۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۶۸۸۵۰
پرسش مغفول مانده جامعه(۱)؛

مسأله هویت در جامعه امروز

مسأله هویت در جامعه امروز
حجت‌الاسلام ابراهیمی‌پور گفت: نسل امروز ما یک طیف به شدت انقلابی، مؤمن، فهیم و اهل تلاش است؛ یعنی یک نسل انقلابی و بلکه ناب‌تر از نسل اول است.

حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی‌پور، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به تکثر رویکردی در نسل جدید جوانان کشور گفت: نسل امروز ما یک طیف به شدت انقلابی، مؤمن، فهیم و اهل تلاش است؛ یعنی یک نسل انقلابی و بلکه ناب‌تر از نسل اول است.

وی ادامه داد: یک نسلی هم داریم که این‌ها مقداری دچار بحران هویت هستند و از ارزش‌ها و آرمان‌ها انقلاب دور افتاده‌اند که این مسأله علل و عواملی دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اظهار داشت: نسل فعلی یک نسل کاملاً مؤمن و انقلابی است و شواهد آمار و ارقامی داریم؛ یعنی این‌گونه نیست که در پیمایش‌های موجود بگوییم دین‌داری و انقلابی‌گری به طور کامل از جامعه رخت بر بسته است، بلکه یک طیف کاملاً دین دار، انقلابی، فهیم و پرتلاش داریم و از طرفی طیفی هستند که ارزش‌ها برای ایشان مبهم است.

وی افزود: روشن است مهمترین عاملی که در بحران هویت این طیف می‌شود مطرح کرد؛ عاملی است که روی فکر و اندیشه اثر می‌گذارد و ما ناخواسته توسط خودمان، علوم انسانی غربی را وارد جامعه کرده‌ایم و دانشجویان ما علوم انسانی غربی را که به شدت دارای بنیادهای سکولاریستی و ضد دین و انقلاب اسلامی است را فراگرفته‌اند و این در سطوح مختلف و سنین مختلف به صورت خیلی گسترده‌ای رواج پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی پور عامل دیگر بحران هویت را مواجهه با غرب و پدیده اینترنت، شبکه‌های مجازی و ماهواره دانست و ابراز کرد: ما به دلیل نقصان‌های تکنولوژیک با این مسأله در دهه‌های گذشته روبرو نبوده‌ایم؛ یعنی جوان ما به طور مشخص و ملموس با غرب، اندیشه غربی و سبک زندگی غربی مواجه می‌شود و حال آن که ما به لحاظ فرهنگی و راهبرد سیاسی آمادگی این مواجه را تا حد زیادی نداشته‌ایم.

وی افزود: دولت‌مردان ما هیچ انگیزه‌ای برای کنترل فضای مجازی و فیلترینگ که در همه کشورها وجود دارد، ندارند؛ بنابراین شبکه‌هایی که به صورت رایگان و به زبان فارسی علیه انقلاب و ارزش‌های انقلابی به صورت گسترده تلاش می‌کنند که این در هیچ جای دنیا نظیری ندارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) عامل سوم را مشکلات اقتصادی دانست و گفت: این مشکل اقتصادی با عامل اول بی ارتباط نیست؛ یعنی دولت مردانی الآن بر سر کار هستند که به لحاظ اندیشه‌ای به غرب گرایش دارند و چشم امید آن‌ها برای حل بحران‌های داخلی به خارج از کشور است.

وی در پایان عنوان کرد: از نسل اول کشور ما یک سری مدیرانی وجود دارد که نگاهشان به غرب است و حاصل این نگاه به غرب باعث اوضاع فعلی اقتصادی شده و این اوضاع اقتصادی نیز بر نوع نگرش جوانان به انقلاب اسلامی تأثیر گذار بوده است.

 

 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات