۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۳۳۵۷۸

چند خبر از کتابهای چاپ اول

چاپ اول کتابهای جریان های فرهنگی ایران معاصر، تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر، صورت و سیرت انقلاب اسلامی و تأثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی از اخبار مهم بازار نشر کتاب هستند.
چاپ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چاپ اول کتابهای جریان های فرهنگی ایران معاصر، تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر، صورت و سیرت انقلاب اسلامی و تأثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی از اخبار مهم بازار نشر کتاب هستند.
 
جریان های فرهنگی ایران معاصر
جریان فرهنگی منظومه نسبتاً منسجمی از باورها، ارزش ها، عقاید، سبک های زندگی، هنر، دانش ها و اندیشه هایی است که پذیرش عمومی می یابند و به نیرویی اجتماعی سیاسی مبدل می شوند. در عصر سنت، فرهنگ ایرانی نه در قالب جریان های متضاد یا متفاوت از هم، بلکه در قالب کلیتی قرار داشت که با وجود داشتـن گرایش های متعدد، به لحاظ چهارچوب و مؤلفه های تشکیل دهنده، بین آنها تفاوت بنیادین نبود و در درون این کلیت، عوامل هم گرایی و انسجام بر عوامل واگرایی برتری داشت.

با ورود فرهنگ و تمدن جدید غربی، جریان هایی با فضاهای متفاوت پدیدار شد. هر یک از جریان های فرهنگی در یک مقطع زمانی، بنا به شرایط سیاسی و اجتماعی خاصی، در موقعیت مسلط و کانونی قرار گرفت.

این کتاب با رویکردی تاریخی به جریان های فرهنگی ایران در دوره پهلوی دوم، سیر تحولات و چگونگی کانونی شدن آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ اول کتاب جریان های فرهنگی ایران معاصر، نوشته رضا بیگدلو را در شمارگان 300 نسخه و 636 صفحه در قطع وزیری منتشر کرده است.


تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر
کتاب حاضر با عنوان تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر نوشته نجف لک زایی است که شامل 9 فصل می باشد: مفاهیم و چارچوب نظری – نظام سیاسی و دولت در ایران معاصر( ماهیت و مدل های دولت در ایران و دیدگاه علما و فلاسفه مسلمان) – علما، نیروهای مذهبی و دغدغه حفظ دین (نقش علما، ایرانیان و گروه های سیاسی-مذهبی در تحولات تاریخ معاصر) – زمینه های اندیشه ای تحولات سیاسی ایران معاصر (اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و تحولات نیروی مذهبی پس از انقلاب) – عقب ماندگی و توسعه، ارزیابی تکاپوها – شکاف های ساختاری، هویت و احزاب در ایران – سکولاریزم و سکولاریزاسیون در ایران معاصر – اقتصاد سیاسی ایران معاصر – نقش قدرت های خارجی در تحولات ایران معاصر.

این کتاب به عنوان متن درسی طلاب حوزه های علمیه خواهران مورد استفاده قرار می گیرد و در ابتدای هر فصل اهداف فصل تشریح شده و در پایان هر فصل نیز سوالاتی برای پاسخ دانش پژوهان طرح شده است.
نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) چاپ اول کتاب تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر را در قطع وزیری و شمارگان 500نسخه در 468 صفحه منتشر کرده است.

تأثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی
صدرالمتألهین (م1045ق) در پی ریزی حکمت متعالیه در کنار قرآن و روایات معصومین(ع)، از گفتارهای حکما و عرفای پیشین، به ویژه فارابی، بوعلی، ابن عربی(560- 638 ق) و شاگردان مکتب وی بسیار بهره برده است. با این همه میزان بازتاب عرفان در حکمت متعالیه در فصول و شاخه های مختلف حکمت صدرایی متفاوت است؛ که این کتاب به گونه ای روشن و نسبتاً کامل و فراگیر، چگونگی نقش عرفان نظری محیی الدینی و اندازه تأثیر آن در همه بخش های نظام حکمت صدرایی، و منابع نوآوری های حکمت متعالیه و مستند کردن آنها را بررسی کرده است.

از این رو این کتاب در پنج بخش، تأثیر عرفان نظری بر حکمت صدرایی را هم در روش شناسی، و هم در مباحث کلان هستی شناسی، خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و معاد شناسی، تحلیل کرده است.
بخش اول: کلیات
بخش دوم: تاثیر عرفان نظری بر مباحث کلان هستی شناسی حکمت متعالیه
بخش سوم: نقش عرفان در مباحث خداشناسی حکمت متعالیه
بخش چهارم: عرفان نظری و مباحث جهان شناختی حکمت متعالیه
بخش پنجم: رگه های عرفانی در مباحث انسان شناختی حکمت صدرایی.
سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ اول کتاب تآثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی نوشته علی اعلایی را د قطع وزیری و 440 صفحه منتشر کرده است.


صورت و سیرت انقلاب اسلامی
«صورت و سیرت انقلاب اسلامی» عنوان کتابی است با موضوع شناساندن صورت و سیرت انقلاب که از بیانات رهبر انقلاب اسلامی استفاده شده است تا راه حفاظت از آنها را برای ملت شریف ایران اسلامی تدوین کند.

بخش اول کتاب به معرفی اجزای صورت انقلاب اسلامی اختصاص دارد و در آن به طور جامع به هشت رکن اساسی آن اشاره شده است.

بخش دوم کتاب به معرفی سیرت انقلاب و ارکان آن اختصاص یافته است و از آنجا که اهمیت حفظ سیرت به مراتب بیش از صورت آن است، حجم بیشتری از کتاب را در بردارد.

فصل اول این بخش به شاخص های سیرت انقلاب پرداخته است. در بیان رهبر انقلاب شاخص های سیرت انقلاب معرفی شده است؛ بنابراین این فصل به شرح اصول خط امام اختصاص یافته است.
فصل دوم کتاب مطالبی با موضوع اهمیت حفظ سیرت انقلاب را در بردارد.
در فصل سوم با عوامل ماندگاری سیرت انقلاب و در فصل چهارم با عوامل آسیب زای سیرت انقلاب آشنا می شویم.
فصل پنجم نیز مخاطب را با مسئولیت های اقشار مختلف اجتماعی، مسئولان و آحاد ملت شریف ایران نسبت به حفظ سیرت انقلاب اسلامی آشنا می کند.
گزیده کتاب:
رهبر انقلاب عوامل ماندگاری سیرت انقلاب را دو خصوصیت - که بیشترین تأثیر در وجهه ی انقلاب در دنیا دارد - مطرح می نمایند:
«دو خصوصیت از خصوصیات استثنایی این انقلاب را مطرح می کنم که همین دو خصوصیت، بیشترین تأثیر را در وجهه ی این انقلاب در دنیا داشت؛ همچنان که بیشترین تأثیر را در پیروزی و ماندگاری انقلاب در کشور اسلامی داشت.
همین دو خصوصیت بود که با گذشت چندین سال، هنوز موجب شده است که در گوشه و کنار عالم، به پیروی از این انقلاب و در پرتو آن، از سوی کسانی حداقل حرکات و تحولات و تلاش هایی انجام بگیرد.
یکی از این دو خصوصیت، عبارت بود از این که مبنای این انقلاب، ارزش های دینی و اخلاقی و معنوی بود و خصوصیت دیگر این بود که انقلاب بر پایه ی اراده و خواست مردم در تشکیل و اداره ی حکومت باقی ماند. یعنی پس از پیروزی انقلاب، اهمیت نقش مردم از آنها سلب نشد و به عنوان یک عنصر برای انقلاب باقی ماند. این دو خصوصیت، در انقلاب ما وجود دارد.»

باید دانست که حفظ صورت و سیرت انقلاب اسلامی، عزم همگانی را میطلبد و وظیفه ی اختصاصی مسئولان یا قشر خاصی نیست. همه وظیفه دارند برای بقا و بالندگی انقلاب اسلامی تلاش کنند تا بتوانیم از مرحله ی دوم و سوم انقلاب اسلامی گذر کنیم و به مرحله ی آخر که برپایی تمدن اسلامی است دست یابیم و با اتفاق، مقدمه ساز حکومت مهدوی باشیم.
نشر انقلاب اسلامی چاپ اول کتاب صورت و سیرت انقلاب اسلامی گردآورده محمدرضا حاجی انزهایی را در قطع رقعی و شمارگان 2000نسخه و  340 صفحه منتشر کرده است./925/ پ204/ش


 

ارسال نظرات