استادیار دانشگاه تهران:
اخوانالمسلمین در قالب مکاتب اهلسنت قرار نمیگیرد
خبرگزاری رسا ـ استادیار دانشگاه تهران گفت: اخوان در قالب مکاتب اهلسنت نمیگنجد و به همین دلیل تسامحی را در احکام روا میدارد، به حکومت نیز به عنوان یک حکم قطعی نمیبینند، بلکه آن را حکم متغیر میدانند از این رو برای هر کشوری نسخههایی پیچیده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام داود فیرحی، استادیار دانشگاه تهران، شنبه شب در دومین نشست علمی جریانهای مذهبی سیاسی در جهان عرب امروز که در مؤسسه فرهنگی فهیم برگزار شد، گفت: اخوانالمسلمین مدتهاست که از اندیشه سلفی فاصله گرفتند؛ نخستین اصلاحات را از مرحوم عبده و رشید رضا میگیرند و به تدریج ایده خود را با اندیشه الوسطیه الاسلامیه ارائه میکنند.
وی با بیان اینکه یکی از ایدههای اخوانالمسلمین جمع میان جمعناپذیرها است، افزود: اخوان در قالب احزاب ملی خود را سازماندهی میکند و همچنین یک سازمان جهانی دارد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: احزاب رایج دنیا در سطح سیاسی عمل میکنند، اما اخوان به شدت به تعلیم و تربیت تکیه میکند و در تمام کشورهای اسلامی به نظام آموزش و پرورش و دانشگاهی مسلط است.
وی ادامه داد: اخوان به شدت بر روی امور خیریه تکیه میکند، تأسیس یتیمخانه، مساجد، بیمارستانها و مانند آن از کارهای آنان است؛ اخوان در قالب یک حزب نباید به این امور بپردازد اما این موضوع یکی از امور جمعناپذیر اخوانالمسلمین است.
حجتالاسلام فیرحی با بیان اینکه یکی دیگر از نمونههای جمعناپذیری اخوان حضور این گروه در موضوعات اقتصادی است، گفت: گفته میشود اخوان مجموعهای از مسلمانان هستند که تا حد زیادی نومحافظهکارند، اخوان به عمل انقلابی نزدیک نمیشود و اصلا دنبال این نیست که نظام پادشاهی یا نظام جمهوری را عوض کند، بلکه به دنبال این بود که پادشاهی یا نظام جمهوری را قانونمند یا مشروطه کند.
وی ابراز داشت: دموکراسی اسلامی اخوان دو رکن اصلی دارد، رکن اول تأکید بر تحفظ اصول است، این باعث شده که اخوان رکن دومی به نام ثابتات و متغیرات داشته باشد.
استادیار دانشگاه تهران بیان داشت: اخوانالمسلمین اصول اعتقادی را به عنوان ثابت پذیرفته و معتقد است که عقاید را نباید به عنوان اصول بشری سنجید، همچنین اخوان تأکید ویژهای بر عبادتها دارد.
اخوان برای هر کشوری نسخهای پیچیده است
وی ادامه داد: اخوان در قالب مکاتب اهلسنت نمیگنجد و به همین دلیل تسامحی را در احکام روا میدارد، به حکومت نیز به عنوان یک حکم قطعی نمیبینند، بلکه آن را حکم متغیر میدانند از این رو برای هر کشوری نسخههایی پیچیده است.
حجتالاسلام فیرحی با بیان اینکه اخوان خود را در چهار وضعیت سبز، قرمز، زرد و سفید میداند، خاطرنشان کرد: منظور از وضعیت سبز اخوان جایی است که حکومت را در دست دارد مانند ترکیه، منظور از وضعیت قرمز جایی است که با حکومت در معارضه است که یمن و سوریه از این دست هستند.
وی گفت: اخوانالمسلمین در برخی از کشورها خود را در وضعیت انذار نظام میداند که مانند اردن است و در وضعیت زرد قرار دارند، در کشورهای خلیج فارس اخوان عمدتا در وضعیت سفید قرار دارد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: با تحولاتی که در 1389 در سوریه رخ داد و درگیریهای مصر، بخش بزرگی از اخوان از مصر و سوریه به عربستان، یمن، قطر، امارات و کویت پناهنده شدند، امیران این مناطق با آنها همدلی نشان دادند و اخوان به پشتیبان امیرنشینهای منطقه تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه اخوان در کشورهای خلیج فارس برابر جریانهای چپ مقابله کردند، گفت: کار دیگر اخوان در کشورهای خلیج فارس دفاع کردن از آموزش مدرن بود؛ اخوان بود که دانشگاه امارات را تأسیس کرد، اخوان بود که استدلال کرد دختران به مدرسه روند و در واقع بازوی نوگرایی دولتهایی بود که پول زیادی در دستشان بود.
حجتالاسلام فیرحی ادامه داد: اخوانیها اکنون با دولتهای خلیج فارس هماهنگ شدهاند و نیازی به قیام علیه انها ندارند؛ اخوانیها بحث پارلمان را در کشورهای امیرنشین خلیج فارس راه انداختند.
وی افزود: اخوان المسلمین تلاش میکند مفهوم سنتی شورا را با دموکراسی پارلمانی پیوند بزند و از این رو با امیران و پادشاهان قرابت دارد و همچنین با رییس جمهورها نیز ارتباط مییابد./914/پ202/ک
ارسال نظرات