۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۶۶۴۲۱
گزارش تحلیلی؛

تحریم‌های بانکی علیه ایران با اهداف سیاسی و تبلیغاتی

تحریم‌های بانکی علیه ایران با اهداف سیاسی و تبلیغاتی
به نظر می‌رسد اعمال تحریم‌های جدید بانکی از سوی دولت آمریکا بیش از آن که تاثیرگذاری اقتصادی و مالی داشته باشد، اهدافی «سیاسی و تبلیغاتی» را دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، وزارت خزانه‌داری آمریکا، 18 بانک ایرانی را برای دومین بار تحت تحریم ثانویه قرارداد. اقدامی که با خروج آمریکا از برجام در ماه "می 2018" نیز یکبار عملیاتی و به اجرا درآمد. 

دونالد ترامپ، در ۸ می ۲۰۱۸ بعد از آنکه به صورت رسمی از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ (موسوم به برجام) خارج شد، دستور بازگشت همه تحریم ها را به صورت یک طرفه را داد و در ادامه فرایند اجرایی بازگشت تحریم ها، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ۶ ماه بعد، خبر از آغاز رسمی دور جدید تحریم‌های علیه ایران را داد و در تشریح جزئیات تحریم‌های اعمال شده، از تحریم پنجاه بانک ایرانی به همراه تمامی شعبات و نمایندگی‌های داخلی و خارجی آن ها خبر داد که اسامی این ۱۸ بانک که در لیست تحریم‌های جدید خزانه داری آمریکا اعلام شد، در همان لیست دو سال پیش اشاره شده است.

بر همین اساس برخی از صاحب نظران سیاسی و اقتصادی بر این باورند که همزمانی تحریم اخیر، با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ از یک سو و تکرار مجدد تحریم های 2018 علیه ایران و عدم تاثیرگذاری مجدد آن بر اقتصاد کلان ایران، نشان دهنده اهداف «سیاسی و تبلیغاتی» دولت ترامپ برای کارزار انتخاباتی است.

در این راستا، نظر چندین از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تحریم های جدید آمریکا و راهکارها مقابله با آن را جویا شدیم:

سیاست مشترک احزاب آمریکا علیه ایران

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، نماینده مجلس خبرگان رهبری در این زمینه بر این عقیده است که آمریکایی‌ها تاکنون هرکاری علیه ملت بزرگ ایران می‌توانستند انجام داده اند تا «مقاومت ملت ایران» را بشکنند، از این رو، تحریم های اخیر آمریکا فقط اذیت و آزارهای کوچکی برای ملت ایران  است و این گونه تهدیدها تأثیر چندانی و فشار جدی بر اقتصاد نخواهد گذاشت.

بر اساس گفته های عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تجربه تاریخی نشان داده است که احزاب آمریکایی موضع و استراتژیک واحدی بر ضد ایران دارند و تنها تاکتیک ها و روش های آنها علیه کشور ما تفاوت دارد.

وی بر بر این باور است که  سیاست و رویکردهای احزاب آمریکا علیه ایران تغییر پیدا نمی‌کند،  هرچند شیوه برخورد حزب جمهوری خواه با نظام اسلامی ایران خشونت آمیز است و جریان دموکرات در ظاهر برخورد نرم و دوستانه در روابط با کشور ما دارد؛ اما در پنهان این جریان نیز رویکرد خصمانه را دنبال می کند.

ضرورت هوشیاری مسؤولان در برابر تحریم های آمریکا

حجت الاسلام محمد باقری بنایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تحریم هایی جدید آمریکا را شوی تبلیغاتی ترامپ و جنگ روانی آمریکا توصیف کرد و بر این  عقیده است که تحریم های اخیر انزوای آمریکا را در پی خواهد داشت.

وی بر ضرورت هوشیاری مسؤولان در برابر تحریم های آمریکا تأکید کرد و از دولتمردان خواست که در میدان دشمن بازی نکنند؛ بلکه در این بحران و جنگ اقتصادی همه با هم و منسجم برای حل مشکلات مردم قدم بردارند، زیرا که اگر مسؤولان دلسوزانه، با صداقت و بدون حاشیه خدمت کنند، مردم نیز مشکلات را تحمل می کنند

این نماینده مجلس همچنین لازمه عبور از تحریم ها را صداقت مسؤولان دانست و تأکید کرد که اگر می خواهیم تحریم ها را شکست دهیم، مسؤولان باید با مردم صادق باشند و واقعیت ها را به مردم بگویند تا از این تحریم ها نیز عبور کنیم.

چشم امید برخی مسؤولان قوه مجریه به خارج کشور و انتخابات آمریکا است

طبق گفته حجت‌الاسلام نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، آمریکا تا کنون تمام تحریم های خود را انجام داده و مورد دیگری برای تحریم وجود نداشته، از این رو در جهت ایجاد اضطراب و فشار روانی در کشور، بدین شوی تبلیغاتی روی آورده است.

این نماینده مجلس از اینکه چشم امید برخی مسؤولان قوه مجریه به خارج کشور و انتخابات آمریکا است ابراز تأسف کرد و  همچنین تقویت اقتصاد مقاومتی و جهش تولید ملی و برقراری ارتباط و امضای قراردادهای اقتصادی با کشورهای مخالف با سیاست های استکبار جهانی را بهترین راه مقابله با تحریم های آمریکا دانست.

تحریم های جدید علیه ایران خوراک تبلیغاتی انتخابات آمریکا

همچنین غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، هدف آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه ایران را خوراک تبلیغاتی و ایجاد جو روانی در میان مردم عنوان کرد.

این نماینده مجلس تحریم های استکبار جهانی علیه ایران را نشان دهنده حیات مؤثر انقلاب دانست و اعتقاد دارد این تحریم ها نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران حیات مؤثری دارد و توانسته اثرات خود را در مقیاس ملی و بین المللی بگذارد.

وظایف دولتمردان و نمایندگان مجلس در برابر تحریم های دشمنان

از نگاه حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، کل نظام اسلامی مورد تحریم های بی رحمانه غرب و آمریکا قرار گرفته و استکبار جهانی درصدد است که اصل و ریشه نظام را با ایجاد اغتشاشات داخلی و فشارهای اقتصادی از بین ببرد؛ اما کشور ما مستحکم تر از قبل در برابر این ‌تحریم ها و فشارهای بین المللی ایستادگی کرده است.

این نماینده مجلس بر این باور است که تحریم بانک و نهادهای مالی در زمانی که اصل معاملات بین المللی با کشور ما وجود ندارد؛ هیچ تأثیری بر اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم نخواهد داشت.

وی همچنین معتقد است که حزب های دموکرات و جمهوری خواه آمریکا هر دو مواضع مشترک ضد ایرانی دارند و هرکدام با روش و شیوه های گوناگون قصد دارند که نظام اسلامی ایران‌ را تحت فشار سیاسی، اجتماع و اقتصادی قرار دهند.

حجت الاسلام حسینی کیا تأکید دارد که ایران با ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر به ویژه در آسیا از انزوای و فشارهای اقتصادی بیرون آمده است.

این نماینده مجلس رونق و جهش تولیدات‌ ملی را سبب نجات اقتصاد کشور می داند و تصریح می کند که با اتکا و اعتماد به همت جوانان زمینه جهش تولید ملی و استقلال در تولید و رونق کسب و کارهای داخلی فراهم خواهد شد./998/ی703/ق

ارسال نظرات