۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۷۳۰۴۲۲

پیامبر در ماه شعبان از ما کمک می‌خواهد، چه باید کنیم؟

پیامبر در ماه شعبان از ما کمک می‌خواهد، چه باید کنیم؟
مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی می‌گوید: پیامبر می‌فرماید«شَعْبَانَ شَهْرِی»؛ این منزل از عمر شما، مربوط به من است؛ شما را کمک می‌کنم و بعد شما هم من را کمک کنید. پیغمبراکرم (ص) یک نوع دستگیری خاص در این ماه نسبت به امّتش دارد.

مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش در خصوص ماه شعبان می‌گوید: در روایت داریم: رُوِیَ عَن رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ قالَ «أَلَا إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْه‌ أَعَانَنِیه‌ عَلَىه‌ شَهْرِی؛ شعبان ماه من است. خداوند رحمت کند، کسی را که در ماه من به من کمک کند.»

شعبان یکی از منازل عمر سالک الی الله است

وی افزود: روایت از پیغمبراکرم (ص)، منقول است که حضرت فرمودند: ماه شعبان، ماه من است، رحمت خداوند بر آن کسی که من را کمک کند و اعانت کند نسبت به شهر من. این یعنی چی؟ بعضی از اهل معرفت، آن‌هایی که سیر معنوی می‌کنند، در باب سلوک الی الله تعالی می‌گویند: ماه شعبان یکی از منازل عمر سالک الی الله است.

این استاد اخلاق اضافه کرد: فرض کنید، از این‌جا می‌خواستید بروید مشهد، منزل به منزل پیش می‌رفتید، درست است؟ فاصله‌اش هم معمولاً چهار فرسخ بود. ظاهراً قدیم که این‌جوری بود. پیاده می‌رفتند یا فرض کنید که با مرکب‌های معمولی می‌رفتند. منزل به منزل طی مسافت می‌کردند تا به مقصد برسند. می‌گویند یکی از منازل عمر سالک الی الله تعالی، ماه شعبان است. اشاره به این که در این ماه، در این بخش از عمر، یک حرکت به سوی معنویّت هست که انسان را به خدا نزدیک می‌کند.

پیامبر در ماه شعبان دستگیری خاصی از امت دارد

وی تصریح کرد: «شَعْبَانَ شَهْرِی»؛ این منزل از عمر شما، مربوط به من است؛ چون پیغمبر اکرم (ص) رحمة للعالمین است، در این بخش از عمر، می‌فرماید من شما را کمک می‌کنم و بعد شما هم من را کمک کنید. پیغمبراکرم (ص) یک نوع دستگیری خاص در این ماه نسبت به امّتش دارد. 

آقا مجتبی تهرانی با اشاره به اینکه ایشان می‌فرماید حالا من را کمک کنید. یعنی چی؟ گفت: شما فرض کنید می‌خواهید راه بروید، طی مسافت کنید، یک جایی بروید. کسی شما را در این مسیر کمک می‌کند تا شما بروید، اما در آخر شما باید قدم بردارید، آن هم زیر بغل‌هایت را می‌گیرد تا طی مسافت کنی. اگر بنا شود تو سر جایت بایستی و قدم از قدم برنداری؛ آخر او چکار می‌تواند کند.

در ماه شعبان باید زیاد استغفار کرد

وی افزود: ایشان می‌فرماید من کمک کارم اما تو قدم بردار. من زیر بغلت را می‌گیرم. قدم برداشتن عبد و سالک الی الله تعالی در این ماه چیست؟ این مسأله استغفار است. شما نگاه کنید در اعمال این ماه، روی استغفار کردن بسیار تکیه شده است. در روایت دارد: یک استغفار در ماه شعبان، معادل ۷۰ هزار استغفار در وقت‌های دیگر است. ۷۰ هزار ضریب را ببین. در مفاتیح آمده است که این جمله را باید گفت: «اَستَغفُرِاللهَ وَ اَسئَلُهُ التَّوبَةَ». البته متن دیگر هم هست؛ اما این را روزی ۷۰ تا شما بگو.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات