۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۶۲۹۰۰۱

نگاهی به تحریفات مدعی یمانی در کتاب رسول ابلیس

نگاهی به تحریفات مدعی یمانی در کتاب رسول ابلیس
«رسول ابلیس» کتابی از محمدمهدی سلمان پور با موضوع مهدویت دروغین و پیشینه تاریخی‌اش و جعل سند و حدیث در این‌باره است.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات جمکران کتاب رسول ابلیس نگاهی به تحریفات مدعی یمانی احمد اسماعیل بصری را به قلم محمد مهدی سلمان پور منتشر کرد.

استاد شیخ علی‌اکبر مهدی‌پور در تقریظ این کتاب چنین آورده است:

پیشینه ادعای مهدویت به درازای تاریخ اسلام است. انگیزه‌های مختلف دنیوی سبب می‌شد تا افرادی برای خود یا دیگران، مدعی مهدویت شوند. معاویه قدیمی‌ترین این ادعا‌ها را داشت؛ جاعلان حدیث در تقابل با نفرین‌های متعدد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، حدیثی به این مضمون جعل کردند که پیامبر خدا دعا کرده تا او «مهدی» باشد چنانکه این سخن نیز از کیسه جعل سر برآورد که اگر معاویه را می‌دیدید، می‌گفتید این مهدی است. حتی خود مخالفان نیز درباره این روایات جعلی مناقشه و تردید دارند. ادعای مهدویت در میان شیعیان، سال‌ها قبل از ولادت حضرت صاحب‌الامر (عج) به میان آمده است.
نگاهی به تحریفات مدعی یمانی در کتاب رسول ابلیس
جالب‌ترین، جامع‌ترین و پربارترین اثری که تاکنون در این باره (نقد فتنه احمد اسماعیل) منتشر شده، کتابی است که اینک روی دستان شماست.

مهم‌ترین شاخصه این کتاب، روح پژوهشگری خستگی‌ناپذیر مؤلف آن است. مؤلف محترم که از علمای عامل و فضلای کامل حوزه است و عمده آثار ایشان به نقد و بررسی آثار منحرفان اختصاص دارد، در این کتاب سخنان پوچ و بیهوده شیّاد زمان و پیروان نادان او را با حوصله، انصاف و دقّت ستودنی بررسی کرده، پاسخ دندان‌شکن به بافته‌های این گروه فتنه‌گر داده است.

مؤلف کتاب در ایام اشتغال به تألیف این اثر به چندین شهرستان سفر کرده، نسخ خطی کتاب‌های مورد سوءاستفاده یاوه‌سرایان را پیدا کرده، عکس گرفته و تصویر آنها را در جای‌جای این کتاب آورده است. حتی یک بار نیز برای مراجعه به برخی از آثار خطی به نجف اشرف مشرف شده و از نسخ خطی کتابخانه‌های عمومی نجف نیز استفاده کرده است.

ساختار کتاب

گفتنی است که کتاب در اصل به زبان عربی تألیف شده و به همه ابعاد فتنه گران پرداخته و اینک بخش تحریف‌های آن برای فارس زبانان تدوین شده است.

این کتاب از یک مقدمه و کلیات بحث، سه فصل با عنوان‌های تحریف‌های لفظی، تحریف‌های معنوی، نگاهی به میزان علم احمد اسماعیل و پیروانان، و یک پیوست با نگاهی به کتاب بشارة الاسلام تشکیل شده است.

نگارنده در فصل اول به تحریفات لفظی مدعیان پرداخته و ۵۵ مورد از این دست تحریفات را بررسی و نقد کرده است؛ وی همچنین در فصل دوم سی مورد از تحریفات معنوی و در فصل سوم نیز به ۲۵ مورد از خطا‌های فاحش احمد اسماعیل و یارانش در مسائل علمی می‌پردازد که آشکارا نشان‌دهنده اوج انحطاط علمی این جریان فکری و فقدان علم و دانش در میان آنان است، چه رسد به آنکه آنها را بتوان وصی و رسول امام زمان و یاران آن حضرت دانست.

