۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۷۲۲۳۱۲
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):

کتاب ولایت و حکمرانی فقیه حاج آقا مصطفی از اهمیت بالایی برخوردار است

کتاب ولایت و حکمرانی فقیه حاج آقا مصطفی از اهمیت بالایی برخوردار است
حجت الاسلام نعیمیان گفت: در این کتاب پیچیده نویسی شهید علامه سید مصطفی خمینی (ره) با دقت های ایشان همراه شده است و علاوه بر اینکه ایشان بسیار پردقت هستند، نکته سنجی ها و جواب دهی های بسیار خوبی نیز دارند که بسیار قابل توجه و دقت نظر است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در کرسی ترویجی «بررسی و ارزیابی کتاب ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه رساله ولایت فقیه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی که در سالن جلسات موسسه آموش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد اظهار داشت: یکی از ویژگی های خوبی که در این کتاب قابل مشاهده است دقت مترجمین کتاب و تعلیق زننده آن است که کار مشترک بسیار خوبی انجام داده و  نتیجه خوبی حاصل شده است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در ادامه با توجه به تجربه ای که از متون فقهی و اصولی شهید حاج آقا مصطفی خمینی حاصل کرده است خاطرنشان کرد: در این کتاب پیچیده نویسی حاج مصطفی خمینی با دقت های ایشان همراه شده است و علاوه بر این که ایشان بسیار پردقت هستند، نکته سنجی ها و جواب دهی های بسیار خوبی نیز دارند که بسیار قابل توجه و دقت نظر است.

حجت الاسلام نعیمیان با اشاره به اهمیت تالیف کتاب ولایت و حکمرانی فقیه و تولید محتوایی که انجام گرفته است ابراز کرد: مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی قواعد فقهی موجود در موضوع مربوطه را بال و پر داده و با استدلاهای عقلی، نقلی و ترکیبی به موضوعات پرداخته است.

وی در ادامه افزود: مرحوم حاج آقا مصطفی خود را درگیر بعضی از ولایت های فرا عرفی- که عرف به آن کاری نداشته و اگر کسی هم آنها را نفی کند به حکومت و ریاست خللی وارد نمی کند- نکرده است و تنها نگاه عرفی به حکومت را دنبال می کند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان داشت: مرحوم حاج آقا مصطفی در این کتاب از جهت سیر تاریخی نظری به دنبال این است که بگوید که کدام یک از استدلال هایی که برای ولایت فقیه انجام شده است قدرت کافی برای اثبات دارد و کدام یک از آنان از قدرت کافی برخوردار نیستند و ایشان دلیل نقلی را که مرحوم نراقی به آن پرداخته است را پر رنگ کرده و با تمسک به مقدمه واجب، لازم بودن حکومت را اثبات می کند.

حجت الاسلام نعیمیان اظهار داشت: نکته اساسی که در مسئله ولایت فقیه وجود دارد تحلیل ارتکاز است که مرحوم حاج آقا مصطفی شاید خیلی به آن تصریح نکرده است؛ اما از تحلیل ارتکاز جامعه نبوی و تحلیل های دیگر استفاده می کند.

وی در ادامه افزود: بحث بسیار مهمی که برای فلسفه، حقوق و فلسفه سیاست مهم است، تفکیک حقوق عمومی و حقوق خصوصی با همدیگر است که در این کتاب در لابلای آن این امر به صورت مکرر انجام شده است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان داشت: مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی در این کتاب مواردی را که به عنوان نظم عمومی و نیاز جامعه بیان می کند نشان از تلقی بسیار روشنی دارد که امور عمومی دارای ویژگی اقتضا و ماهیتی است که خود به خود امر مستقلی می باشد و با امور جزئی و خصوصی متفاوت است.

حجت الاسلام نعیمیان در پایان خاطرنشان کرد: ایشان جامعه را به گونه ای تصویر می‌کند که امور عمومی پدیده‌ای مستقل است که مقتضی آن تشکیل حکومت است؛ حکومتی که بدون فقیه امکان نداشته و نامشروع خواهد بود.

 

ارسال نظرات