تدوین منشور حقوق زائران در کربلا
به گزارش خبرگزاری رسا، سید جعفر موسوی تولیت آستان مقدس حسینی در مراسم اختتامیه دومین نشست مسؤولان عتبات و زیارتگاههای جهان اسلام که شب گذشته با حضور مسؤولان آستانهای مقدس علوی، کاظمی، رضوی، عباسی و زینبی و سایر اماکن مذهبی برگزار شد، منشور حقوق زائر که طی سه روز تدوین شده بود را قرائت کرد.
اهتمام به حفظ کرامت و عزت زائران و رفتار با آنها بر اساس حسن خلق، عمل بر اساس قوانین شرعی و انسانی برگرفته از قرآن کریم، احادیث رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در مسائل روزمره و خدمات آستان مقدس و حمایت از زائرانی که به شهرهای مقدس و زیارتگاهها مشرف میشوند، سه بند ابتدایی منشور زائر محسوب می شود.
در این منشور آمده است: نشر احادیث باید برگرفته از سیره نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) و آداب تشرف به زیارتگاهها میان زائران باشد و به قوانین شهری، اجتماعی و عقایدی شهر میزبان احترام گذاشته شود. مراسمهای فرهنگی و معرفتشناسی باید برای زائران برگزار شود تا زیارت آن ها بیشتر با اندیشههای و مسیر فکری اسلام اصیل همراه باشد.
تامین وسایل نقلیه و فراهم سازی امکانات مورد نیاز زائران، تامین امنیت برای زائران و وسایل شخصی آنها، فراهم سازی خدمات قانونی و اداری مورد نیاز زائران باتوجه به هماهنگی قبلی با دستگاه و نهادهای مربوطه، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی و هماهنگی با مراکز درمانی کشور، تلاش مراکز و نهادهای مربوطه برای ارائه خدمات متنوع و لازم برای زائران در دورانی که وارد شهر زیارتی میشوند، هماهنگی با نهادهای دیپلماسی و مرزبانیها برای رعایت حقوق زائران و تلاش برای تسهیل خدمات بانکی مطابق با مقررات مربوطه در کشور از دیگر بخش های منشور است.
در بخشی دیگر این منشور آمده است: ارائه خدمات ارتباطاتی داخلی و خارجی برای زائران، ارائه خدمات اطلاعات عمومی و روش های نوین ارتباطی به زائران محترم باتوجه به رعایت نکات اخلاقی، استقبال گرم و مهمان نوازی سخاوتمندانه در کشور میزبان، همکاری و هماهنگی بین عتبات مقدس در زمینههای تبادل تجربیات و فعالیتها با یکدیگر به منظور توسعه و تلاش برای ارائه همه خدمات به زائران از مذاهب مختلف اسلامی به ویژه اهل بیت (ع) صرف نظر از ملیت، زبان و کشور از وظایف بارگاه های مقدس جهان است./994/ب۹۰۲/د