۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۷۳۲۹۹
رضایی آدریانی:

والدین پس از غربالگری باید دارای «اختیار» باشند

والدین پس از غربالگری باید دارای «اختیار» باشند
متخصص اخلاق پزشکی گفت: متأسفانه عده ای جنین سالم را برای اینکه مثلا رنگ چشم آن جنین و نوزاد آبی رنگ نیست سقط می کنند!

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حسن رضایی آدریانی پزشک و متخصص اخلاق پزشکی امشب در نخستین نشست از سلسله نشست های بررسی علمی چالش های غربالگری با عنوان «غربالگری از منظر پزشکی و اخلاق پزشکی» که به صورت مجازی با همکاری خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: دکتران اگر در یک موردی احتمالا سندروم داون مشاهده کنند، احتمال خطر برای جنین را بالا می برند، برای اینکه اگر نتیجه زمایش در مرحله اول مثبت باشد، در مرحله دوم و سوم نتیجه اصلی مشخص شود.

وی ادامه داد: اگر جنینی ناهنجار باشد و پزشک متوجه نشود و آن بچه به دنیا بیاید، پدر و مادر می توانند از پزشک شکایت کنند و همه هزینه های آن فرزند را از وی اخذ کنند و حتی در جاهایی گفته می شود آن بچه از آن پزشک ارث می برد که این موضوع پزشکان را می ترساند.

رضایی آدریانی با اشاره به اینکه روند غربالگری باید مبتنی بر اعطای اختیار کامل به والدین باشد، بیان کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که اختیار والدین در عمل به همراه آگاهی کامل حفظ شود؛ اطلاعات جنین بعد از آزمایش باید امل به پدر و مادر داده شود و سپس اختیار کامل داشته باشند تا هیچگونه اکراهی وجود نداشته باشد؛ ما متأسفانه باید گفت با این نقطه فاصله داریم.

این پزشک و متخصص اخلاق پزشکی خاطرنشان کرد: از منظر پزشکی و آموزه های دینی همه موجودات حق حیات دارند و سندروم داون نیز از این حق برخوردار است؛ در مدرنیته و رفاه طلبی به افراد معلول و بیمار حق حیات نمی دهند، اما ما در آموزه های دینی از دورانی که در جنین روح دمیده می شود و شأنیت پیدا می کند، حق حیات دارد و سقط جنینی که ناهنجار است نیز جایز نیست.

رضایی آدریانی بیان کرد: حتی در صورتی که جان مادر در خطر باشد ما موظف هستیم که برای نجات هر دو تلاش کنیم؛ حیات و ممات به دست خداوند است و ما حق نداریم این کار را انجام دهیم و حتی مراجع تقلید نیز شرایط بسیار سختی برای سقط جنین ذکر کرده اند.

این متخصص اخلاق پزشکی با اشاره به اینکه سقط جنین دارای سندروم داون بر اساس آموزه های دینی با اصل عدالت همخوانی ندارد، مطرح کرد: ممکن است برخی از سندروم داون ها از لحاظ بهره هوشی در سطح پایینی باشند و ما نباید آنها را از همه چیز بی بهره کنیم؛ اگر بنا باشد همه آنها را سقط کنیم چرا اینهمه فوق تخصص برای این موضوع تربیت کرده ایم و برای تشخیص این سندروم هزینه های بالایی انجام می دهیم؟ اینکه یک پزشک بعد از تولد یک سندروم داون محکوم شود درست نیست زیرا همه چیز با آزمایش مشخص نمی شود.

وی هدف اصلی غربالگری را اینگونه بیان کرد: هدف اصلی از غربالگری بحث سقط درمانی است و پروتکل ها برای این بود که اطلاعات جنین به خانواده داده شود تا اگر خواستند سقط را انجام دهند.

رضایی آدریانی بیان کرد: ما در زمینه سقط جنین باید توجه بسیاری به روح حاکم بر آموزه های دینی داشته باشیم؛ امروز متأسفانه عده ای جنین سالم را برای اینکه مثلا رنگ چشم آن جنین و نوزاد آبی رنگ نیست سقط می کنند، از این رو ما باید روح اسلامیت را در رفتارهای خود نهادینه سازی کنیم.

این پزشک و متخصص اخلاق پزشکی در پایان بر ضرورت فعالیت همه جانبه گروه های مختلف برای جلوگیری از سقط جنین در کشور تأکید و خاطرنشان کرد: باید اسقاط جنین ها را کم کنیم و برای جلوگیری از سقط جنین ها تلاش مستمر داشته باشیم./841/

ارسال نظرات