۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۲۴۷۲۴
چند خبر اسلامی؛

دومین جشنواره فرهنگی مسلمانان ایالت‌های «نیواینگلند» آمریکا برگزار می‎شود

دومین جشنواره فرهنگی مسلمانان ایالت‌های نیواینگلند آمریکا با هدف معرفی اسلام به غیرمسلمانان و برطرف کردن سوءتفاهم‌ها درباره اسلام برگزار می‌شود.
جشنواره فرهنگی مسلمانان ایالت‌های «نیواینگلند» آمریکا

این جشنواره که سال گذشته حدود 3 هزار شرکت کننده داشت، شامل برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله پذیرایی با غذای حلال، معاینه رایگان پزشکی، مسابقه رانندگی، بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی برای کودکان است.

«ملیکا مک دونالد»، یکی از مسؤولان هماهنگی این جشنواره گفت: در این دوره زمانی که سوءتفاهم‌ها درباره اسلام در آمریکا افزایش یافته است، بیش از گذشته اهمیت دارد که مسلمانان را به همسایگان غیرمسلمان معرفی کنیم.

وی افزود: این جشنواره فرصتی برای غیرمسلمانان است تا تفاوت‌های خود را با مسلمانان در یک محیط آرام جشن بگیرند.

ایالت‌های نیواینگلند آمریکا ناحیه‌ای از مناطق جغرافیایی و فرهنگی ایالات متحده آمریکا است. این ناحیه متشکل از ایالات رود آیلند، کنتیکت، ورمانت، ماساچوست، مین و نیو همپشایر است.

آموزش اسلام؛ شغل تمام وقت استاد آمریکایی

جهاد ترک، استاد مسلمان اهل ایالت آریزونای آمریکا با تأسیس یک مدرسه مطالعات اسلامی، آموزش اسلام به صورت آکادمیک در آمریکا را شغل تمام وقت خود کرده است. وی هنگام بزرگ‌شدن در ایالت آریزونا در دهه 1970، به عنوان یک مسلمان فلسطینی ـ آمریکایی احساس تنهایی می‌کرد.

وی می‌گوید: آن زمان تنوع دینی و فرهنگی زیادی نبود و مردم یا سیاه، یا سفید یا مکزیکی بودند به همین خاطر فکر می‌کردند که من مکزیکی هستم.

جهاد ترک گفت: در مدرسه مرا «جی» صدا می‌کردند و مشکلی نداشتم تا اینکه یک روز پدرم در یکی از مسابقات فوتبال ما شرکت کرد و تلاش کرد که دیگران را متوجه کند که مرا جهاد صدا کنند.

وی افزود: وقتی به پدرم اعتراض کردم به من گفت که جهاد نام بسیار خوبی است و دلیلی برای انتخاب آن داشته است. جهاد به معنی مبارزه برای کار خوب است. شاید برای مردم آشنا نباشد؛ اما می‌ارزد که برای آن تلاش کنی.

چند دهه بعد، جهاد که سال‌ها به مطالعه اسلام پرداخته، اقدام به آموزش اسلام به مردم می‌کند. ابتدا این کار را در خانه انجام می‌دهد؛ اما بعد با دیدن کمبود مراکز آموزش عالی برای مطالعات اسلامی اقدام به تأسیس مرکز مطالعات اسلامی «بیان» می‌کند.

وی می‌گوید: جوانان برای تحصیل در رشته مطالعات اسلامی باید به دیگر کشورهای اسلامی مانند عربستان، مالزی و پاکستان می‌رفتند. نسخه‌ای از دین که در آنجا دریافت می‌کردند دارای تفاوت‌هایی بود و بعضاً با متن زندگی آنان تطابق نداشت.

امروز جهاد ترک با راه‌اندازی مرکز آموزش عالی در آریزونا، به جوانانی که جویای تحصیل در رشته مطالعات اسلامی هستند کمک می‌کند.

بی‌مهری به مسجد 800 ساله آفریقا

«بن غلبون» نام مسجدی تاریخی با قدمت 800 سال در شهر «مصراته» لیبی است که همچون بسیاری از آثار باستانی و تاریخی این کشور مورد بی‌توجهی مسؤولان قرار گرفته است.

قدمت و پیشینه مسجد باستانی «بن غلبون» که در منطقه «قصر احمد» واقع در شمال شرق شهر «مصراته» لیبی قرار گرفته است، به 800 سال پیش باز می‌گردد.

این مسجد که رایحه خوش تاریخ و میراث از آن به مشام می‌رسد، همچون بسیاری از آثار تاریخی و باستانی لیبی مورد بی‌مهری مسؤولان این کشور واقع شده است.

«شیخ عبدالرحمن بن غلبون»، متولی و امام جماعت مسجد «بن غلبون» درباره ارزش تاریخی این مسجد می‌گوید: قدمت این مسجد به بیش از 800 سال پیش باز می‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد در شهر مصراته به شمار می‌رود.

 وی افزود: مسجد «بن غلبون»، همچنان ساختار و معماری قدیمی خود را حفظ کرده و از تغییر و تحول‌های امروزی مصون مانده است.

شیخ عبدالرحمن بن غلبون بیان کرد: این  مسجد توسط «شیخ محمد بن خلیل بن غلبون»، از پیشگامان جنبش علمی در مصراته و مؤسس نخستین نهضت علمی در این شهر تأسیس شد.

وی با بیان این که توجه و نگهداری از این مسجد به خانواده‌اش اختصاص یافته است، گفت: «من هم‌اکنون تولیت مسجد را برعهده دارم، این در حالی است که تاکنون با بسیاری از مسؤولان دولتی مربوطه در زمینه آثار باستانی و تاریخی دیدار کرده و خواستار توجه آنها به این مسجد شده‌ام، اما این تلاش‌ها بی‌فایده بوده است».

متولی و امام جماعت مسجد «بن غلبون» گفت: تنها یک بار در سال 2010 میلادی سه تن از مهندسان حفظ آثار باستانی و تاریخی شهرها به منظور تحقیق برای حفظ و صیانت مسجد به این جا آمدند که این اقدام نیز فایده‌ای جز وعده‌های عملی نشده در پی نداشت.

وی در پایان درباره منبر این مسجد گفت: منبر اصلی این مسجد که با سنگ‌های قیمتی تزیین شده بود، از سوی طلیانی‌ها(گروه نژادی ساکن در جنوب اروپا) به سرقت رفت، اما قدمت منبر کنونی این مسجد به بیش از 80 سال می‌رسد.

رونمایی از دو پایان‌نامه اسلامی در قزاقستان

مراسم رونمایی از دو پایان‌نامه دانشجویی با موضوع «فرهنگ اسلامی قزاقستان؛ میراث نوروز محمد تالاس اولی» تألیف ژاناك اف و «فرهنگ اسلامی قزاقستان؛ میراث ماماكان عبدالجعفر علی‌اف» نوشته عادل بیک بیک‌بولات از دانشجویان فوق لیسانس کرسی ادیان دانشگاه اوراسیا که با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در سال جاری منتشر شد، با حضور مسؤولان دانشگاه، مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی كشورمان، صادق اونای، معاون دبیرکل مرکز تحقیقات فرهنگ، تاریخ و هنر جهان اسلام(آرسیکا)، عشیربیک مومن‌اف، استاد دانشگاه اوراسیا، دانشجویان و نیز فرزندان ماماکان علی‌اف، در این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عشیربیک مؤمن‌اف، استاد راهنمای دانشجویان اظهار كرد: در دوران قبل از انقلاب اکتبر روسیه، یعنی دوره تزار، روس‌ها تلاش زیادی کردند که اسلام در این منطقه گسترش نیابد؛ اما این کار روس‌ها نتیجه عکس داد و مردم بیشتر به سمت اسلام جذب شدند.

معرفی ماماکان علی‌اف و نوروز محمد تالاس

وی افزود: ماماکان علی‌اف که از علمای منطقه کاکشیتائو بود از شاگردان نوروز محمد تالاس اولی یا همان نَوان حضرت بود. نوان حضرت با کمک شاگردانش 53 مدرسه دینی را در منطقه تأسیس کرد. اما در زمان شوروی بیشتر شاگردان نوان حضرت کشته و یا تبعید شدند و تنها 5 شاگرد او با مرگ طبیعی از دنیا رفتند که یکی از آنها ماماکان علی‌اف بود.

مؤمن‌اف تصریح کرد: ماماکان علی‌اف در دوران شوروی با اداره مفتیات آسیای مرکزی همکاری می‌کرد و موج اول روحانیون دوران شوروی را تربیت کرد. اولین مفتی قزاقستان پس از استقلال جناب راد بیگ حاجی که در لیبی تحصیل کرده بود از موج دوم علمای قزاقستان در زمان شوروی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه گفت: ماماکان علی‌اف اساس کار را در دوران شوروی برای حفظ دین سنتی یعنی اسلام برداشت. وی مؤلف چندین کتاب و مجموعه شعری است.

سپس مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان سخنرانی و با اظهار خرسندی از همکاری رایزنی فرهنگی ایران در انتشار این دو پایان‌نامه ابراز امیدواری كرد كه روند تحقیق و مطالعه پیرامون شخصیت‌های مسلمان قزاقستان که در تقویت اسلام در منطقه نقش مهمی ایفا كرده‌اند، ادامه یابد.

وی در ادامه به حوادث مهم قرن بیستم از جمله ظهور انقلاب اسلامی ایران، اشغال افغانستان توسط شوروی، فروپاشی شوروی و در نهایت استقلال کشورهای آسیای میانه و جهت‌گیری جهان بر اساس تمایل به ادیان به خصوص اسلام اشاره و اظهار كرد: کشورهای آسیای میانه پس از استقلال به هویت اسلامی خود بازگشتند؛ اما متأسفانه در جهان اتفاقات دردناکی رخ داد و اسلام افراطی از سوی دشمنان گسترش یافت.

هشدار نسبت به خطر مذاهب افراطی

شیخ زین‌الدین در ادامه خطر مذاهب افراطی و تکفیری در جهان را گوشزد كرد و سیاست دولت قزاقستان در توجه به اسلام سنتی قزاقستان را که همان اسلام معتدل و به دور از افراط‌گرایی است، تأیید و آمادگی ایران برای همکاری در این زمینه را اعلام كرد.

در ادامه صادق اونای، معاون دبیرکل آرسیکا ضمن تشکر از مسئولین برگزارکننده مراسم و نیز رایزنی فرهنگی ایران برای کمک به انتشار این دو پایان‌نامه، اظهار كرد: علت حضور من در این مجلس شرکت در کنفرانس رؤسای کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در زمینه علم و فناوری بود.

وی در ادامه به همکاری آرسیکا با کشورهای اسلامی اشاره و بیان كرد: عشیربیک مؤمن‌اف، همکاری تنگاتنگی با ما در ترکیه دارد.

اونای در پایان از احیای فرهنگ اسلامی در قزاقستان سپاسگزاری و مجدداً از رایزنی فرهنگی سفارت ایران برای کمک به انتشار این دو پایان‌نامه قدردانی كرد.

در ادامه فرزندان (پسر و دختر) ماماکان علی‌اف در خصوص ویژگی‌های پدر خود سخنانی ایراد کرده و از تمامی کسانی که در امر انتشار این کتب اهتمام داشتند، قدردانی کردند.

واکاوی اسلام‌هراسی در دانشگاه کانادا

سمینار بررسی پدیده اسلام‌هراسی، روز‌های 23 و 24 شهریورماه در دانشگاه شهر «لاوال» کانادا برگزار می‌شود.

این سمینار با نظارت «عبدالوهاب مکی»، از اساتید این دانشگاه و با هدف پرداختن به واقعیت زندگی مسلمانان در کانادا و افزایش اقدامات نفرت‌انگیز علیه آن‌ها برگزار می‌شود.

سمینار مذکور با عنوان «پدیده اسلام‌هراسی ضد مسلمانان» برگزار خواهد شد و «عبدالوهاب مکی»، استاد دانشگاه و متخصص علم انسان‌شناسی بر آن نظارت دارد.

عبدالوهاب مکی در این باره گفت: با توجه به این که زنان مسلمان بیشترین قربانیان این پدیده در جامعه کانادا هستند، محور آغاز این سمینار، زنان خواهد بود و کارشناسان کانادایی و اروپایی دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را در مورد این پدیده ارائه می‌دهند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پدیده اسلام‌هراسی نوعی از «افراط‌گرایی خشن» به شمار می‌رود و لازم است برنامه‌های پیشگیرانه و آگاهی‌بخش برای رسیدگی به این موضوع توسعه یابد. همچنین ضروری است که جامعه کانادا با آغوش باز، برای افزایش آگاهی و تبادل‌نظر در مورد دین اسلام و شعائر آن تمایل بیشتری نشان دهد.

