۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۲۹۲۴۹
رئیس دانشکده دین و رسانه تشریح کرد؛

راهکار‌های اقناع رسانه‌ای نسبت به دستاورد‌های انقلاب اسلامی

راهکار‌های اقناع رسانه‌ای نسبت به دستاورد‌های انقلاب اسلامی
اکبری اظهار داشت: دستاورد‌های زیادی به وسیله انقلاب اسلامی ایجاد شده که به واسطه القائات دشمن کمرنگ جلوه می‌کند، بنیاد‌های نظام با رأی مردم تعیین می‌شوند.

به‌ گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه در نشست «نقش رسانه در انتقال ارزش های انقلاب اسلامی به نسل جدید» گفت: ایام دهه فجر از آن جهت مبارک است که مردم ایران توانستند بر بدخواهان خارجی که می خواستند نیروی خود را در رأس کشور قرار دهند پیروز شوند و دیکتاتور سرسختی را شکست دادند.

وی اظهار داشت: چگونه می توانیم ارزش های انقلاب اسلامی را به نسل جوان منتقل کنیم که باید در پاسخ گفت یکی از این راهکارها رسانه است؛ این سؤال نیز مطرح است باید چه کنیم که جوانان بپذیرند و در خصوص حرف های ما قانع شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما با گرامیداشت شهدای نهضت و همه شهدایی که در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی جان فدا شدند، تأکید کرد: یکی از راه های اقناع جوانان بیان خوب دستاوردها است زیرا دستاوردهای بزرگی داریم؛ در جایی که ما بالاترین دستاوردها را داریم توسط دشمن القائاتی صورت می گیرد که این دستاوردها در نگاه جوانان بی اهمیت جلوه می کند.

اکبری با اشاره به مردم سالاری به عنوان یکی از ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: تمام بنیادهای نظری نظام از رهبری تا شهرداری ها توسط مردم به طور مستقیم و غیرمستقیم انتخاب می شوند و حضور مردم در همه حوزه ها بسیار محسوس است؛ کاری که منجر به اقناع شود انجام نگرفته است و اتفاقی افتاده که فرزند شاه مفلوک توانسته عرض اندام کند کسی که هنوز به مردم تعبیر رعیت را به کار می برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی فرزند یک دیکتاتور جرأت می کند سخن از دموکراسی و آزادی بزند و یا ادعاهایی توسط سلطنت طلب ها صورت می گیرد، نشانگر این است که ما افراد رسانه ای در این راستا کم گذاشته ایم.

متن کامل صحبت های رئیس دانشکده دین و رسانه به شرح ذیل است: 

راهکارهای اقناع رسانه ای نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی

بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و نگاه به کارآمدی «نظام جمهوری اسلامی» و در نگاه کلان¬تر کارآمدی «حکومت دینی» از عمده ترین مباحثی است که در سال¬های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. آنچه موجب شده تا موضوع کارآمدی نظام سیاسی ایران از حساسیت ویژه برخوردار شود ویژگی¬ها و مختصات خاص انقلاب اسلامی و گفتمان سیاسی فرهنگی است که این انقلاب در جهان ایجاد کرد. تناقض موجود در مبانی معرفتی و هنجاری نظام  سیاسی اسلامی و غربی سبب شد تا جمهوری اسلامی و غرب در یک رابطه تقابلی قرار گیرند و آمریکا و غرب یکی از متحدان اصلی خود در منطقه که تامین کننده منافع قابل توجهی برای آنها بود را از دست دهند. علاوه بر آن تاکید انقلاب اسلامی بر استراتژی صدور ارزش ها و آرمان های انقلاب و ایجاد یک گفتمان فراملی، تهدیدی مضاعف برای منافع غرب در جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه محسوب می گردید. آمریکا و غرب با درک خطر نظام اسلامی ایجاد شده در ایران، تلاش برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی را از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کردند. با مقاومت و پایداری چهل ساله نظام جمهوری اسلامی در برابر انواع اقدامات براندازانه نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب و عبور از بحران¬های ایجاد شده در برابر آن، دشمنان با ترس از اثبات کارآمدی نظام اسلامی و در نتیجه تحکیم بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی ایران و تاثیرگذاری آن بر سایر کشورهای جهان اسلام، استراتژی «ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی» را در دستور کار خویش قرار دادند. رهبر انقلاب در این باره می¬فرمایند:

«دشمن میخواهد باورها را تغییر بدهد؛ باور به اسلام را، باور به کارآمدی نظام اسلامی را، باور به کارآمدی را، باور به امکان تداوم نظام اسلامی را. برخلاف بدیهیّات هم دشمن کار می¬کند و تبلیغات می¬کند؛ گاهی علیه یک چیز واضح هم اقدام می¬کنند و کأنّه با خدعه و با فریب و با چشم‌بندی می¬خواهند ثابت کنند»(بیانات رهبرانقلاب 11/1/1395)

این استراتژی با اجرای هم زمان دو تاکتیک «افزایش تحریم¬های اقتصادی» و «عملیات فرهنگی روانی» آغاز شد. در این راستا سرمایه¬گذاری عظیم غرب و به ویژه آمریکا در راه اندازی بیش از 260 شبکه ماهواره ای فارسی زبان (علی عسگری،1396) و جریان سازی در شبکه¬های اجتماعی، همزمان با اعمال تحریم¬های جدید اقتصادی انجام شد.

فعالیت شبکه¬های ماهواره¬ای و اجتماعی ایجاد شده علیه جمهوری اسلامی بر دو محور اصلی «تضعیف فرهنگ متعالی اسلامی- ایرانی» و «ایجاد بدبینی نسبت به نظام جمهوری اسلامی» متمرکز گردید.

دشمنان انقلاب اسلامی درصدد برآمدند تا با عادی¬سازی مسائل ضداخلاقی و غیراسلامی، برجسته سازی مسائل و مشکلات ایران، کم رنگ کردن موفقیت¬ها و دستاوردهای نظام، بدبینی نسبت به انقلاب و مسئولان نظام، ایجاد تصویر تاریک از آینده ایران، ایجاد بدبینی در اقشار مختلف مردم نسبت به یکدیگر و رواج شایعات و شبه افکنی در خصوص انقلاب اسلامی، ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی را در عرصه داخلی و بین المللی القا نمایند.

در برابر این اقدامات، تلاش برای تقویت باور مردم به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، مساله ای استراتژیک برای نظام به شمار می رود که تشکیک در آن نخست موجب بحران مشروعیت ثانویه و در نهایت منجر به تزلزل در ستون های مقبولیت نظام در بین افکار عمومی می شود. با توجه به اینکه کارآمدی بر پایه مقولاتی از قبیل توانایی، اهداف، امکانات و موانع در نظام های مختلف تعیین می شود و قضاوت مردم درباره کارآمدی نظام بیش از آنکه بر اساس مبانی نظری باشد بر اساس عملکرد نظام است(قاسمی،1389: 159-160) بیان باورپذیر دستاوردهای انقلاب اسلامی و اقناع مردم درخصوص این دستاوردها، نخستین گام در جهت تقویت باور مردم به کارآمدی نظام است.

بدون تردید رسانه ها مهمترین بستر این آگاهی بخشی و تاثیرگذاری است

اقناع رسانه ای: اقناع به عنوان یک زیر مجموعه ارتباطات، معمولا به عنوان یک فرایند ارتباطی برای تأثیرگذاری بر دیگران تعریف می شود. به عبارتی یک پیام متقاعد کننده دارای یک دیدگاه یا رفتار مطلوب برای گیرنده است و گیرنده به صورت داوطلبانه آن را اتخاذ می کند(2012:32، (Jowett & O’Donnell. یکی از مهمترین ظرفیت های رسانه ها، اثرات جدی و بنیادین آنها در اقناع و یا ایجاد و تغییر نگرش مخاطبانشان است. این تاثیرگذاری با بهره گیری از انواع مدل ها و تکنیک های رسانه ای اعمال می شود.

بیان دستاوردهاوکارآمدی «نظام جمهوری اسلامی» بر پایه اقناع مخاطبان رسانه ای از ضرورتهای امروز ماست.

کارآمدی قابلیت و توانایی یک نظام اجتماعی و سیاسی در رسیدن به اهداف تعیین شده آن نظام با وجود امکانات و موانعی که در هر جامعه در مسیر تحقق اهداف وجود دارد است. بر این اساس کارآمدی بر پایه مقولاتی از قبیل توانایی، اهداف، امکانات و موانع در نظام­های مختلف تعیین می­شود. با توجه به مطالب بیان شده توجه به دو نکته ضروری است: نخست آنکه اهداف هر نظام سیاسی با دیگری متفاوت است و بنابر این کارآمدی نظام­های مختلف به واسطه اهداف متفاوت با یکدیگر متفاوت است. دوم، ملاک کارآمدی یا ناکارآمدی نظام، عملکرد نظام است. قضاوت مردم درباره کارآمدی نظام بیش از آنکه بر اساس مبانی نظری باشد بر اساس عملکرد درست نظام است و لذا دفاع از یک نظام، زمانی امکان پذیر است که آن نظام در مقام عمل، درستی و کارآمدی خود را به اثبات رسانیده باشد(قاسمی،1389: 159-160.

اقناع حاوی چهار مفهوم کلیدی است که به هر یک از آنها می­پردازیم:

اقناع هدف­گراست: این به آن معنا است که اقناع کننده با ارسال پیام اقناعی این هدف را دنبال می­کند که مخاطب را ترغیب کند تا به خواسته­های او گردن نهد.

اقناع نوعی فرآیند است: فرآیندی که با یک فرد که همان منبع پیام است شروع می­شود. این منبع پیامی را می­سازد و مخاطبان را ترغیب می­کند تا هدف منبع را تحقق بخشند. در صورتی که پیام موثر باشد در مرحله بعد مخاطبان به خواسته­های ارسال کننده پیام گردن می­نهند.

رابطه­ای میان انسان­ها است:

تغییر ایجاد می­کند:

مهمترین مواردی که بر اساس آن بای اقناع ایجاد شود عبارتند از:

الف) تاکید بر مردمی بودن نظام

- تاکید بر نقش مردم در تمامی مراحل انقلاب به ویژه حمایت مردم از جمهوری اسلامی در بحران­های چهل ساله نظام

- به تصویر کشیدن ایثارگری­های مردم در مقاطع مختلف نظام

- به تصویر کشیدن نتایج حاصل از روحیه خودباوری مردم

- معرفی نقش مردم در کسب دستاوردهای بین­المللی انقلاب در زمینه­های علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی

- معرفی و تجلیل چهره­های شاخص و موفق در حوزه­های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اقتصادی، سیاسی

- معرفی شخصیت­های موثر در انقلاب اسلامی

ب) تبیین  رشد و پیشرفت جامعه و کشور

- معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه¬های گوناگون با تاکید بر دستاوردهای فرهنگی و سیاسی

- مقایسه جایگاه های برتر ایران با جایگاه کشورهای معاند جمهوری اسلامی در زمینه های قابل مقایسه

- تبیین موفقیت ها و درخشش های جوانان ایرانی در حوزه های علمی و ورزشی

- بیان نمونه هایی از حقارت های شاه و  مسئولان رژیم پهلوی در برابر روسای کشورهای غربی

- اطلاع رسانی درخصوص برترین جایگاه های ایران در آمارهای بین المللی همراه با تاکید بر بحران های نظام جمهوری

- بیان دستاوردهای انقلاب در زمینه­های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی

- معرفی الگوهای موفق خدمت به مردم از مدیران           

ج)پرهیز از عملکرد بسته و یک جانبه گرایانه در رسانه­ ­ها

- ارزیابی و نقد عملکرد مسئولان در حوزه­های گوناگون

- تبیین علل و ابعاد مشکلات مختلف بدون جهت­گیری سیاسی

- اطلاع رسانی وقایع سیاسی اجتماعی با رویکرد اطلاع رسانی حداکثری

- ارائه­ تحلیل و تفسیر صحیح و دقیق وقایع سیاسی

- ارتقاء مطالبات عمومی نسبت به تحقق اهداف انقلاب اسلامی

- انعکاس نظرات طیف­ها و گروه­های مختلف سیاسی مردمی

د)رسانه­ برای حل مشکل سوء مدیریت مسئولان و تخفیف مشکلات ناشی از آن

- رصد حوادث و اتفاقات موازی ناشی از مدیریت­های جزیره­ای

- به چالش کشیدن مدیران قانون گریز در رسانه­ها

- معرفی و الگوسازی از مدیران قانون مدار

- به تصویر کشیدن تبعات منفی سیاست­های نادرست دولتی در زندگی مردم

- ارائه تحلیل صحیح و دقیق از ابعاد و زوایای سیاست­های نادرست دولتی

ه)رسانه و رابطه مردم با مسئولین

- مقایسه اقدامات دلسوزانه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با اقدامات منفعت طلبانه شخصی و وطن فروشانه محمدرضا شاه

- مقایسه سبک صحبت رهبر انقلاب و کلمات ایشان در خطاب قراردادن مردم با سبک صحبت محمدرضا شاه با مردم

- بازخوانی تاریخ پهلوی درباره اعمال نفوذ کشورهای غربی در اتخاذ تصمیمات سیاسی کشور از زبان نویسندگان غربی و وابستگان به دربار پهلوی

- تشریح ارتقای عزتمندانه جایگاه ایران در جهان پس از انقلاب اسلامی از کشوری منفعل و مطیع غرب به کشوری مستقل و موثر در معادلات جهانی از زبان تحلیل­گران خارجی

- ارائه آمار درخصوص حضور زنان و دختران تحصیلکرده و ورزشکار در مجامع علمی و ورزشی بین المللی

- مقایسه آمار زنان باسواد، تحصیلکرده و سطح تحصیلات آنان در جمهوری اسلامی و رژیم پهلوی

- بیان مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی به عنوان جلوه­ای از تحقق آزادی در نظام جمهوری اسلامی

ارسال نظرات