۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۲۹۴۹۶۳

آیین رونمایی از کتاب «مسجد آبی آلمان» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی از کتاب «مسجد آبی آلمان؛ تاریخ مسجد امام علی علیه السلام و مرکز اسلامی هامبورگ» برگزار شد.
مرکز اسلامي هامبورگ

به گزارش خبرگزاری رسا،  آیین رونمایی از کتاب نفیس «مسجد آبی آلمان؛ تاریخ مسجد امام علی علیه السلام و مرکز اسلامی هامبورگ» برگزار گردید. این کتاب که به قلم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا ترابی به رشته تحریر درآمده، به غیر از بخش های ضمائم، اسناد و مدارک تاریخی و نیز آلبوم تصاویر؛ مقدمه ای درباره آلمان و چهار فصل اصلی تحت عناوین «مسجد و مرکز اسلامی هامبورگ درگذر تاریخ»، «اهداف و رسالت ها»، «ارتباطات مسجد و مرکز اسلامی» و «فعالیت ها و خدمات» دارد.

 

کتاب «مسجد آبی آلمان» در 608 صفحه به زبان فارسی و در قطع رقعی توسط انتشارات مرکز اسلامی هامبورگ و آکادمی اسلامی آلمان منتشر و در اختیار علاقمندان قرار داده شد. شایان ذکر است این کتاب دارای 110 سند تاریخی و بیش از 700 قطعه تصویر است.

 

مراسم رونمایی از کتاب «مسجد آبی آلمان» در تاریخ شنبه 10 اکتبر 2015 با حضور جمعی از میهمانان و پیشکسوتان مسجد، علما و روحانیون منطقه، نمایندگان و فعالان مراکز شیعی آلمان و نیز چهره های فرهنگی، دانشگاهی و برخی از تجار و بازرگانان مؤمن در سالن گفت و گوی ادیان و مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

 

این مراسم شامل برنامه های متنوعی از جمله قرائت قرآن کریم، پخش کلیپ تصویری از فعالیت‌های پنجاه ساله مرکز اسلامی هامبورگ، ارائه گزارشی از روند تألیف و چاپ کتاب توسط مؤلف محترم، سخنرانی های کوتاهی توسط برخی از قدمای مسجد، آئین ویژه رونمایی از کتاب «مسجد آبی آلمان»، قرائت بخش هایی از کتاب به همراه نمایش دیجیتالی عکس‌های کتاب، سخنرانی آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی و در پایان تقدیر و تشکر از دست اندرکاران تولید کتاب و نیز برخی از پیش‌کسوتان مسجد بود.

 

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر ترابی مدیر آکادمی اسلامی، به ارائه گزارشی از روند تألیف و چاپ کتاب پرداخته و افزودند: به لطف الهی پس از سه سال و اندی تلاش علمی، سرانجام کتاب «مسجد آبی آلمان» آماده و به زیور طبع آراسته شد.

 

این کتاب نه تنها تاریخ مسجد امام علی علیه السلام و مرکز اسلامی هامبورگ، بلکه در حقیقت تاریخ حضور اسلام اهل البیت در اروپاست و مخاطبین اصلی آن محققین و پژوهشگران مسلمان و غیرمسلمان می باشند.

 

بدون شک این کتاب نتیجه عملکرد قدما و پیش کسوتان مسجد امام علی علیه السلام است. این یک باور قرآنی است که در روز قیامت پرونده اعمال ما را به دست ما می دهند. حال پرونده اعمال برخی را به دست راست آنها می دهند و پرونده برخی به دست چپشان یا از پشت سر به آنها داده می شود. از خدای متعال مسألت می کنیم که پرونده عمل ما به واسطه خدمتی که به امام علی علیه السلام در این مسجد آسمانی کرده و می نماییم، درخشان باشد و به دست راستمان داده شود.

 

امروز با توجه به اینکه پنجاه سال از بنای این مسجد می‌گذرد، نه تنها این مسجد کهنه نشده؛ بلکه بلکه افراد بی‌شماری از گوشه و کنار دنیا دل به این مرکز اسلامی بسته اند و این نشان از زنده بودن این مسجد دارد. وقتی مسئولین آلمانی از این مرکز تقاضا می کنند که حتی در برنامه های هفته اروپا سهم داشته باشد، نقش وحدت آفرین این مسجد در کثرت فرهنگی منطقه نمایان می گردد و معلوم می شود که این مسجد اعتدالی و عقلانی و معنوی چه جایگاهی در اروپا دارد.

 

معمولاً وقتی مسجدی ساخته می شود، از آیه 18 سوره توبه که می فرماید: إِنَمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللهِ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیوْمِ الآخِرِ زیاد استفاده می‌شود؛ اما در سنگ بنای این مرکز آیه 127 سوره بقره نقش بسته است. جناب آقای مقدس نقل می کنند که پای منبر مرحوم آقای فلسفی که در تقویت و حمایت از این مسجد در ایران نقش بسیار زیاد و ارزنده ای داشتند، نشسته بودند که مرحوم آقای فلسفی فرمود: پس از آنکه در مورد ضرورت ساخت یک مسجد در آلمان با آیت الله العظمی بروجردی سخن گفته شد، ایشان در خلوت فرمودند اجازه بدهید من استخاره و تفألی به قرآن بزنم. ایشان قرآن را باز کردند و این آیه آمد: وَإِذْ یرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَنَا تَقَبَلْ مِنَا إِنَک أَنتَ السَمِیعُ الْعَلِیمُ، و به یاد آرید زمانیکه ابراهیم و اسماعیل پایه‌های خانه کعبه را بالا می‌بردند و می‌گفتند پروردگارا این عمل را از ما بپذیر که تویی شنوا و دانا. گویا بنا بوده یک روزی این مسجد مثل کعبه که الهام بخش همه مسلمانان است، الهام بخش باشد.

 

در این ایام برخی از من پرسیده اند که چرا اسم کتاب، مسجد آبی است. در پاسخ باید گفت: اسم این مسجد مقدس مسجد امام علی علیه السلام بوده، هست و خواهد بود. اما نام این کتاب در واقع یک تعبیر کنایه آمیز و زیباست، آبی است، روشن است، رنگ آسمان و معنویت است، البته نمای بیرونی این مسجد نیز آبی است و این مسجد در کنار آب آلستر قرار دارد.

 

در پایان لازم است تقدیر و تشکر داشته باشم از برادر ارجمندم جناب آقای دکتر نوربخش که نگارش اولیه این اثر را برعهده داشتند و نیز برادر دیگرم آقای سید محسن آل‌بتول که در واقع دستیار من در این پروژه عظیم بودند.

 

در ادامه برنامه برخی از قدمای مسجد همچون آقایان اقبال، خلیق تهرانی، فرهادیان، حیدرنامی، وِلادی و نیز بانوان محترم سرکار خانم عماری، خانم رضویان و خانم عطارباشی، ضمن ابراز خرسندی از چاپ و تولید این اثر ماندگار، هر یک به نوبه نکاتی را در مورد تاریخ درخشان مرکز اسلامی هامبورگ بیان کردند.

 

بخش بعدی مراسم، آئین ویژه رونمایی از کتاب «مسجد آبی آلمان» و قرائت بخش هایی از کتاب توسط دو تن از بانوان محترم مرکز بود که جلوه خاصی را به برنامه داده بود.

 

پایان بخش برنامه های این مراسم، سخنرانی آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی و تقدیر و تشکر ایشان از دست اندرکاران تولید کتاب بود. ایشان در سخنان خود ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به همه میهمانان محترمی که دعوت این مرکز را قبول کرده و به احترام خدمات و زحمات بیش از پنجاه ساله دین داران و مومنین واقعی مقیم هامبورگ، خود را برای رونمایی از کتاب تاریخ مسجد امام علی علیه السلام هامبورگ به این مراسم وزین و فخیم رسانده اند، تشکر و قدردانی نمود.

 

ایشان در سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین معجزات پیامبر اکرم(ص) تربیت گوهر درخشانی چون امیرمومنان علی علیه السلام است، افزود: پیامبر اکرم(ص) سه نوع معجزه داشتند: اولین و مهم ترین معجزه پیامبر(ص) معجزه قولی و جاودانه آن حضرت است که قرآن کریم می باشد. دوم معجزات فعلی ایشان است که به طور قطعی بیش از 6000 معجزه در کتب معتبر نقل شده است. معجزه سوم پیامبر اکرم(ص) معجزه تربیتی ایشان بود. همانطورکه برخی از بزرگان نقل کرده اند، تربیت انسانی همچون امیرمؤمنان علی علیه السلام در زمان جاهلیت عرب نیز خود معجزه ای بس بزرگ است.

 

ما این افتخار را داریم که این مسجد مزین به نام مولی الموحدین علی بن ابیطالب علیه السلام است که اقبال لاهوری در موردش می گوید او سر نبوت است. این مسجد پایگاه اسلام با تفسیر و قرائت اهل البیت علیهم السلام است. امروز هم افتخار این مسجد آنست که این مرکز برای همه مسلمانان به عنوان یک پایگاه مطرح می شود.

 

در بیانیه هویت این مسجد سخن از رحمت به میان آمده است و این مسجد افتخارش آنست که رحمت را میان مسلمانان و غیرمسلمانان منتشر می کند، رحمتی که پیامبراسلام(ص) در موردش فرمود: إنما بُعِثتُ رَحمَةً.

 

طراز مسجد امام علی(ع) هامبورگ با ویژگی ها و شاخصه های منحصر به فردی معین می شود. از جمله ارتباط پیوسته و انتساب به مرجعیت اعلای شیعه از مرحوم آیت الله بروجردی گرفته تا حضرات آیات عظام میلانی، شاهرودی، خوانساری و مرحوم امام خمینی رضوان الله علیه. هم اکنون نیز این مجموعه مورد توجه مراجع عظام قم و نجف و به ویژه مرجعیت اعلا می باشد. این مرکز از ابتدای تأسیس تا کنون منادی عقلانیت، معنویت، اعتدال، دیالوگ و نیز تقریب بین مذاهب و ادیان بوده است. به این ترتیب باید گفت مسجد امام علی(ع) هامبورگ و مرکز اسلامی آن، نگین انگشتری اهل البیت(ع) در اروپا، بلندگوی خوش طنین اسلام و پایگاه مرکزی و الهام بخش تشیع در سراسر اروپا می باشد.

 

از ابتدای دوره اخیر مدیریت این مرکز که اکنون بیش از شش سال از تاریخ می گذرد، همواره این دغدغه وجود داشت که تاریخ این مسجد و مرکز اسلامی باید مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. البته نه با این نگاه که مدیریت جدید بخواهد از فعالیت های خودش گزارش بدهد، بلکه هدف اصلی از این تحقیق این بود که گذشته این مسجد به شکل دقیق و مستند، مکتوب گردد؛ چراکه معتقدیم باید بنویسیم که چه کردند تا آیندگان بدانند که چه باید بکنند.

 

در ابتدا فضلایی که به شکل سه ماهه برای امور تبلیغی به این مرکز تشریف می آوردند، یکی از اموری که به آنها محول می‌شد همین تحقیق و بررسی اسناد و جمع آوری اطلاعات و داده های مربوط به تاریخ این مرکز بود.

 

در مرحله بعد نتایج این تحقیقات در اختیار محقق ارجمند جناب آقای دکتر نوربخش قرار گرفت و ایشان با جمعی از دوستان فاضل خود در دانشگاه تهران، نگارش اولیه کتاب را انجام دادند. پس از مطالعه و ارائه نظرات کارشناسی سه نفر از صاحب نظران، با توجه به وجود برخی اشکالات و نیز با عنایت به اسناد جدید دیگری که به دست آمده بود، به نظر رسید که این کار نیازمند بازنویسی است. در این خصوص تقریباً سه سال و اندی پیش فاضل محترم جناب آقای دکتر ترابی را مأمور کردیم که این کار را انجام بدهند و ایشان هم این کار بسیار ارزشمند را با دقت، وسواس و پشتکار فراوان به سرانجام رساند. البته در این رابطه افرادی چون جناب آقای آل بتول را هم به عنوان دستیار علمی در کنار ایشان قرار دادیم که به شکل مرتب گزارشات روند تکمیل کار را به ما ارائه می کردند.

 

در طول مراحل تحقیق و نگارش این کتاب نیز همواره سفارشاتی را برای مؤلف محترم داشتیم که مهم ترین آنها عبارت بودند از:ـنقل واقعیات و پرهیز از پرداختن به احتمالات و شایدها؛  تاکید بر دقت و رعایت اصول تحقیق و رعایت انصاف در همه موارد و عدم مبالغه در آمار، تعداد، اشخاص، القاب.

 

در پایان کار نیز بار دیگر حدود 10 نفر از فضلا و اندیشمندان کتاب را ملاحظه و کارشناسی کردند. بنده خودم نیز تاکنون 8 مرتبه این کتاب را با دقت خوانده ام. البته با همه این نظارت ها باید گفت که بالاخره این تحقیق به دست بشر صورت گرفته و برای این نوع کتاب‌های بشری نمی توان ادعای عصمت و عدم نقص نمود و به طور قطع همیشه بهتر از این را هم می توان انجام داد. 

 

بدون شک اگر این کار بزرگ صورت نمی گرفت، شکرگزاری مناسبی از فعالیتها، تلاش ها و زحمات بیش از 50 ساله مؤمنان و خادمان اهل بیت علیهم السلام در این مسجد و مرکز اسلامی انجام نمی شد و این وظیفه ما بود که این رسالت سنگین را برعهده بگیریم و غیر از برگزاری جشن پنجاه سالگی تأسیس این مرکز، تاریخ پرفراز و نشیب این مکان مقدس را به شکل جامع، دقیق و مکتوب گردآوری کنیم./998/د101/ی

 

منبع: مرکز اسلامی هامبورگ

ارسال نظرات