیم شد.

وی با بیان این‌که کتاب حاضر به مفهوم‌شناسی دقیق فتنه پرداخته است، ادامه داد:‌ اگرچه هر فتنه با شکل و رنگ متفاوت بروز می‌کند، اما ملاک‌ها و معیارهای دینی که در این اثر ارائه شده است، براساس قرآن و حدیث بوده و با استفاده از آنها می‌توان فتنه‌ها را یکی پس از دیگری شناخت و با آن مقابله کرد.

حجت‌الاسلام شکروی یادآور شد: طوفان فتنه و کشتی بصیرت، عنوان اثری است از آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که با نگارش غلامعلی عزیزی‌کیا، شمارگان 3000 نسخه، 264 صفحه و به قیمت سه هزار و پانصد تومان به تازگی از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) منتشر شده است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات