۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۶۷۵۹۴۱
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی مطرح کرد؛

عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی حلقه مفقوده نظام اسلامی

عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی حلقه مفقوده نظام  اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: اینکه رهبر انقلاب در بیانی صریح عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی را به عنوان حلقه مفقوده نظام اسلامی مطرح کردند نشان از اهمیت موضوع دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عابدینی استاد حوزه علمیه قم در نشست وبیناری عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان بارها اشاراتی در خصوص عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی در مقاطع مختلف داشته اند اما اینکه این بار در بیانی صریح این موضوع را به عنوان حلقه مفقوده نظام اسلامی بیان می‌کنند نشان از اهمیت موضوع دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اینکه رهبر معظم انقلاب در برهه کنونی به این موضوع می پردازند و آن را در یک جلسه رسمی که فضلا حضور دارند مطرح می کنند، نشان از وجه دیگری از اهمیت موضوع است و به طور قطع ایشان از طرح این موضوع اهداف بلند مدت میان مدت و کوتاه مدتی نیز دارند.

وی افزود: یکی از هدف های کوتاه مدت این بیانات بحث انتخابات می تواند باشد، چراکه گاهی اختلافات پیش آمده بر سر انتخابات می تواند ما را از مفاهیم دینی دور سازد و ما باید در این شرایط به سراغ مفاهیم اسلامی برویم و یکی از اهداف میان مدت این بحث عملیاتی کردن بیانیه گام دوم است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان داشت: همیشه در طول تاریخ اسلام یک حلقه مفقوده وجود داشته و آن این است که مفاهیم دینی در دسترس بوده و نیازهای مردم همواره وجود داشته، اما این مفاهیم دینی جنبه کاربردی پیدا نکرده‌اند. در انقلاب ما نیز این نقیصه به طور کامل برطرف نشده و به تعبیر علامه طباطبایی علت آن این است که اخلاقیات احکام و معارف برای ما جنبه فردی دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه اظهار داشت: ما در خصوص قرآن نیز با چنین مشکلی روبرو هستیم از طرفی به جامعیت قرآن معتقدیم اما در استخراج قالب ها از قرآن، با مشکل روبرو هستیم، چرا که ممکن است متهم به اخباری گری شویم اما قرآن کریم برای اینکه به ما نشان دهد که انبیا چگونه مفاهیم دینی را عملیاتی می کرده‌اند از فعالیت آنها در جمع کردن مردم حول یک کار و فعالیت مثال می زند.

وی با اشاره به ماجرای موسی (ع) افزود: مانند داستان حضرت موسی (ع) که وقتی می‌خواهد به بنی اسرائیل هویت ببخشد اولین کاری که می کند، آنها را در یک کار عملیاتی جمع کرده و به آنها دستور می‌دهد تا خانه بسازند و به جای اینکه موسی(ع) به آنها بگوید که شجاع باشید یا فلان ارزش اخلاقی را در خود تقویت کنید این مفاهیم را در جریان یک کار به آنها می آموزد اولین اثر این خانه سازی افزایش قدرت آنان در مقابله با دشمن است و یا در جریان داستان حضرت نوح این کار با کشتی سازی انجام می شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: گفتن و شنیدن فایده ای ندارد بلکه باید حرکت کرد تا به نتیجه رسید سبک قرآن این است که یک اعتقاد اجمالی به مبدا و معاد ایجاد می کند و بعد از زمین وقایع و حوادث و توحیدی را بسط دهد.

وی ادامه داد: ما هم باید چنین رفتار کنیم و در جریان کارها مفاهیم را پیاده سازی و کاربردی کنیم، همانگونه که در جریان کرونا وسیل رهبر معظم انقلاب یک مفهوم دینی به نام مواسات را پیاده سازی کردند و  در ضمن مواسات یک فرهنگ را تثبیت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پایان اظهار داشت: ما نمی خواهیم فقط یک کار انجام شود بلکه قصد داریم یک فرهنگ را تثبیت کنیم و در واقع همان قیام به قسط که دستور قرآن است پیاده شود و در کنار آن تولید نیرو صورت گیرد بنابراین لازم است از تجربه‌های گذشته انقلاب استفاده و آن را سرمایه خود قرار دهیم و این را بدانیم که کار صرفاً علمی جواب نمی دهد بلکه باید یک کار عملیاتی و قرارگاهی انجام دهیم./1399/

ارسال نظرات