۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۳۱۸۶۳۵

مروری بر بیست و یکمین شماره ماهنامه حاشیه

خبرگزاری رسا ـ بیست و یکمین شماره ماهنامه حاشیه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شده است.
بيست و يکمين شماره ماهنامه حاشيه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و یکمین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد روانه بازار نشر شده است.

 

در بخش «مکتوب ماه» این عناوین را مطالعه می‌کنیم: «از تأمل تا تعمل»، «نیازهای دینا و تولیدات ما»، «اکسیر موفقیت».

 

«می‌خواهی از جنس شهیدان باشی» عنوان بخش «یاد ماه» و «مشاهدات من از فاجعه منا» و «ظرفیت‌شناسی تبلیغ مشاوره‌ای»، در بخش «گزارش ماه» بررسی شده است.

 

عناوین «توبه سه‌ونیم میلیارد تومانی» و «بازهم میام پیشت آخوند!» در بخش «اخبار ماه» است.

 

در بخش «استاد ماه» عناوین «گفت‌وگو با آیت الله حسینی جلالی؛ مباحثه از مهم‌ترین واجبات طلبه است» و «گفت‌وگو با حجت الاسلام و الملسمین ناصر رفیعی؛ مبلغ باید مخاطب شناس خوبی باشد» را مطالعه می‌کنیم.

 

عناوین اصلی بخش «پرونده ماه» عبارت است از: «طلبه جهانی‌اندیش»، «آمپول انزوا»، «اقتضاء رسالت طلبه، جهانی‌اندیشی است»، «جریان‌شناسی تولید فکر در جهان غرب».

 

«آمپول انزوا!» عنوان گفت‌وگو با حجت الاسلام و المسلمین زمانی؛ معاون بین الملل حوزه‌های علمیه است.

 

وی از ابتدا تشکیل دیر هنگام معاونت بین الملل حوزه، بار مسؤولیت این ارگان کلیدی را به دوش می‌کشد. وی قبلاً رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مصر بوده و بیش از آن؛ مسؤولیتی‌های متعددی در عرصه جهانی داشته است.

 

ترجمه 15 کشور دنیا، او را طلبه دنیا دیده ساخته است و توصیه‌هایش برای طلبه‌هایی که در سودای اندیشه جهانی هستند؛ قطعاً راهگشا است.

 

در قسمتی از این گفت‌‌وگو می‌خوانیم: نخستین اقتضایی که حصول مرجعیت علمی دارد؛ تولید علم است.اما با توجه به جهان مدرن و گسترش و تعدد تخصص‌ها و گسترش نیازهای جامعه بشری در همه ابعاد از جمله ابعاد دنی، معنوی، فرهنگی و علمی؛ جامعه بشری نیازمند پاسخ‌های دقیق‌تری است و اطلاعات بیشتری در هر یک ریز موضوعات مورد نیاز خود طلب می‌کند و حوزه‌های علمیه باید در آن موضوعات، نظر اسلام را استخراج و به دنیا عرضه کند.

 

در تاریخ پژوهش‌های دینی ما، یا برخی از این موضوعات اصلاً مطرح نشده، به دلیل این که یک داعی خارجی نداشته و از مسائل مستحدثه است یا اگر مورد توجه قرار گرفته، به شکل اجمالی بوده و پاسخ اجمالی داده شده است.

 

ولی دنیا به این قانع نیست و در هریک موضوعی، پرسش‌های فراوان و ژرفی مطرح است و هر موضوع به صدها موضوع ریز تبدیل شده است که ما باید نظر اسلام را در این موضوعات استخراج کنیم و به دنیا ارائه دهیم.

 

این یک بعد از ابعاد تولید علم است که حوزه باید آن را پیگیری کند، بعد دوم استخراج نظام‌های فکری و معرفتی از درون متون دینی سنتی ماست، مثلاً ما آموزه‌های بسیاری درباره اقتصاد و وظایف اقتصادی داریم و باید مجموع این‌ها را به صورت یک مکتب و نظام اقتصادی معرفی کنیم که بتواند با نظام‌های اقتصادی و مکاتب اقتصادی دنیای شرق و غرب رقابت کند.

 

اگر بنا شد ما در چشم‌اندازی که برای حوزه داریم و دوست داریم مرجعیت علمی جهان را برعهده بگیرد، شرطان، این است که نظام‌های معرفتی و فکری اسلامی را در همه عرصه‌های حیات‌بشری در همه ابعاد حیات اجتماعی در هر کدام از آنها یک نظام معرفتی و فکری اجتماعی را استخراج و به جامعه بشری عرضه کند، در این صورت است که می‌تواند مرجعیت علمی داشته باشد و جهان بشری مراجعه کند و بهره بگیرد.

 

بخش «فاضل ماه» از عناوین «تمدن سازی مبتنی بر عقلانیت اسلامی»، «زیست‌نامه علمی استاد عبدالحسین خسرو پناه» و «سیر تحول حکمت اسلامی» تشکیل شده است.

 

«کانون الهام بخش و الگوساز»، «مجتمعی برای تربیت یاوران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف»، «طلبه باید دردمند و کارآمد باشد» و «برنامه‌های ما، از ابتدا تحول‌گرا بوده است»، عناوینی است که در بخش «مدرسه ماه» بررسی شده است.

 

مقالاتی همچون «با قرآن، هیچ دردی به روی بسته نیست!»، «فیضیه در جوار سرکار فیض آثار» را در بخش «طلبه ماه» مطالعه می‌کنیم.

 

 در بخش «خواهرانه» مطالبی همانند «حاج‌آقا و پارک؟!»، «رویش قبله تهران» پیش روی ما قرار دارد.

 

«پیتزای نذری» عنوان بخش «خاطرات تبلیغی» است و «پاسداران نسل سوم انقلاب» در بخش «آخر ماه» آمده است.

 

ضمیمه ویژه کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی طلاب با عنوان «ذریعه» با نگاهی به مجموعه در آستانه انتشار (مهارت‌های طلبگی)، طلبه رمان‌نویس و گذری بر نشر الکترونیک و نرم‌افزارهای کتاب‌خوان نیز همراه با این شماره ماهنامه حاشیه توزیع شده است.

 

گفتنی است بیست و یکمین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه با قیمت دو هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است./998/ن601/ق

ارسال نظرات