۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۴۵۱۹۰۵
با حضور آ‌یت الله صافی گلپایگانی؛

«موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة» در قم رونمایی شد

مراسم رونمایی از موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة با حضور مراجع و علما و جمعی از علمای اهل سنت در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد.
رونمایی از موسوعه السنة النبویة بدست حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة  امروز با حضور مراجع و علما و جمعی از علمای اهل سنت در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، آیات سید احمد خاتمی، سید هاشیم حسینی بوشهری، سید محمد سعیدی، محسن فقیهی، محسن اراکی، حجج اسلام والمسلمین محمد حسین مختاری، احمد فرخ فال و حسین ملکا حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مختاری رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بیان این که مذاهب اسلامی دارای 97 درصد اشتراک هستند، ابراز داشت:  3 درصد دیگر می تواند با مفاهمه و وحدت اسلامی حل شده تا  مسلمانان به یک وحدت عملی برسند؛ بنابراین در این مسیر باید گفتمان علمی  ایجاد شود از این رو آثاری همانند موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة ما را در این مسیر یاری می کند.

وی با اشاره به اهداف پژوهشگاه مطالعات تقریبی عنوان کرد: پژوهشگاه مطالعات تقریبی دارای اهداف متعددی است ولی مهمترین آن شامل دستیابی به راهکارهای علمی در مواجهه با چالش های مشترک است.

رییس پژهشگاه مطالعات تقریبی با بیان این که هجمه ای که امروز از سوی دشمنان ایجاد شده است توام با جمود و فقدان عقلانیت است، خاطرنشان کرد: دشمنان استکباری مسلمانان را درگیر کرده اند از این رو مسلمانان با هوشیاری باید مقابل توطئه های استکبار ایستادگی کرده و وحدت داشته باشند.

سپس در ادامه حجت الاسلام سید مصطفی حسینی رییس پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: طرح تجمیع احادیث بین فریقین برای نخستین بار توسط مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و شیخ شلتوت مطرح شد ولی با ارتحال این دو عالم جهان تشیع و تسنن این امر مغفول واقع شد.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که با امر رهبر معظم انقلاب این امر در دستور کار قرار گرفت و پس از 13 سال موسوعه عظیم السنه النبویه با 62 جلد منتشر شد، اظهار داشت: در این موسوعه روایات فریقین از کتب آن ها جمع آوری شده است که با تحقیق بیشتر می توان به روایات بیشتر دست پیدا کرد.

وی با تأکید بر این که وحدت یک حقیقت است نه یک شعار صرف ادامه داد: مشترکات شیعه با اهل سنت در مباحث روایی، تفسیری و دیگر موضوعات بیش از 90 درصد است؛ با وجود 50 هزار روایتی که در این کتاب جمع آوری شده است چگونه می توان با وحدت مقابله و مخالفت کرد.

در ادامه آیت الله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در الازهر، الزیتونه و دانشگاه های بزرگ اسلام اثری از کتب روایات اهل بیت علیهم السلام نیست، اظهار داشت: بنده مراجعه کردم حتی در کتابخانه های اهل سنت ما در کشور ایران هم اثری از این کتب روایی نیست که جای تأسف دارد.

وی ادامه داد: ما جامعه اسلامی داریم که خود را از بخش عظیمی از معارفی که به وسیله رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مطرح و از طریق اهل بیت علیهم السلام برای مردم و جامعه بیان شده محروم کرده است، آیا مشکلات جهان اسلام فعلی ریشه در همین مسأله ندارد.

آیت الله اراکی با بیان این که اگر جریانی در حد وسیع در اسلام شکل می گیرد که کارش خونریزی و غارت است به دلیل دوری از معارف اهل بیت علیهم السلام است، ابراز داشت: اگر گروه کوچک باشد نمی توان به مشکل عمومی مستند کرد اما این جریانی که اکنون در اسلام شاهد هستیم و هزاران نفر با پشتیبانی مدعیان علم در جامعه اسلامی قتل و خونریزی می کنند نشان می دهد که در جهان اسلام کمبود منابع دینی وجود دارد.

وی عنوان کرد: حضور روایات اهل بیت علیهم السلام در جهان اسلام کمرنگ بوده و منزوی شده است که از انزوا باید خارج شود، یکی از اهداف موسوعه از انزوا بیرون آوردن حدیث اهل بیت علیهم السلام در جوامع عمومی اسلام است تا در جوامع آن ها برود و روایات اهل بیت علیهم السلام در بین آن ها منتشر شود.

در پایان نیز حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید تقلید با اشاره به تأکیدات مرحوم حضرت آیت الله بروجردی برای انتشار موسوعه ای با احادیث فریقین اظهار داشت: وقتی حضرت استاد یعنی آیت الله العظمی بروجردی می خواستند موسوعه خود را تدوین کنند، این مسأله هم مطرح شد و حتی عده ای مشغول به کار در آن زمینه شدند اما ایشان به مناسبتی از ادامه کار منصرف شدند اما خوشبختانه امروز چنین موسوعه ای به ثمر رسیده است.

وی ادامه داد: آثار این موسوعه برای شیعیان اهل بیت علیهم السلام و کسانی که می خواهند از حقایق اسلام و دین یعنی آیات و روایات استفاده کنند بسیار قابل توجه و مفید خواهد بود، باید آثاری همچون این موسوعه را بیشتر منتشر کنیم و در دسترس دیگران قرار دهیم تا روایات اهل بیت علیهم السلام را ببینند و با مقایسه با دیگر روایات متوجه حقایق شوند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان این که اگر می خواهند به مقاصد اسلام برسند باید به وسیله احادیث و روایات اهل بیت علیهم السلام باشد، ابراز داشت: وقتی حدیث ثقلین را وقتی مطالعه می کنند و می بینند باید بفهمد که مسأله همین است؛ الحمدلله ما بسیار غنی هستیم و عنای علمی شیعه بسیار زیاد است و دیگران در مقابل ما نمی توانند عرض اندامی کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ان شاءالله اثر موسوعه این باشد که همه متوجه شوند اگر می خواهند به علم و حقیقت برسند باید به سراغ اهل بیت بیایند و ایشان را بشناسند از این رو اهل بیت علیهم السلام و روایات ایشان را باید به دنیا معرفی کرد.

وی در پایان با تأکید بر وحدت بین مسلمانان اضافه کرد: موسوعه باید وسیله و اسبابی باشد که شیعه و سنی با هم تقریب پیدا کنند و به هم نزدیک شوند و توجه داشته باشند که باید بیش از پیش این وحدت وجود داشته باشد.

در پایان مراسم از موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة که احادیث مشترک شیعه و سنی در آن جمع آوری شده به دست حضرت آیت الله صافی رونمایی شد. /1323/پ202/ق

ارسال نظرات