«جمال غاید»، یکی از رهبران اقلیت مسلمانان الجزایر در کانادا نیز در این رابطه اعلام کرد: پدیده اسلام‌هراسی تنها به ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به مسؤولان مساجد متوقف نمی‌شود، بلکه ما اخیرا حتی شاهد به آتش کشیده‌شدن خودروی امام جماعت مسجد کبک کانادا بوده‌ایم.

یادآور می‌شود، مساجد ایالت‌های مختلف کانادا اخیرا با تلاش‌هایی برای تخریب و هتک حرمت مواجه بوده‌اند، این در حالی است که حمله به زنان محجبه پس از افزایش ورود پناهندگان سوری به این کشور به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته و رهبران جامعه مسلمان کانادا خواستار مقابله با پدیده اسلام‌هراسی به شیوه‌های مختلف هستند.

افتتاح دبیرستان اسلامی جدید در هلند

دبیرستان اسلامی جدید روز گذشته در «آمستردام»، پایتخت هلند با ظرفیت 186 دانش‌آموز افتتاح شد.

با وجود مخالفت‌های شورای شهر آمستردام و وزارت آموزش هلند با افتتاح این دبیرستان، تلاش برای افتتاح آن در تابستان 2017 به ثمر نشست؛ اما تاکنون کمتر از 50 دانش‌آموز در آن ثبت نام کرده‌اند.

تعدادی از مدارس آمستردام از والدین خواسته‌اند دانش‌آموزان خود را به این دبیرستان نفرستند؛ به این بهانه که هیئت مدیره این دبیرستان فاقد تجربه در امور آموزش است.

طبق قانون آزادی آموزش هلند، ادامه فعالیت مدارس دینی در صورت به حد نصاب نرسیدن ثبت‌ نام‌شدگان و معیارهای آموزشی مناسب ممنوع است.

هلند دارای 53 مدرسه ابتدایی اسلامی است که تنها دو دبیرستان اسلامی دارد و یک دبیرستان اسلامی در سال 2011 به دلیل نداشتن معیارهای آموزشی مناسب بسته شد.

دیدار علمای بلژیک با نماینده رهبر انقلاب در هامبورگ

اعضای اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک با حضور در مرکز اسلامی هامبورگ با رییس این مرکز دیدار و گفت‌‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام سیدضیاء‌الدین صالحی خوانساری، امام جماعت مرکز مهدیه بروکسل اظهار کرد: این دیدار با حضور گروهی از اعضای اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک با ملیت‌های مختلف گینه‌ای، عراقی، ترک، مراکشی، لبنانی و ایرانی انجام شد.

وی افزود: آیت‌الله رمضانی، نماینده رهبر معظم انقلاب در هامبورگ و نماینده مراجع تقلید در اروپای غربی در این دیدار بر شناسایی نیازهای مراکز اسلامی در بلژیک و رصد چنین مراکزی به منظور کمک به انسجام بیشتر آن‌ها تأکید کرد.

 حجت‌الاسلام صالحی خوانساری که خود از حاضران در این دیدار بوده است، تصریح کرد: انسجام پایه‌های اعتقادی تشیع که بیانگر چهره رحمانی اسلام است، از دیگر موضوعات مطرح‌شده در دیدار بود.

 امام جماعت مرکز مهدیه بروکسل در ادامه با اشاره به ماهیت اتحادیه علمای اسلامی شیعه بلژیک یادآور شد: این اتحادیه وابسته به اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه هامبورگ بوده و در بلژیک ثبت قانونی و رسمی شده است.

 وی همچنین گفت: ثبت رسمی اتحادیه در بلژیک از نادرترین اقدامات است؛ زیرا در بسیاری از کشورهای اروپایی تشکل شیعی یا اسلامی که رسما و به صورت قانونی ثبت شده باشد، نداریم./994/ب۹۰۴/ف

ارسال نظرات