۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۵۶۰۲۰۹
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

هزینه فساد را باید از چرخه تولید خارج کرد | قوانین جدید گمرکی وضع شود

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با ارائه راهکارهایی در عملیاتی شدن حمایت از کالای ایرانی گفت: کشور نیازمند قوانین جدیدی در واردات کالا است؛ تنها ابزار تعرفه گمرکی در قوانین قدیم پیش‌بینی شده است که آن هم از طرف سازمان تجارت جهانی دارای محدودیت است.
مصباحی مقدم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بخشی از جامعه را که دارای وضعیت خوب اقتصادی هستند دارای اشتیاق برای خرید کالای خارجی توصیف کرد و گفت: در مواردی مشاهده می‌شود که تولید کنندگان برتر ایرانی کالای خود را با برند خارجی در بازار عرضه و این کار را با تمایل بیشتر مصرف کنندگان خارجی توجیه می‌کنند؛ تا این فرهنگ اصلاح نشود نمی‌توانیم ادعای جدی مصرف کالای ایرانی را داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر افزایش کیفیت کالاهای ایرانی ابراز داشت: تولید کنندگان ایرانی باید بر تلاش خود به منظور تولید کالاهایی با کیفیت بالاتر بیافزایند و بدانند که مردم به دنبال کالایی هستند که کارکرد و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به مشکل برندسازی در کالاهای داخلی اظهار داشت: تولید کنندگان کشور کمتر توانسته‌اند برندهایی را تولید کرده و به مردم ارائه دهند که موجب اطمینان آن‌ها باشد؛ برند تنها یک نام نیست، یک شخصیت است که مصرف کننده اگر به آن اعتماد کند و بداند که این نام دارای کیفیت مطلوبی است آن را خریداری می‌کند اما تولید کنندگان ما نتوانسته‌اند در جذب مشتری به این وسیله موفق باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با انتقاد از بالا بودن هزینه‌های تولید گفت: کالای خارجی موجود در بازار متحمل هزینه‌های حمل و نقل و گمرک هم بوده است اما قیمتی پایین‌تر از کالای ایرانی دارد؛ هم تولید کنندگان و هم دولتمردان باید در راستای کاهش هزینه‌های تولید فکری کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از بالا بردن سود تسهیلات از پانزده درصد به بیست درصد تصریح کرد: یکی از هزینه‌های تولید همین نرخ تسهیلاتی است که در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد؛ کدام تولید کننده می‌تواند آنقدر سود کند که علاوه بر تمام هزینه‌های خود بیست درصد آن را به عنوان سود تسهیلات به بانک بپردازد؛ اگر ادعا دارند که نرخ تورم ده درصد است نرخ سود تسهیلات هم باید دوازده درصد باشد.

وی پیچیدگی در راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی را مورد توجه قرار داد و گفت: در مواردی راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی به شش ماه می‌رسد؛ دولت باید این هزینه فرصت‌ها را کاهش دهد؛ تمام کسانی که باید با راه‌اندازی این واحدها موافقت کنند در یک جا جمع شوند تا یک صاحب بنگاه اقتصادی بتواند خیلی سریع به تمام ادارات مربوطه مراجعه کند و زمان را از دست ندهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم افزود: هزینه فساد هم برای امضاهای طلایی است، در سیستم بانکی، ادارات مربوطه در بخش‌های اقتصادی، هزینه‌های فساد داریم، یعنی کسانی داریم که رشوه‌های کلان می‌گیرند و انتظارات نابحق، نابجا و نامشروع دارند؛ اگر این‌ها هم برداشته شود هزینه تمام شده تولید داخلی کاهش پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: دولت متعهد شده است که در ادارات از کالای داخلی استفاده نکند اما مصرف کالا در ادارات کشور کمتر از ده درصد است و نود درصد از کالاها در شرکت‌های غیر خصوصی مصرف می‌شود بنابراین باید چاره‌ای دیگر اندیشیده شود؛ قوانین مقابله با ورود کالاهای خارجی بسیار قدیمی است و تنها ابزار تعرفه گمرکی کاربرد دارد که آن هم با فشار سازمان تجارت جهانی دارای محدودیت است؛ بنابراین باید سریعتر قوانین جدیدی را وضع کرد./836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات