۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۳۰۳۱۸۵
نفوذ شیطان(5)/ رییس دانشگاه اسلامی نجف اشرف در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد:

رصد مراجع تقلید شیعه از سوی مراکز مطالعاتی غرب/ منابر حسینی مانع نفوذ/ آمریکا برای نفوذ در عراق روی دانشجویان متمرکز شده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر دانشگاه اسلامی نجف اشرف به تشریح ابعاد نفوذ آمریکا در عراق پرداخت.
عمار السلامي رييس دانشگاه اسلامي نجف اشرف

 

عمار السلامی، رییس دانشگاه اسلامی نجف اشرف در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا به تشریح راههای نفوذ آمریکا در عراق پرداخت و گفت: شکی نیست که کشورهای خاورمیانه مملو از ثروت‌های طبیعی و ظرفیت‌های بی نظیر است و آمریکا از ابتدا با نگاهی استعماری به منطقه خاورمیانه می نگریسته و به همین دلیل به دنبال نفوذ در کشورهای منطقه بوده است. یکی از کشورهایی که سهم عظیمی از ثروت‌های طبیعی را در اختیار دارد، کشور غنی عراق است.

 

آمریکا اسلام حقیقی را از اسلام جعلی به خوبی تشخیص می دهد

 
وی افزود: آمریکا پروژه نفوذ را در چند زمینه در عراق کلید زد. آمریکا در زمینه مسایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تلاش خود را برای نفوذ در عراق آغاز کرد؛ اما باید گفت که در آمریکا مراکز علمی و پژوهشی بسیار فعالی برای شناخت عمق فرهنگ و ابعاد آن در کشورهای منطقه و از جمله عراق دایر است که این مساله میزان اهمیت نفوذ آمریکا را برای سردمداران این کشور استعمارگر روشن می کند. این مراکز به صورت غیر مستقیم فعالیت دفاتر مراجع تقلید و مراکز دینی و فرهنگی را نیز تحت نظر دارند و مورد مطالعه قرار می دهند. این مراکز مطالعاتی به خوبی از عمق ارتباط مردم عراق با اهل بیت (ع) و شعائر دینی مطلع هستند و آن را بارها مورد بررسی قرار داده اند. آمریکا به خوبی اسلام حقیقی را از اسلام جعلی تشخیص می دهد و زمینه های انحراف را شناسایی کرده است و از این اطلاعات هر گاه که نیاز شد در مسیر تامین منافع خود سوء استفاده می کند.


رییس دانشگاه اسلامی نجف اشرف به گستره نفوذ آمریکا در زمینه‌های حیاتی کشور عراق پرداخت و گفت: اقتصاد یکی از رگ های حیاتی اداره هر کشور است و آمریکا با نفوذ در این زمینه توانسته قواعدی جدید را تعریف کند که مسیر تامین منافعش محفوظ بماند.

 

نفوذ سیاسی آمریکا در عراق بر قطع روابط این کشور با ایران و حزب الله متمرکز شده است


 السلامی به نفوذ آمریکا در مسایل سیاسی عراق اشاره و خاطر نشان کرد: در زمینه مسایل سیاسی، آمریکا همواره تلاش می کند که روابط کشورهای عربی از جمله عراق، سوریه، کویت و امارات را با ایران مخدوش کند. این تلاش سیاسی در زمینه قطع ارتباط کشورهای عربی و به ویژه عراق با حزب الله نیز کاملا مشهود است.

 

این اندیشمند عراقی تصریح کرد: تلاش آمریکا برای قطع ارتباط عراق با ایران و حزب الله هم به طور علنی قابل رویت است اما ابزار مناسب اجرایی شدن این تصمیم علاوه بر اتخاذ تصمیم های علنی در مجامع بین المللی از طریق نفوذ سیاسی و اعمال فشار به واسطه افراد وابسته به آمریکا دنبال شده است.

 

سرمایه گذاری آمریکا در نفوذ فرهنگی بیشتر بر روی دانشجویان بوده است


وی با تشریح ابعاد نفوذ فرهنگی آمریکا در زمینه مسایل فرهنگی اظهار داشت: فرهنگ برخاسته از اندیشه است و ساختار اندیشه عموما با عقاید شخص شکل می گیرد. آمریکا برای رخنه در عقاید مردم عراق از راه های مختلفی اقدام کرد که از جمله آن می توان به تورهای علمی گردشی که برای دانشجویان به اجرا در آمد، اشاره کرد. قشر دانشجو در هر کشور به دنبال تجدد گرایی و نو گرایی است و از اندیشه های جدید استقبال می کند. اینکه دانشجویان و قشر تحصیل کرده یک کشور تشنگی خود را از کدام چشمه فرهنگی و عقیدتی برطرف می کند بسیار حایز اهمیت است. سرمایه گذاری جدی آمریکا بر قشر دانشجوی عراق پیام واضحی را دارد.


رییس دانشگاه اسلامی نجف اشرف ادامه داد: بر اساس بررسی های به عمل آمده، آمریکا تلاش می کند در این برنامه های از پیش طراحی شده مولفه های اساسی نظام سیاسی و فرهنگی کشور را بر اساس اندیشه مطلوب خود به دانشجویان القاء کند.


این اندیشمند عراقی تصریح کرد: نمی توان سیطره آمریکا را بر شبکه ارتباط جهانی اینترنت نادیده گرفت و این کشور استعماری از این طریق تلاش زیادی برای تاثیر گذاری بر روی مردم عراق می کند.

 

سیاست قلدرمآبانه آمریکا در نفوذ سیاسی و فرهنگی تاثیری زود گذر دارد


وی در مورد میزان تاثیر پذیری عراق از اقدامات نفوذی آمریکا سخن گفت و تاکید کرد: ضعف اساسی آمریکا در نفوذ سیاسی و فرهنگی این است که فراست و هوش انگلیسی ها را ندارند. انگلیس با نفوذ به پارلمان یک کشور با مهره چینی به مسیر سیاسی یک کشور جهت دهی می کند و یا در ساختارهای فرهنگی یک کشور به مرور زمان رخنه می کند. اما آمریکا با سیاست قلدرمآبانه تلاش می کند سیاست نفوذ خود را اعمال کند و به همین دلیل این سیاست در عراق نتیجه مطلوب آمریکا را در بر نداشته است.

 

تمسک به مجالس وعظ حسینی نقشه های ضد فرهنگی و ضد عقیدتی آمریکا را نقش برآب می کند


این فعال فرهنگی و علمی در پایان به راه مقابله با نفوذ آمریکا پرداخت و تاکید کرد: هر اقدام فرهنگی مفیدی که در عراق صورت بپذیرد بلا فاصله آمریکا به موازات آن یک اقدام ضد فرهنگی انجام می دهد که اثر مثبت اقدام فرهنگی خنثی شود. موسسات فرهنگی و اندیشه محور زیادی در عراق مشغول به کار هستند که اقدام مشابه آمریکا یا فعالیت این موسسات را بی اثر کرده و یا از اثر آن به شدت کاسته شده است. تنها مرکز نشر فرهنگ و عقیده که آمریکا نتوانسته نمونه مشابهی برای آن بیاورد تا در اثر گذاری عمیق آن خلل ایجاد کند، منبر حسینی و مجالس وعظ مذهبی در مساجد و حسینیه ها است. این نور فراگیر از خورشید تابان معارف اهل بیت (ع) است که با هیچ اقدامی تحت الشعاع قرار نمی گیرد
./1321/ ب911/ک

ارسال نظرات