۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۲۷۱۱۷۶

نشست «آثار انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه بر سیاست خارجی آن» در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ یکصدوششمین جلسه هم‌اندیشی موسسه ندا با موضوع انتخابات پارلمانی اخیر در کشور ترکیه برگزار شد.
نخست وزير ترکيه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  یکصد و ششمین جلسه هم‌اندیشی موسسه ندا با موضوع انتخابات پارلمانی اخیر در کشور ترکیه با حضور احمد کاظمی، کارشناس مسایل قفقاز و ترکیه، عصر امروز نهم تیر‌‌ماه، در مؤسسه ندا برگزار شد.

 

کاظمی در ابتدای این جلسه با اشاره به تاثیر فراوان انتخابات ترکیه بر نظام فعلی این کشور، تاکید کرد: انتخابات ترکیه یک شگفتی در عرصه سیاسی در 13 سال اخیر است و از زمان کودتای سال 1960 ترکیه امری بی‌سابقه محسوب می شود.

 

وی با اشاره به قانون عجیب ترکیه مبنی بر کسب 10 درصد آرا از سوی احزاب برای ورود به پارلمان کشور، خاطر‌نشان کرد: در انتخابات اخیر ترکیه، حزب عدالت و توسعه  که همان حزب  حاکم ترکیه است با کسب 258 کرسی، حزب جمهوری خواه خلق که قدیمی‌ترین حزب در ترکیه است با کسب 132 کرسی، حزب حرکت ملی با تفکرات ملی گرایانه و ناسیونالیستی با کسب 80 کرسی و حزب دموکراتیک خلق که عموما انگیزه‌های مخالف با نظام پارلمانی ترکیه را دارد نیز با کسب 80 کرسی از مجموع کرسی‌های پارلمان ترکیه، حایز اکثریت آرا شدند.

 

مدیر پژوهش‌های کاربردی برون مرزی صدا و سیما، با بیان مطلبی در خصوص روند به روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002، تصریح کرد: حزب عدالت و توسعه زمانی در کشور ترکیه به قدرت رسید که در آن زمان بی ثباتی در بخش‌های مختلفی از کشور به وضوح دیده می‌شد، اما این حزب توانست پس از مدتی به دستاورد‌های مختلف اقتصادی، رشد مثبت در زمینه اقتصاد، کاهش بیکاری و جلوگیری از انحلال احزاب ترکیه دست یابد.

 

کاظمی در ادامه به بررسی عوامل شکست حزب عدالت و توسعه پرداخت و خاطر‌نشان کرد: اولین عامل شکست این حزب کرد‌ها بودند، زیرا کرد‌ها در قضیه کوبانی و تجاوز ترکیه به مناطق کردنشین از دولت ترکیه ناراضی بودند، ضمن این‌که اردوغان در سال‌های قبل مسأله کرد‌ها را یک مسأله رسمی دانسته بود، اما بعد از مدتی به‌کل موضوع کرد‌ها را انکار کرد.

 

وی دومین عامل شکست حزب عدالت و توسعه را علویان ترکیه دانست، زیرا علویان ترکیه پس از موضع گیری‌های اردوغان در خصوص سوریه از او روی گردان شدند و به سمت کرد‌ها گرایش پیدا کردند، ضمن این‌که موضع گیری‌های اردوغان درباره ایران و به رسمیت نشناختن علویان نیز در این خصوص بی تاثیر نبود.

 

کاظمی مسأاله اقتصادی را سومین عامل شکست حزب عدالت و توسعه دانست و تصریح کرد: رکود اقتصادی و فساد مالی نزدیکان اردوغان عاملی شد تا از طرفداران این حزب روز به روز کاسته شود.

 

وی ضمن مرتبط دانستن شکست اخوان المسلمین در مصر با عدم موفقیت حزب عدالت و توسعه، ادامه داد: ترکیه به‌دنبال ایجاد گروه‌های اخوانی در منطقه بود، ضمن این‌که حمایت‌های بسیاری را نیز از دولت مرسی می‌کرد، اما شکست اخوان المسلمین در جریان کودتا نظامی یکی از عواملی خارجی شد تا حزب حاکم ترکیه در انتخابات پارلمانی رأی‌های خود را از دست بدهد.

 

مدیر پژوهش‌های کاربردی برون مرزی صدا و سیما به بررسی برخی دیگر از عوامل شکست حزب عدالت و توسعه پرداخت و خاطر‌نشان کرد: برخورد شدید با معترضان در سال‌های قبل و حمایت‌های بی لیل از داعش از یک‌سو و بحث و جدل‌های زیاد در خصوص قضیه نسل‌کشی ارامنه از سوی دیگر تاثیر بر توازن قدرت در انتخابات ترکیه گذاشت.

 

نویسنده مسایل سیاسی در بخش دیگری از این نشست حمله نظامی ترکیه به سوریه را محتمل دانست و ادامه داد: احتمال دارد ترکیه در روند سیاسی این کشور و برای تغییر موازنه قدرت در ترکیه دست به حمله نظامی به سوریه بزند و شاید نیز در همین روند اقدام به برگزاری انتخابات پیش از موعد نیز کند.

 

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص توافقات صورت گرفته با پ.ک.ک و داستان پایان مبارزه مسلحانه این گروه و تاثیر آن بر انتخابات ترکیه، گفت: این نگاه که حزب عدالت و توسعه در این توافق ضرر کرد اشتباه است، زیرا پس از این توافق صورت گرفته هر‌چند کشور ترکیه 80 نماینده کرد که عمدتا مخالف هستند را در پارلمان خود دید، اما اکثریت غالب پارلمان ترکیه در مقابل حرکات جدایی طلبانه و مخالف‌گونه این حزب در پارلمان خواهند ایستاد./856/ب202/د

ارسال نظرات