نویسنده چنانکه در مقدمه کتاب تصریح کرده، حدود ۲۰۰ جلد کتاب از آثار این جریان را به دقت خوانده و فیش‌برداری کرده و تحریفات این مدعی دروغ‌گو را گزینش کرده است.

برشی از کتاب:

نگاهی به کتاب بشارة الاسلام

کتاب بشارة الاسلام علائم المهدی، تألیف مرحوم سید مصطفی کاظمی است و مؤلف آن را در دوبخش تألیف کرده است و کتابت بخش اول ۱۳۳۰ ه. ق و بخش دوم در سال ۱۳۳۲ ه. ق بوده است.

این کتاب از مصادر مورد علاقه احمد اسماعیل و پیروان اوست. علت توجه ایشان به این کتاب؛ چاپ پر از غلطی است که سال‌ها قبل در نجف انجام شده بود. آنها به این غلط‌ها استناد کرده و آن را متن صحیح می‌دانند. در حالی که در مصادری که مرحوم کاظمی از آنها نقل کرده، مطلب شکل صحیح آن وارد شده است، اما این افراد به همه آن مصادر بی اعتنا هستند و به کتابی استناد می‌کنند که به گفته محققش، حدود هفتاد درصد آن مطلب غلط داشته است.

محقق محترم در مقدمه تحقیق می‌نویسد:

بر سه نسخه (در تحقیق کتاب) اعتماد کرده ایم؛ اول نسخه مؤسسه آل بیت چاپ نجف اشرف است. این نسخه در حد هفتاد درصد، پر از غلط است.
از طرف دیگر، جالب است که خود مرحوم کاظمی نیز بعضا به اشکالات نسخه‌هایی که در اختیارشان بوده اشاره کرده اند؛ از قضا در دو مورد، این اشاره به دو روایت درباره اصحاب امام زمان است که مدعیان نیز پی در پی به ان استناد می‌کنند.

مؤلف بشارةالاسلام می‌نویسد: مخفی نیست که این نسخه ضمن آن که غلط هایش بسیار است، تعداد زیادی از آن نیز ساقط شده و بعید نیست که آن از ناسخان باشد. همچنین می‌نویسد:
غلط‌های این نسخه بسیار است و بعضی حروف آن ساقط شده و برخی عوض شده اند و من بعض از آنها را به نظر خودم و به واسطه برخی از اخبار تصحیح کردم.

غلط‌ های کتاب:
محقق کتاب، شیخ نزار الحسین در پاورقی به اختلاف متن و مصدر اصلی اشاره کرده است و در بیست مورد، مطالبی میان روایت این کتاب وجود دارد که اصلا جزء روایت نیست و از تحریف‌های نسخ‌هایی بوده که مرحوم کاظمی از ان استفاده کرده است. در ۸۴ مورد نیز مطالبی وجود دارد که اشتباه است و در مصدر به شکل دیگری ضبط شده است، حتی کاظمی در برخی از موارد تصحیح موجود در نسخ‌ها را نیز بیان کرده اند.

بدون تردید نقل‌های اشتباه کتاب بشارة الاسلام را نمی‌توان متوجه مؤلف آن داشت؛ زیرا اشکال به نسخه‌های عمدتا چاپ سنگی برمی‌گردد که آن مرحوم در اختیار داشته اند؛ اما امروزه با امکان دسترسی به معتبرترین نسخه‌های خطی و مصادر هرگونه استناد به اشتباه‌های این کتاب از آشکارترین مصادیق مغالطه و تحریف است.

انتشارات کتاب جمکران کتاب «کتاب رسول ابلیس؛ نگاهی به تحریفان مدعی بمانی احمد اسماعیل بصری» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۳۰۴ صفحه  به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات