۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۸۱۰۳۰

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۲۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 2 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۰۲

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 23 هزار تومان، قیمت دلار 22 هزار و 900 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 80 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 23 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 365 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 435 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 22 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 800 تومان و درهم امارات  6 هزار و  235 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 394 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 951 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 421 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 878 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

چرا روغن گران شد؟

طبق صورتجلسه ستاد تنظیم بازار قیمت‌های انواع روغن برای هر کیلوگرم روغن خام سویا 75 هزار ریال، روغن خام آفتاب‌گردان هر کیلو 90 هزار ریال و روغن خام پالم 75 هزار ریال تعیین شده است.قیمت‌های قبلی این محصولات برای روغن خام سویا و پالم 55 هزار ریال و برای روغن خام آفتابگردان 60 هزار ریال بود.

در این صورت جلسه آمده است که مسئولیت تأمین و تخصیص به موقع ارز با بانک مرکزی و کارگروه تنظیم بازار است و انجمن‌های صنفی مکلف شدند که نسبت به تأمین مکفی کالا اقدام کنند.

همچنین در این صورت جلسه تاکید شده است که با توجه به افزایش مصوب قیمت روغن خام و افزایش سایر هزینه‌ها، افزایش قیمت روغن نباتی ساخته شده حداکثر 35 درصد مورد تأیید قرار گرفت.

در این صورت جلسه اشاره شده است که دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت جهانی روغن و دانه های روغنی و افزایش سایر هزینه ها از جمله دستمزد و مواد بسته بندی است.

بنابراین گزارش شیوع کرونا در دنیا قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن، دانه های روغنی و غلات از جمله گندم را افزایش داده است و کشور به ذخایر استراتژیک خود افزودند.

کالاهای اساسی , ستاد تنظیم بازار ,

 

طرح های مسکن کارگران چه شد؟

یکی از بندهای مغفول مانده قانون کار ماده 149 قانون کار است. مطابق این ماده  کارفرمایان مکلف هستند با تعاونیهای مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن جهت تامین‌خانه‌های شخصی مناسب همکاری لازم را بنمایند و همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل‌مناسب دیگر می‌باشند.
‌تبصره 1 - دولت موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط همکاری‌ لازم را بنماید.
‌تبصره 2 - نحوه و میزان همکاری و مشارکت کارگران، کارفرمایان و دستگاه‌های دولتی و نوع کارگاه‌های بزرگ مشمول این ماده طبق آیین‌نامه‌ای‌خواهد بود که توسط وزارتین کار و امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

به اعتقاد نمایندگان کارگران این بند از ماده قانونی از سال 69 اجرایی نشده است. نمایندگان کارگران معتقدند که بخش زیادی از هزینه کارگران صرف اجاره بها می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب 12فروردین ماه در گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، فرمودند: ما سال گذشته روز کارگر برنامه خوبی داشتیم. ارتباط تصویری با کارگران و کارآفرینان برگزار شد و دیدار بیادماندنی بود. امسال متأُسفانه به خاطر رواج اخیر این ویروس منحوس امکان این هم فراهم نشد که کارگران در جایی جمع شوند و با آن‌ها از دور صحبت کنیم و این نوع انگلیسی این ویروس خطرش بالاتر است آنطور که می‌گویند.

رهبر انقلاب با بیان آنکه یک مسئله بحث حمایت از کارگران است یک موضوع هم ایجاد کار. درباره تمجید از کارگر همین بس که دست کارگر دستی است که خدا و پیغمبرش او را دوست دارند. پیامبر دست کارگر را بوسید؛ خاطر نشان کردند: جامعه کارگری حق بزرگی به گردن همه آحاد جامعه دارد. چون در اقتصادی که می‌خواهد روی پای خودش بایستند و تکیه به خارج از کشور ندارد در چنین اقتصادی کارگرد نقش مهمی ایفا می‌کند و ستون اصلی است. تولید وابسته به کارگر است.

ایشان ادامه دادند: این نقش هم از آن نقش‌هایی است که مردم باید به آن توجه کنند و به فرهنگ عمومی تبدیل شود. اینجا هم دستگاه‌های تبلیغی باید در این زمینه کار کنند. در جمهوری اسلامی البته حق کارگران بیش از جاهای دیگر است. چون از اول تشکیل این نظام بدخواهان تلاش کردند جامعه کارگری را در مقابل نظام قرار دهند امّا این جامعه در کنار نظام ایستاد و حق بزرگی بر گردن نظام جمهوری اسلامی دارند.

رهبر انقلاب فرمودند: امّا مسئله حمایت از کارگران، که مسئله بسیار مهمی است و در صحبت‌هایی که درباره کارگران کرده ام تکیه کردام و می‌کن، این شعار امسال ما، پشتیبانی یکی از انواع پشتیبانی از تولید حمایت از کارگران است. اگر می‌خواهیم از تولید ملی کشور حمایت کنیم باید از کارگران حمایت کنیم. این یک قلم مهم از پشتیبانی است.

در حالی ماده 149قانون کار بر تامین مسکن کارگران از سوی کارفرمایان تاکید دارد، که تصویب اصلاح آیین نامه این ماده قانونی در دولت معطل مانده است.دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی کار دی ماه 98 با موضوع اصلاح آیین نامه تبصره دو ماده 149 قانون کار (مسکن کارگران ) برگزار شد اما هیچگاه اجرایی نشد.

ماده 149 قانون کار به تأمین مسکن برای کارگران مربوط است ولی آیین‌نامه مربوطه سالهاست که تدوین و تهیه نشده است. در راستای این ماده قانونی کارفرمایان مکلف هستند با تعاونی‌های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن جهت تأمین‌خانه‌های شخصی مناسب همکاری لازم را بنمایند و همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه یا محل‌مناسب دیگر می‌باشند. این ماده قانونی در حالی در سال 98  درشورای عالی کار بررسی شد که مقرر شده بود آیین نامه آن در دولت تصویب شود که هنوز عملیاتی نشده است.

*طرح های مسکن کارگران در حد شعار باقی ماند

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کاردرباره اصلاح آیین نامه تبصره دو ماده 149قانون کار می گوید: حدود یک سال و نیم  پیش جلسات متعددی با معاونت اجتماعی وزارت کار داشتیم که متعاقب آن جلسه شورای عالی کار در همان زمان برگزار شد؛ تفاهم‌نامه وزارت کار برای 200 هزار واحد مسکن کارگری نیز در همین راستاست؛ آیین‌نامه اجرایی ماده 149 نیز نیاز به یک مقدار چکش‌کاری و اصلاح داشت که این اصلاحات در جلسه شورای عالی کار انجام شد من‌جمله اینکه کارگاه‌های بزرگ را بالای 150نفر دیدیم و برای اجرا شدن ماده 149 کمیته‌ای در نظر گرفتیم که صاحب حق تشخیص برای ورود به ماده 149 باشد؛ این کمیته، همکاری‌ها و تعاملات را مشخص می‌کند؛ قرار شد در این کمیته، نماینده کارفرما و نماینده کارگر علاوه بر نمایندگان وزارت کار و وزارت مسکن، حضور داشته باشند.آن تفاهم نامه که حدود یک سال و نیم پیش منعقد شد که هیچ گاه عملی نشد.

 وی ادامه داد: اما چند روز گذشته هم خبری در رسانه ها آمد مبنی بر اینکه "تفاهم نامه ساخت 200هزار مسکن برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی در اتاق تعاون ایران امضا شد." به نظر می رسد که این تفاهم نامه ها در آستانه انتخابات بیشتر جنبه تبلیغی دارد.

 توفیقی گفت: بعد از برگزاری جلسات در سال 98, هیچ وقت اصلاح آیین نامه تبصره2ماده 149قانون کار به مجلس نرفت و هیچ بازخوردی از مجلس در این باره دیده نشد. طرح های تامین مسکن کارگران متأسفانه تا امروز در حد شعار باقی مانده و هیچ اقدام موثری در این زمینه برداشته نشده است.

وی گفت: در تفاهنامه اخیر وزارت کار درباره ساخت 200 هزار مسکن برای کارگران, بازنشستگان و مستمری بگیران هیچ جزئیاتی اعم از شهری که قرار است مسکن در آن ساخته شود, اینکه به چه کسانی تعلق بگیرد و... مشخص نیست. به عبارتی شرایط واگذاری مسکن برای کارگران هیچ مشخص نشده است. در زمان علی ربیعی هم صحبت از " مسکن امید"بود که هیچ وقت عملیاتی نشد و در حد شعار باقی ماند.

 

شاخص بورس در آستانه از دست دادن ارتفاع ۱.۱ میلیون واحد قرار گرفت

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 3میلیارد و 897میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 9میلیارد تومان در بیش از 274هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 20هزار و 420واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 107هزار و 797واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و بانک پارسارگاد شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی شازند، سیمان فارس و خوزستان و بانک پارسیان با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 5298واحد، کل (هم‌وزن) 3953واحد، قیمت (هم‌وزن) 2556واحد، آزاد شناور 23948واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 15670 و 38793 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 108میلیون ورقه به‌ارزش 2هزار و 639میلیارد تومان در 121هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 172واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 503واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، فولاد هرمزگان جنوب و بیمه پاسارگاد شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، سیمان ساوه و نفت ایرانول بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

زمین ۲۶۰ هزار واحد طرح ملی مسکن تامین شد

احمد اصغری مهرآبادی با یادآوری این‌که در طرح ملی مسکن یک میلیون و 42 هزار نفر ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: از این تعداد حدود 300 هزار نفر واجد شرایط بودند.

وی با بیان ‌این‌که وزارت راه و شهرسازی برای حدود 260 هزار واحد زمین دارد،‌ادامه داد: برخی از این زمین‌ها در جاهایی است که متقاضی برای طرح ملی مسکن وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت‌: در تلاشیم این عدد را افزایش دهیم و هر چه بتوانیم زمین برای واحدهای طرح ملی مسکن اختصاص دهیم.

مهرآبادی با بیان این‌که وظیفه اصلی سازمان ملی زمین و مسکن تامین زمین است، اضافه کرد: وقتی زمین نباشد نمی‌توان کاری در ساخت و ساز مسکن انجام داد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات