۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۹۷۶۶۲

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۷ بهمن ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت ارز

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۷ بهمن ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت ارز
وزیر نفت گفت: با وجود اینکه 81 درصد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به صورت رسمی به CNPC چین منتقل شده اما این شرکت تا کنون اقدامی انجام نداده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

افزایش ۶ درصدی قیمت نفت در هفته گذشته
 
پس از اینکه تعطیلی یک میدان نفتی فراساحلی عربستان، احتمال کاهش عرضه در بازار را بیشتر تقویت کرد و درحالی‌که پیشرفت مذاکرات آمریکا و چین، احتمال افزایش تقاضا در بازار را تقویت کرد، قیمت نفت بیش از ۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم درسال جاری میلادی رسید.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱.۶۸ دلار افزایش یافت و ۶۶.۲۵ دلار فروخته شد که بالاترین رقم از ماه نوامبر به شمار می‌رود

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱.۱۸ دلار افزایش ۵۵.۵۹ دلار معامله شد. این نوع نفت تا ۵۵.۸۰ دلار در هر بشکه نیز بالا رفت.

متوسط قیمت نفت برنت طی هفته گذشته بیش از ۶ درصد افزایش یافت و نفت خام آمریکا بیش از ۵ درصد افزایش ارزش را ثبت کرد. این افزایش تاحدی ناشی کاهش عرضه اوپک بود.

یک منبع آگاه روز جمعه گفت تعطیلی بخشی از میدان نفتی السفانیه عربستان، بزرگ‌ترین میدان فراساحلی جهان، حدود ۲ هفته پیش اتفاق افتاده است. السفانیه ظرفیت تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت را دارد. مشخص نیست که این میدان چه زمانی به سرعت به ظرفیت کامل خود بازگردد.

فیل فلاین، تحلیلگر بازار نفت گفت: «این عامل دیگری است که موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد دسترسی به نفت خام شده است... اکنون مشکل عربستان است که نمی‌دانیم توانایی تولید واقعی مقدار کافی نفت را دارد.»

عربستان روز سه شنبه اعلام کرد که نیم میلیون دیگر در ماه مارس از تولید خود می‌کاهد.
__________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به آخرین روز هفته قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۲۱.۴ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۱ هزار و ۸۴۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های بانک‌ها نسبت به آخرین روز هفته قبل، ۱۰ تومان کاهش یافته است. اما قیمت خرید و فروش یورو تغییری نکرده است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.
__________________________

شاخص کل فرابورس ایران به مرز ۱۹۵۰ واحدی رسید

شاخص کل فرابورس ایران با تجربه افزایش ۱۲ واحدی، در پایان معاملات در ارتفاع ۱۹۴۸ واحدی ایستاد.

نماد‌های «دماوند»، «میدکو» و «زاگرس» نیز در مجموع با اهرم مثبت و بیش از ۵ واحدی پس از نماد «ذوب» مثبت‌ترین اهرم‌ها در رشد امروز آیفکس محسوب می‌شوند.

ادامه رصد نماد‌های فرابورسی حاکی از ثبت بیشترین افزایش قیمت روزانه برای نماد «غپآذر» و بیشترین کاهش قیمت برای نماد «کی بی سی» و لقب گرفتن سه نماد «ذوب»، «زدشت» و «سمگا» به عنوان پُربیننده‌ترین نماد‌ها در معاملات روز جاری است.

در ادامه، در بازار سهام فرابورس امروز ۳۲۰ میلیون سهم به ارزش ۸۲۵ میلیارد ریال در مجموع دو بازار اول و دوم معامله شد که نماد «ذوب» با حجم معاملات ۱۲۰ میلیون سهمی به ارزش ۱۶۸ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این دو بازار به خود اختصاص داد.

همچنین بازار پایه در روزی که گذشت میزبان دادوستد ۳۵۰ میلیون سهم به ارزش ۸۰۴ میلیارد ریال بود.

از طرف دیگر در بازار ابزار‌های نوین مالی - شامل معاملات اوراق تسهیلات مسکن، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) - امروز ۲۶ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد که نماد «اخزا۷۰۹» با معاملاتی به ارزش بیش از ۲۶۰ میلیارد ریال از نظر ارزش معاملاتی در این بازار صدرنشین شد.

در نهایت، با جابه‌جایی بیش از ۶۹۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴ هزار و ۴۵۹ میلیارد و ۱۱۶ میلیون ریال در مجموع بازار‌ها و ثبت ۱۰۱ هزار و ۸۱۶ نوبت معاملاتی، معاملات نخستین روز از آخرین هفته معاملاتی بهمن ۹۷ در فرابورس به پایان رسید.
__________________________

زنگنه: چینی‌ها اقدامی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام نداده اند
 
بیژن نامدار زنگنه در تشریح آخرین وضعیت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: ۸۱ درصد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به صورت رسمی به سی. ان. پی. سی چین منتقل شده و مذاکراتی با این شرکت انجام شده تا مشخص شود این شرکت برای اجرا چه می‌کند.
 
وزیر نفت، با بیان اینکه از زمانی که کار توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی متوقف شده سی. ان. پی. سی اقدامی نکرده است، افزود: در سفری که با رئیس مجلس در هفته جاری به چین خواهیم داشت یکی از بحث‌ها و مذاکرات قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

افتتاح فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط روحانی
 
این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره راه اندازی فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: افتتاح این فاز دوشنبه هفته جاری انجام می‌شود.
 
بنا به این گزارش، دوازدهم تیرماه پارسال نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شد.
 
بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده بود که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی. ان. پی. سی) و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می‌دادند.
 
سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد ۵۰.۱ درصد بود. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب ۳۰ و ۱۹.۹ درصد سهم داشتند.
 
بر اساس قرارداد در صورت کنار رفتن توتال، شرکت ملی نفت چین سهم این شرکت فرانسوی را در اختیار گرفته و به عنوان رهبر کنسرسیوم، فعالیت می‌کند.
 
با توجه به خروج توتال از این فاز به علت تحریم‌های آمریکا، اکنون سهام این شرکت در فاز ۱۱ پارس جنوبی در اختیار سی. ان. پی. سی چین قرار گرفته است.
__________________________

سقف بودجه ۳۶ هزار میلیارد رشد کرد
 
لایحه‌ای که دولت در چهارم دی ماه به عنوان پیش‌بینی مالی خود در سال آینده به مجلس ارائه کرد با سقف کلی ۱،۷۰۳ هزار میلیارد تومان بسته شد بود، اما بعد از بررسی‌ها در کمیسیون تلفیق در نهایت با سقف کلی ۱۷۳۹ هزار میلیارد تومانی به صحن علنی آمده تا با حضور نمایندگان بررسی و تصویب شود.

لایحه ۱۷۰۳ هزار میلیاردی شامل ۴۷۸ هزار میلیارد تومان "بودجه عمومی" و همچنین ۱،۲۷۴ هزار میلیارد تومان "شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها" بود که در ادامه ۳۶ هزار میلیارد تومان به کل آن اضافه شده است.

یکی از دلایل این افزایش به این بر می‌گردد که دولت در لایحه پیش‌بینی کرده است که در صورتی که منابع عمومی نسبت به ارقامی که متن لایحه پیش‌بینی شده اضافه‌تر وصول و همچنین اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی داده شود، می‌توان تا ۴۰ هزار میلیارد تومان به سقف لایحه بودجه اضافه کند.

البته اجازه برای افزایش میزان سقف بودجه برای دو موضوع اجرای قانون ماده (۱۰۶) قانون برنامه ششم توسعه و موارد مندرج در جدول (۲۱) پیوست لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.
__________________________

تقوی نژاد از سازمان امور مالیاتی استعفا کرد
 
سیدکامل تقوی نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از سمت خود استعفا کرد.

تقوی نژاد در حکمی به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات