۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۷۳۰۴۵۵
گزارشی از همایش حوزه و میراث جهانی اهل بیت؛

از لزوم پاسخگوی به مسائل جهان معاصر تا ضرورت شتاب حوزه در مسیر جهانی شدن

از لزوم پاسخگوی به مسائل جهان معاصر تا ضرورت شتاب حوزه در مسیر جهانی شدن
همایش «حوزه های علمیه و میراث جهانی اهل» با حضور مدیران مدارس علمیه جهان تشیع با هدف تبیین دست آوردهای حوزه علمیه قم در سده اخیر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش «حوزه های علمیه و میراث جهانی اهل بیت علیهم السلام» با حضور مدیران مدارس علمیه جهان تشیع با هدف تبیین دست آوردهای حوزه علمیه قم در سده اخیر برگزار شد.
در این همایش ۳۵ مهمان از ۹ کشور دنیا حضور داشته و آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و برخی دیگر از مدیران ارشد حوزه علمیه و جامعه المصطفی به سخنرانی پرداختند.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در این همایش ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه امیر المومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه، اظهار داشت: خطبه قاصعه امیرالمومنین علی علیه السلام، راهبرد و پیشران حوزویان در عمل به رسالت دینی است؛ انسان متعالی و حوزوی در تراز اسلام ناب و انقلاب اسلامی کسی است که از اسارت ها و قید ها و زنجیرها رهایی یافته و از زنجیر باریک شیطانی آزاد شده باشد.

وی ضمن ارائه دورنمایی از ویژگی های عالم تراز اسلامی تصریح کرد: بر این که عالم دینی وقتی می تواند در مصاف حوادث و مشکلات موفق عمل نماید که ریشه های شخصیتش متصف به اخلاق تعالی اسلامی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت توجه به این اجلاس بر کارکردهای حوزه های علمیه تصریح کرد و گفت: حوزه های علمیه متناسب با زمان، همیشه تغییرات و تحولاتی را تجربه نموده، بنیان گذارده و ملزم بوده در پرتو افکار نو طرح های جدید و تلاش برای پاسخگویی به نیازهای نو و جدید در درون خود تغییرات را به وجود بیاورد و این از سنت های دیرپای حوزه های علمیه است.

وی افزود: این تطور تاریخی حوزه های علمیه مبتی بر ریشه ها و بنیادها و اصالت ها بوده، توقف و رکود در زمانی خاصی نداشته، تجربه های جدید تطورات جدیدی را پایه ریزی نموده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه به تنوع نظرات مرسوم در مدیریت حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: نظریه درست نظریه ثابت و متغیر است که هم پافشاری بر اصول و معیارهای ثابت و ذاتی حوزه ها داشته، آمادگی برای تغییر و تحول در امور ثانوی و عرضی و متغیر به تغییرات عناصر زمان است.

م/

حوزه های علمیه تقریرها و تحلیل های نو در پرتو قرآن ارائه دهند

وی با تأکید بر این که در تطوّر حوزه ها باید ثابت و متغیر داشته باشیم، اظهار داشت: برای عملیاتی سازی نظریه متعالی در صحنه عمل، سخنان بیشماری بیان می گردد؛ برای مدیریت و راهبری و ساماندهی تطوّرات نیازمند شناخت ذاتیات و عرضیات و اقتضائات عصر و زمان برای انتقال پیام دین و معارف اسلامی هستیم. باید زمانه و اقتضائات و نیازهای آن را بشناسیم و روح زمانه و جایگاه ما در این عرصه جهان معاصر واقف بوده، توجه داشته باشیم که چه چیزهایی را نباید از دست بدهیم.

آیت الله اعرافی نظریه رهایی از جمود در سنت و تن ندادن به هر تغییر بدون ضابطه را از نظریه صحیح مواجهه با تطورات حوزه های علمیه دانست و اذعان داشت: در قرونی که تمدن اسلامی با تمام اشکال آن سیطره جهانی داشته، بهره مند از مراکز و مدارس دینی بودیم که همزمان در تمام قلمروهای علوم بشری ورود داشته اند؛ با سقوط تمدن اسلامی، این تمدن تمام دستاوردهای آن دوره را از دست داد و امواج تمدن غربی، دوگانه حوزه و دانشگاه را رقم زد.

وی بر اهمیت توجه به ممیزات و ذاتیات حوزه علوم اسلامی اشاره و آن را حوزه علمی و دانشی تعریف نمود و یادآور شد: این حوزه علمیه مستقیما به رهاورد علوم نمی پردازند و صرفا نهادی علمی، آموزشی و دارای اهتمام به پایه علوم اسلامی است.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که حوزه یعنی تولید کننده و روح دهنده و عمق بخش به قلمرو علوم اسلامی است، اظهار داشت: علوم اسلامی قبض و بسط دارد و ممکن است در گذر زمان نیازمند توسعه مرزهای علوم اسلامی باشیم و این از رسالت های مهم حوزه های علمیه است.

وی با بیان این که با تمام عظمتی که فقه و اصول دارد حوزه های که صرفا به فقه و اصول و کلام بپردازد، حوزه معاصر نیست، اظهار داشت: علوم اسلامی قابل توسعه و گسترش بوده، در عین تألیف واحد در تطبیق قابل گسترش است. این نگاه به حوزه در یکصدسال به ویژه در چند دهه اخیر در حوزه قم متجلی شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در بسیاری از دوران در برابر توسعه علوم اسلامی مقاومت صورت می گرفت، اظهار داشت: در درون فقه و اصول ما نیازمند گسترش مرزهای دانشی هستیم، گسترش مرزهای فقه ما نه تنها در این ابواب پنجاه یا شصت گانه شرح لمعه و شرایع، گسترش یابد، بلکه باید به سمت پایه ریزی ابواب فقهی و اصولی جدید حرکت نماییم.

وی بر لزوم توجه به ابواب جدید فقهی تصریح کرد و با بیان این که علوم عقلی و حکمی و کلامی ما با تمام عظمتی که دارد، بدون تردید این تراث با همین شکل و بدون تقریر نو تحلیل جدید و توسعه مرزها نمی تواند به بی نهایت سوال و پرسش و مسئله دنیای امروز پاسخ دهد. اظهار داشت: با این که دانش کلامی ما از دیرباز تا امروز تولیدات ارزشمندی را خلق نموده است، ولی برای پاسخ به سوالات و نیازهای روز نیازمند توسعه بسط دانش های علوم اسلامی هستیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که در شعاع عدل ابزاری و عدل غربی امروز، هزاران مسئله کلامی و فلسفی در قلمرهای مختلف تولید شده است،تصریح کرد: قرآن بخواهد پرتو خود را بر عقل و اندیشه دنیای معاصر بیفکند نیازمند این است که حوزه ها به قرآن کریم بازگردند و تقریرها و تحلیل های نو را به میان بیاورند. هم علوم تاریخی و سنتی هزار ساله حوزه دامنه و گسترش یافته و تقریر و تحلیل نویی را ارائه نموده، قلمروهای کاملا نو و جدیدی را به ویژه در قلمروهای علوم انسانی و اجتماعی پایه ریزی نماید.

وی ضمن تأکید بر اهمیت تقویت دانشی و پای های حوزوی طلاب، با بیان این که علوم اسلامی کار حوزه است، اظهار داشت: در دل علوم اسلامی عرصه های مختلف و مناهج استواری است که باید توسعه و گسترش یابد. قم متأخر به ویژه قم پس از انقلاب قلمروها و آفاق بسیار گسترده ای راگشوده است، اظهار داشت: این توسعه و بسط را باید مبتنی بر نقشه جامعه عملیاتی نمود.

امام جمعه قم با بیان این که علم و اصول و دانش های روشی حوزه های علمیه ضوابط و متغیراتی دارد که باید بدان توجه نماییم، اظهار داشت: رویکرد اخلاقی و معنوی و تربیتی از اساس و ذاتیات حوزه است؛ اگر در حوزه کلام و فلسفه خوانده ایم بدون این که روحیه تربیتی و دفاع از دین باشد، حوزه نیست؛ وقتی حوزه می شود که علوم اسلامی با مناهجج اصیل در گفتمان اخلاق و معنویت فردی و تعهد اجتماعی برای دفاع از دین خدا و پیاده سازی آن ورود نماید.

وی بیان کرد: مدیران حوزه های علمیه ضمن این که در موضع عمل خود کار دقیق انجام می دهند، باید از این نگاه کلان و جامعه برخودار باشند، مدیری که همان سال اول طلبگی را سامان می دهد، این عقل کلان راهبردی و شناخت جامع از حرکت حوزه را باید داشته باشد به شناخت ذاتیات و گسترش آفاق توجه کند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به تطورات حوزه های علمیه بعداز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: علمای معاصر راه را برای درخشش انوار اسلامی باز کردند؛ روزگار پیش روز ما دشوارتر از گذشته بوده، مخاطبان ما همه دنیای معاصر و معرفت و معیشت انسان معاصر است که راهبری آن با گفتمان برخاسته از انقلاب اسلامی کار و رسالت و وظیفه ما را سخت نموده است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: داشتن تدبیر برای دنیاهای جدی و ورود به کارزارهای معرفتی جدید نیازمند تربیت عالمان و اساتید بزرگ حوزوی است، اظهار داشت: حوزه های علمیه به برکت تلاش علمای بلاد و همت پیوسته جامعة المصطفی بسیار ارزشمند بوده باید منظومه ای قوی را در راستای خلق تبادل فکر و اندیشه برای راهبری اهداف حوزه شکل گیرد.

وی افزود: تأسیس شبکه هوشمند پاسخگو می تواند اهداف بزرگ رسالتی حوزه های علمیه در این عصر را مرتفع سازد، ممیزات رویکردی را باید متناسب با اقتضائات و تنوعات و تغییرات دنیای امروز دنبال نماییم؛ عالمان دین ما باید عالمان تراز کشورها باشند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: هوش متعالی برای ورود در کارزارهای فکری و معرفتی نکته مهمی است که باید بدان توجه نماییم، حوزه‌ها و جریان اسلام ناب و معارف اهل بیت علیهم السلام با آسیب هایی از درون متوجه است.

م/
 
حوزه های علمیه به شکل پرشتابی در مسیر جهانی و بین المللی شدن قرار دارند

در ادامه این همایش حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ضمن گرامیداشت ایام شعبان المعظم و تجلیل از حضور میهمانانی از حوزه های علمیه جهان در خلق برنامه ای باشکوه، گزارشی از تحقیق در رابطه با رسالت های بین الملل حوزه های علمیه ارائه کرد و ابراز داشت: از مجموع محتواهایی که در این زمینه داشته ایم به چهار مضمون اساسی رسیده ایم؛ که به تعبیری انتظارات علما و مراجع معظم تقلید از حوزه های علمیه است.

وی بر اهمیت مرجعی فکری و معرفتی معارف اهل بیت علیهم السلام و اسلام ناب در پهنه بین الملل تصریح کرد و ابراز داشت: در این مرجعیت فکری و معرفتی، باید نیازهای فکری و معرفتی و مطالبات معرفتی جهان معاصر را پاسخ دهیم. حوزه علمیه باید نماد دین در عرصه بین الملل را تقویت کند و باید کاری کنیم هرکسی ندای توحید و اخلاق و معنویت و اسلام را بر می دارد به شکل نهادی تقویت گردد. لازمه آن این است که خود نهاد حوزه در عرصه بین الملل هم شناخته شود و هم اعتبار بین المللی آن ارتقاء یافته و شبکه حوزه های علمی شکل بگیرد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ارتقای نهادی حوزه های علمیه در عرصه بین الملل و تقویت و شبکه سازی در خالق اتحاد جهانی حوزه‌های شیعی را امری مهم و انکار ناپذیر دانست و گفت: در جغرافیای دنیای اسلام موظف به تشکیل و تقویت امت واحده اسلامی بوده حوزه‌های علمیه باید در مسیر انسجام امت اسلام و تقویت یکپارچگی آن ید واحده شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: اگر ما به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم باید بدانیم تمدن نوین اسلامی با همکاری هدفمند و وحدت شیعه و اهل سنت اتفاق خواهد افتاد و هدف آن فقط با یکپارچکی حوزه های شیعی اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تأکید بر این که در صحنه جهانی باید مستضعفان و مظلومان عالم را در برابر قدرت ها و استکبار جهانی تقویت نموده در برابر زورگویی های جهانی موضع گیری شفاف و روشنی را درپهنه جهانی اتخاذ نماید، خاطرنشان کرد: در مبارزه تاریخی جریان حق و باطل و مقابله ولایت اولیای الهی و ولایت طواقیت سهم داشته نقش آفرین باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری به اهداف و گام های مهم این همایش اشاره کرد و تقویت جایگاه نهادی دین از بستر حوزه های علمیه را مهمترین رسالت این همایش دانست و اذعان داشت: باید فضایی را برای آشنایی با آخرین دستاوردهای حوزه های علمیه فراهم نماییم.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه به شکل پرشتابی در مسیر جهانی شدن و بین المللی شدن قرار دارند، گفت: هیچ یک از ما در سالیانی نه چندان دور فکر نمی کردیم که در اربعین رویدادی چند ده میلیونی را رقم بزنیم و بتوانیم ده ها هزار کتاب و مقاله به زبان های مختلف تولید و معارف اهل بیت علیهم السلام در عرصه بین الملل تشنگان فراوانی داشته باشد؛ به فضل الهی و مجاهدت علما و شهدای اسلامی این فضا پیش روی حوزه های علمیه باز شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این که ما در مسیر بین المللی شدن با همه توفیقاتی که داریم در آغاز راه قرار داریم، تصریح کرد: تنها بخش ناچیزی از محتوای صدها مقاله علمی ۱۸۰ مجله علمی حوزه های علمیه در عرصه بین الملل بازنشر و معرفی می گردد؛ امیدواریم این نشست گامی برای تشکیل اتحادیه جهانی و تمرکز بیشتر حوزه های علمیه برای بهره گیری از ظرفیت های بین المللی باشیم.

 
حجت الاسلام قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی

حوزه علمیه پاسخگوی همه مسائل جهان معاصر است

حجت الاسلام قنبری، معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی ضمن تقدیر از تمام برگزار کنندگان جلسه باشکوه علم و معرفت در عرصه بین الملل، اظهار داشت: امیدواریم در این جلسه رهنمودهایی را از بزرگان بشنویم تا چراغ راهی برای اثربخشی بیشتر در آینده و پاسخگویی بهتر مسائل نو به نو باشیم.

وی با بیان این که این جلسه پیش نشست و پیش همایش در راستای همایش بین المللی یکصدسالگی حوزه های علمیه است، اظهار داشت: در این همایش ضمن هم افزایی مدیران و نخبگان حوزه های علمیه جهان اسلام، کارگروه های تخصصی برگزار خواهد شد.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی ضمن اشاره به یکصد سالگی بازتاسیس، رونق ترویج و رشد و بالندگی حوزه علمیه قم، حضور عالمان دین در عرصه های مختلف نقش آفرینی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این عصر حوزه علمیه قم امتداد بین المللی یافته، انقلاب شکوهمند اسلامی شتابدهنده این حرکت بوده است. این شتاب را مدیون بنیانگذار نظام مقدس اسلامی امام خمینی(ره) و ادامه آن را مدیون اشراف و هدایتگری مقام معظم رهبری هستیم؛ باید قدرشناس این بزرگان و رهبران علمی و سیاسی جوامع خود باشیم.

وی امتداد ساختاری را یکی از ابعاد حوزه های علمیه دانست و با تاکید بر این که امروز در بیش از صدنقطه عالم مدارس علمیه در قاره های مختلف تشکیل و تاسیس شده است، اظهار داشت: به جرأت می توان گفت، شاید کشوری را پیدا نکردن که حوزه ای و لو با فعالیتی اندک در آن فعالیت نداشته باشد؛ این دستاورد را مدیون عالمانی است که چون شمع مسیر تاریک انسان ها را در آخرالزمان روشن و هدایت گری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری هدایت گفتمانی را از دیگر ابعاد حوزه های علمیه و رسالت جهانی آن در مرجعیت علمی و فکری و معرفتی و راهبردی و هدایتگری سیاسی فرهنگی و اجتماعی آن را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: گفتمان راقی حوزه های علمیه در تمام جهان طنین انداز شده، باید مسیر پرپیچ و خم سعادت بشر در آخرالزمان را با نور علم و هدایت معنوی روشن نموده، آینده ساز ظهور منجی عالم بشریت باشیم.

وی امتداد محتوایی را از دیگر ابعاد حوزه علمیه دانست و ضمن اشاره به طرح ریزی درختواره رشته های علوم انسانی و اسلامی در حوزه های علمیه، گفت: ترسیم ۴۰۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی جامعه المصطفی حرکت تحولی عمیقی را در حوزه های دانشی ایجاد می کند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی ادبیات معنویت گرا، توحید محور و سعادتمند حوزه های علمیه و ورود آن به دایره المعارف های بین المللی و تدوین کتب فاخر با تنوع زبانی متعدد را از دیگر رویکردهای نوین حوزه های علمیه برشمرد و اذعان داشت: طرح ریزی روش شناسی در حوزه علوم انسانی از نیازهایی بود که بخش های قابل توجهی از آن تدوین شده، همچنان مسیر نرفته بلندی را در پیش داریم.

وی ارتباط علوم اسلامی با حوزه های دانشی مختلف و فلسفه علم و اخلاق و ورود به مسائل مستحدثه و فناوری های نوین را از دیگر امتدادها برشمرد و ابراز داشت: امتداد مهارتی از دیگر ابعادی است که طلاب را به دو بال مهارتی زبان و فرهنگ مجهز نموده است؛ در عین فرهنگ شناسی مخاطبانی ظرفیت ارزشمندی را برای نقش آفرینی در عرصه بین الملل ایجاد نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری بیان داشت: امروز طلاب پا را فراتر از علوم سنتی حوزه های علمیه گذاشته، نوآوری های تدریسی و آموزشی و پژوهشی فاخری را رقم زده اند، امروز طلاب در کرسی های نظریه پردازی و ایده پردازی و مدل سازی در حوزه های مختلف بسیار خوش درخشیده و کرسی های متنبهی در داخل و خارج در حال اجراست.

وی افزود: معتقدیم که حوزه علمیه پاسخگوی همه مسائل جهان معاصر است و ظرفیت حوزه، ظرفیت بی نظیر و بی بدیلی است به شرط آن که نظریه پردازی و کشف قواعد علمی و معرفتی از سوی اندیشمندان تقویت گردد.

آیت الله محمد هاشم صالحی مدرس

ملت افغانستان نیازمند حضور طلاب و فضلای تربیت یافته حوزه های علمیه است

آیت الله محمد هاشم صالحی مدرس رئیس شورای علمای شیعه افغانستان در این همایش ضمن گرامیداشت اعیاد شعبان المعظم، به فرازهایی از آیات الهی اشاره و بر اهمیت حضور در میان قوم خویش برای ترویج معارف ناب الهی تصریح کرد و گفت: ملت افغانستان شدیدا نیازمند حضور طلاب و فضلا و اندیشمندان فاخر تربیت یافته در حوزه های علمیه است.

وی به ظرفیت های پویای حوزه های علمیه در گستره تاریخ اشاره کرد و با بیان این که حوزه علمیه قم و نجف اشرف آثار فاخری را در عرصه بین الملل ایجاد نموده است، اظهار داشت: حوزه علمیه در سایه سار تلاش و مجاهدت علما و فرهیختگان توانسته آثار و دستاوردهای ارزشمتدی را به جهان ارائه نماید.

رئیس شورای علمای افغانستان با بیان این که بدنه حوزه های علمیه همواره و در بزنگاه های متعدد در کنار مردم حضور پررنگی داشته است، اظهار داشت: حوزه های علمیه در عرصه تعامل با مخاطبان توانسته تأثیرات بسزایی را در میان ملت های جهان ایجاد نماید.

وی حضور نخبگانی اساتید روحانیت در عرصه های دانشگاهی و سکانداری هدایت علوم انسانی اسلامی را بخشی از دستاوردهای ارزشمند حوزه های علمیه دانست و اذعان داشت: تعامل، وحدت و همت و دوراندیشی در راستای ایجاد امت واحده اسلامی نیازمند تلاش و مجاهده فاخر اساتید و طلاب ارجمند است.

آیت الله صالحی در بخش دیگری از سخنان خود، روحانیت را کارگزاران الهی بر روی زمین دانست و با بیان این که طلاب کارگران و کارفرمایان الهی برای پیاده سازی دین الهی بر روی زمین هستند، اظهار داشت: استاد محوری در مدارس علمیه از جمله ضرورت هایی است که باید در کنار رویکرد پژوهشی و تربیتی طلاب تقویت کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود، رعایت زی طلبگی و آراستگی به الزامات فعالیت در عرصه بین الملل را مهم ارزیابی کرد.

 

ارسال نظرات