۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۷۴۷۶۴
به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اسپانیا صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب «انقلاب اسلامی، مبانی و ویژگی‌ها» به زبان اسپانیایی

رونمایی از کتاب «انقلاب اسلامی، مبانی و ویژگی‌ها» به زبان اسپانیایی
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید به منظور گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «انقلاب اسلامی، مبانی و ویژگی‌ها» را رونمایی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در این مراسم جمعی از کارکنان سفارت و نیز مهمانانی از جامعه دانشگاهی اسپانیا حضور داشتند و در جشنی که به دلیل محدودیت های کرونایی به صورت کوتاه و کم تعداد برگزار شده بود شرکت کردند.

دراین مراسم فیلم کوتاهی به زبان اسپانیولی و با محوریت تاریخ انقلاب اسلامی، شکل گیری جمهوری اسلامی ایران و نیز دستاوردهای این نظام نوپا در دوران چهل و دوساله مقاومت خود در برابر فشارهای خارجی برای حضار به نمایش درآمد.

قشقاوی سفیر کشورمان درسخنانی گفت: توفیقات انقلاب اسلامی به جز در حوزه دفاعی/نظامی و نیز زیرساخت ها مربوط است به ماهیت فرهنگی آن از جمله احترام به افراد و به مذاهب، شکل گیری گفتگوی بین تمدن ها و فرهنگ ها حول محور آزادی و استقلال بوده که تا امروزنیز تدوام داشته است. به این ترتیب مبارزه با استبداد رژیم پهلوی برای رسیدن به استقلال و آزادی مهمترین دستاورد برای انقلاب اسلامی بوده است.

قشقاوی در ادامه سخنان خود با اشاره به فضای خفقان و دیکتاتوری در دوران رژیم گذشته از برخی خاطرات مقامات سابق رژیم پهلوی و نیز سفرای وقت کشورهای آمریکا و انگلیس به عنوان سندهایی برای صحه گذاشتن بر این جو سرکوب و خفقان و وضعیت نامطلوب آن دوران در زمینه آزادی نام برد و تاکید کرد که باید اذعان کرد در مقایسه با آن دوران، انقلاب اسلامی به اهداف خود به ویژه در زمینه های فرهنگی دست پیدا کرده است.

سفیر ج.ا.ایران همچنین به ورود انقلاب اسلامی ایران به چهل و سه سالگی خود اشاره کرد و گفت: چهل سالگی را معمولا دوران بلوغ و شکوفایی می دانند. در مورد انقلاب نیز در چهار دهه گذشته تلاش شده تا نقاط ضعف برطرف شوند و نقاط قوت نیز مورد تقویت قرار بگیرند.

قشقاوی سپس به تجربه طولانی خود در مسئولیت های مختلف به عنوان یک دیپلمات اشاره نمود و گفت: این تجارب من را به این نتیجه رسانده اند که قطعا استقلال مهمترین اصل سیاست خارجی برای هر جامعه و هر کشوری است. او در پایان سخنان خود از رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران که کار تهیه و انتشار کتاب انقلاب اسلامی مبانی و ویژگی ها را بر عهده داشته است تشکر و قدردانی نمود.

سخنران دیگر در این مراسم محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا بود. احمدی در سخنان خود به آثار بسیار خوبی که بر انقلاب اسلامی مترتب است اشاره کرد و به عنوان نمونه به چهار اثر مهم که به واسطه انقلاب اسلامی امروز با آنها مواجهیم پرداخت.

رایزن فرهنگی کشورمان اصالت دادن به مردم را به عنوان اولین اثری که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفته است برشمرد و گفت: با ظهور مردم سالاری دینی یا دموکراسی مردم به عنوان اصل حاکمیتی شناخته می شوند و به همین دلیل نیز مظاهر حضور مردم در حاکمیت مثل برگزاری انتخابات و یا تظاهرات و حضور در صحنه یکی از ویژگی های اصلی نظام است. برخلاف دوران رژیم پهلوی که شیوه حاکمیت از بالا به پایین بود و مردم عملا در حاشیه بودند.

احمدی در ادامه به مفهوم استقلال به عنوان اثر دومی که برآمده از انقلاب اسلامی است اشاره کرد. او گفت: در ایران قبل از انقلاب ما با یک ایران ابزاری مواجه بودیم. به این معنی که سیاست های آمریکا در منطقه به ایران دیکته می شد و شاه به عنوان ژاندارم منطقه باید این سیاست ها را که تنها منافع آمریکا را تامین می کرد به اجرا می گذاشت. اما ایران امروز ایرانی مستقل است نه ابزاری. سیاست های حاکمیت از درون خود حاکمیت شکل می گیرد نه از بیرون و با فشار نیروهای خارجی.

سومین اثری که بر انقلاب مترتب است از نگاه رایزن فرهنگی کشورمان ارتقای هوش سیاسی مردم در تمام طبقات بوده است. احمدی در توضیح این نکته گفت: پیش از انقلاب همه مردم دارای هوش سیاسی نبودند و قدرت تحلیل مسائل را نداشتند. اما بعد از انقلاب و به برکت این رخداد عظیم همه اقشار جامعه قدرت تحلیل پیدا کردند. از دانشجو و دانش آموز تا اقشار دیگر امروز درباره مسائل اجتماعی و سیاسی آگاه هستند و نظر می دهند.

احمدی حقوق شهروندی را به عنوان چهارمین اثر پیروزی انقلاب اسلامی معرفی کرد. او با اشاره به حقوق بشر و حقوق شهروندی به عنوان یک اصل شناخته شده توسط انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن گفت : از همین رو می بینیم که در قوه مجریه رئیس جمهور حقوق شهروندی را به عنوان یک منشور ابلاغ می کند و یا در قوه قضائیه معاونتی با عنوان معاونت حقوق بشر تاسیس شده است.

در ادامه مراسم خانم ولدخانی مترجم کتاب «انقلاب اسلامی، مبانی و ویژگی ها» نوشته محمد حقی ضمن اشاره به دلیل پذیرفتن کار ترجمه کتاب گفت: دیدم این کتاب هم از لحاظ محتوایی و هم ساختاری با کتاب های دیگری که درباره انقلاب اسلامی نوشته شده متفاوت است این کار را قبول کردم.

ولدخانی سپس به ویژگی محتوایی این کتاب اشاره کرد و گفت: از نظر محتوا این اثر به ریشه های انقلاب اسلامی می پردازد و آن را در فقه شیعه و فلسفه و عرفان جستجو می کند. وی در ادامه به ساختار کتاب اشاره کرد که برخلاف کتاب های مشابه به شکل مجموعه مقالات نیست و یک کار پژوهشی با ساختاری علمی است. به این معنی که مقدمه ای علمی دارد، فصلی را به مفهوم شناسی کار اختصاص داده است و در پایان نیز فصلی را به نتیجه گیری اختصاص داده است.

خانم ولدخانی همچنین به دشواری های کار ترجمه این کتاب اشاره کرد و گفت: وقتی وارد کارزار ترجمه این کتاب شدم دیدم که کار بسیار دشواری در پیش رو دارم. به عنوان مثال نویسنده در بخشی از کتاب به ارتباط فلسفه ملاصدرا با انقلاب اسلامی و نتایج حاصله از آن می پردازد که بیان مفاهیم عمیق این فلسفه به زبان اسپانیایی چالش بزرگی است و در این زمینه کمک های خواکین رودریگز از همکاران رایزنی فرهنگی قابل تقدیر است.

در بخش دیگری از مراسم گوستاوو مورالس روزنامه نگار، نویسنده و استاد دانشگاه طی سخنان کوتاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف فرهنگی اجتماعی و سیاسی اشاره نمود. مورالس سخنان خود را با ارائه تصویر منطقه در پیش از انقلاب آغاز کرد و گفت: آمریکا در خاور میانه سه پایگاه مهم داشت: ایران، اسرائیل و ترکیه. با ظهور انقلاب اسلامی آمریکا این پایگاه مهم خود را از دست داد. او گفت :چنین دستاوردی برای ایران بی هزینه نبود. از جمله تحمیل شدن جنگ هشت ساله که عملا مورد حمایت هر دو ابرقدرت وقت یعنی آمریکا و شوروی بود.

مورالس در ادامه بیان داشت: با وجود این هزینه ها و فشارها، ایران از خودش دفاع کرد. در واقع ایران نه تنها از خود دفاع کرد دست به ابتکاراتی نیز زد. نمونه ای از ابتکار ایران را می توانیم در سال ۱۹۸۲ و شکل دادن حزب الله در جنوب لبنان ببینیم. ایده ای که در سال های بعدی نیز ادامه پیدا کرد و امروز نتیجه آن را در قالب گروه های مقاومت در کشورهای مختلف منطقه از عراق تا سوریه و یمن شاهد هستیم. باید تاکید کنیم که انقلاب اسلامی ایران تحت فشار زیادی که از سوی قدرت های جهانی وارد آمده توانسته به راه خود ادامه بدهد. لذا باید گفت انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده فرهنگی بسیار موفق بوده است. او سپس به عنوان یک نمونه از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی به وضعیت زنان اشاره کرد و گفت پیش از انقلاب مطابق آمارها حدود ۶۰ درصد از بانوان ایرانی بی سواد یا کم سواد بودند. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد افراد دانشگاهی را در ایران بانوان تشکیل می دهند.

در پایان این مراسم آیین رونمایی از کتاب منتشر شده به انجام رسید و سپس نسخه ای از کتاب به رسم یادبود به هرکدام از مهمان های خارجی مراسم اهدا شد.

گفتنی است در این مراسم آقایان کمال حلاوی، ماجد دیبسی، کارلوس پاز، گوستاوو مورالس، خوان آنتونیو آگیلار، یوسف فرناندز، ابوعمار و خانم روت سیدونچا حضور داشتند./۹۸۸/

منبع: سازمان فرھنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات