۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۷۳۰۷۸۴
دکتر سید افقهی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا تشریح کرد؛

سخت‌ترین مراحل زندگی نتانیاهو؛ اعتراض شدید یهودیان به تلاش‌های دیکتاتورانه بنیامین

سخت‌ترین مراحل زندگی نتانیاهو؛ اعتراض شدید یهودیان به تلاش‌های دیکتاتورانه بنیامین
کارشناس بین الملل گفت: اقدام نتانیاهو در حق وتو احکام صادره قضایی و اعلان جنگ دو قوای مقننه و مجریه علیه دستگاه قضایی صهیونیست‌ها، بی‌سابقه و خودکامگی است.

اشاره: موساد به عنوان دستگاه جاسوسی صهیونیستی که مهم‌ترین مغز متفکر ایران اینترنشنال به‌عنوان علمدار اصلی اغتشاشات اخیر بود، مجوز حضور کارکنان خود در اعتراضات یهودیان در سرزمین‌های اشغالی را صادر می‌کند. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که نتانیاهو به خاطر پرونده‌های قضایی که دارد، به دنبال ایجاد مصونیتی برای خود می‌گردد. اعتراضات به‌حدی شدت یافته است که وقتی معترضین فهمیدند همسر نتانیاهو در یکی از آرایشگاه‌ها حضور دارد، به سرعت آنجا را محاصره کردند و بعد از ساعت‌ها درگیری، نیروهای امنیتی و نظامی موفق شدند بالأخره همسر او را نجات بدهند. امروز جامعه یهود بیش از پیش از هم گسیخته شده است و می‌رود که بزودی شاهد اتفاقات جدیدی در سرزمین‌های اشغالی باشیم.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سیدهادی سید افقهی کارشناس ارشد مسائل بین الملل و منطقه رفت تا با وی پیرامون ابعاد اعتراضات اخیر یهودیان نسبت به کابینه رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند.

رسا ـ علت اعتراضات اخیر یهودیان در سرزمین‌های اشغالی چیست و آن‌ها چه مطالباتی دارند؟

یکی از مهم‌ترین مطالبات آن‌ها این است که نتانیاهو که به فساد مالی متهم هست و همچنین دو پرونده سنگین درباره فساد مالی، رشوه‌گیری و پول شویی دارد، به دنبال این هست که برخی اختیارات و وظایف قوه قضاییه و صدور احکامی که از سوی قوه قضاییه صادر می‌شود توسط کنست یا پارلمان کیان غاصب صهیونیستی وتو شود. این یعنی مرگ دموکراسی، خودکامگی و دخالت قوه مجریه و پارلمان و اعلام جنگ این دو قوه مقننه و مجریه علیه قوه قضاییه است.

چنین اتفاقی تا به حال در تاریخ از زمان تأسیس این کیان منحوس و غاصب تا کنون نیفتاده است. برای همین مخالفین نتانیاهو، امثال یاییر لاپید و نفتالی بنت و برخی از شخصیت‌هایی که خیلی درگیر این جریان‌ها و تحزب‌های صهیونیستی و سیاسی نیستند؛ مانند شخصیت‌های امنیتی و نظامی، از این خودکامگی احساس وحشت می‌کنند. آن‌ها از این کاری که نتانیاهو به صورت بی سابقه در طول حیات سیاسی رژیم صهیونیستی می‌خواهد انجام بدهد، نگرانند.

او می‌خواهد به قدر زیادی اختیارات داشته باشد؛ چون اکثریت نسبی پارلمان دست نتانیاهو و همپیمانان اوست؛ به خصوص احزاب راست دینی و افراطی. مسلماً او می‌تواند همچین چیزی را در پارلمان مصوب کند؛ ولی خوشبختانه سه جبهه علیه این اقدام نتانیاهو اعلان جنگ کردند. جبهه اول که خود قوه قضاییه به شدت با این مسأله مخالف است. دوم احزاب مخالفند که این را نوعی خود کامگی و حرکت رژیم به زعم خود از دموکراسی به سمت دیکتاتوری می‌دانند. یکی دیگر نیز خود رئیس کیان غاصب اسحاق هرتزوگ هم گفته این حرکت خلاف مصالح و منافع اسرائیل است.

مسأله دوم عملکرد و رویکرد احزاب راست افراطی دینی در برخورد با مسأله فلسطین و در برخورد با اختیاراتی است که در واقع بیش از حد می‌خواهند. سه وزیر افراطی بر اساس آموزه‌های توراتی می‌خواهند برخی از اختیارات را از نتانیاهو بگیرند. نتانیاهو مجبور است به آن‌ها امتیاز بدهد؛ چون اگر استعفا دهند کابینه ریزش می‌کند و احتمال دوباره زندانی شدن و محاکمه کردن او وجود دارد و مشکلات عدیده‌ای گریبان گیر او می‌شود.

برای همین او مجبور است که عصا را از وسط بگیرد و برخی از اختیارات را بدهد که برخی از خشونت‌هایی که بیش از حد است و برخی از قوانینی که اینها می‌خواهند در کنست تصویب کنند، مانند محاکمه و اعدام فلسطینی‌هایی که متهم به قتل هستند؛ یعنی آن‌ها مجدد محاکمه و اعدام شوند. این مصوبه، مصوبه‌ای بسیار وحشتناک است که در تاریخ رژیم صهیونیستی، چنین اتفاقی نیفتاده است. فلسطینی‌ها امروز به هرجهت طبق قوانین بین المللی درحال مبارزه هستند. طبق اعتراف‌هایی هم سازمان ملل و هم قطعنامه‌های شورای امنیت اذعان دارند که سرزمین فلسطینی تحت اشغال هستند. طبیعتاً قوانین بین المللی به مردم تحت اشغال به هر نحو و شیوه ممکن و سازوکاری که قابلیت دارد اجازه بدهند که برای پس گرفتن سرزمین‌های اشغال شده خودشان بجنگند. بنابراین صهیونیست‌ها حق چنین برخوردی را ندارند. کما اینکه صهیونیست‌ها دارند فلسطینی‌های تحت اشغال را مرتب در خیابان‌ها از جوان و پیر و کودک و زن و مرد را تیرباران می‌کنند و حتی اجازه انتقال آن‌ها به بیمارستان را نمی‌دهند.

رسا ـ موضوع مسلح شدن شهرک نشینان که توسط برخی از اعضای کابینه مطرح شده است، چقدر می‌تواند به افزایش خشونت‌ها در این اعتراضات دامن بزند؟

مسأله دیگر جزو اختیاراتی که این آقای ایتمار بن گویر می‌خواهد بگیرد، این است که می‌گوید شهرک نشین‌ها باید مسلح شوند. الآن جنگ داخلی هم بین خود صهیونیست‌ها وجود دارد. اکنون شکاف عمیق و جدی در جامعه یهودیان و نیز میان فلسطینی‌ها و شهروندان فلسطینی با غاصبین صهیونیستی وجود دارد. مسلح شدن باعث تساعدی شدن درگیری‌ها می‌شود و به چند جبهه تبدیل خواهد شد که دیگر قابل کنترل نیست و ممکن است گریبان دولت را بگیرد. نتانیاهو این پا آن پا می‌کند که هم به نحوی ایتمار بن گویر را منصرف کند که استعفا ندهد و هم وضعیت خود را در کابینه تثبیت کند.

مسأله دیگر کرانه غربی ایتمار بن گویر، بتسلئیل اسموتریچ و آریه درعی از نمایندگان افراطی یا راست دینی هستند که با حداکثر خشونت می‌خواهند با فلسطینی‌ها برخورد کنند. متأسفانه برخوردهای اخیری که هم در اردوگاه جنین و هم نابلس منجر به شهادت ده‌ها شهید فلسطینی شد، از اقدامات آن‌ها بود. این‌ها قصد دارند که کلاً کرانه غربی را با خاک یکسان کنند. دو هدف هم دارند یکی این است که مقاومت مسلحانه و نیروهای جدید با ابتکارهای جدید و نام‌ها و شیوه‌های جدید مانند عرین الاسود و ... ظاهر شدند باید نابود گردند و هم معتقد هستند که پایتخت اصلی اسرائیل نه تل آویو و نه اورشلیم است. این‌ها همین راست دینی معتقد هستند که سامره و یهودا یعنی کرانه غربی و رام الله پایتخت اصلی توراتی اسرائیل است.

به همین جهت هم ابعاد امنیتی برخورد خشن با کرانه غربی و هم ابعاد دینی و توراتی دارد. این رویکرد تثبیتی ناامنی‌ها و درگیری‌های بیشتری را هم میان خود صهیونیست‌ها در داخل خود سیستم حکمرانی ایجاد خواهد کرد و الآن وضع طوری است که خلبان‌های احتیاط را فراخوان داده‌اند که 42 خلبان خود را معرفی نکرده‌اند. در حقیقت آن‌ها اعلام شورش علیه نتانیاهو کرده‌اند و هم درگیری‌های فلسطینی که متنوع و گسترده‌تر شده و سلاح‌ها و شیوه‌های جدیدتر و دردناکتری بر پیکره نیروهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی وارد می‌کنند.

این‌ها از یک سو و از سوی دیگر ماجراجویی نتانیاهو برای انتقال بحران به خارج از مرز کیان مانند تهدید حمله به ایران، حمله به دمشق و حزب الله در آینده احتمالاً برای این است که در واقع به نوعی با حمله و درگیری ولو محدود با ایران اذهان عمومی را از مشکلات داخلی خودش و از مخالفین خود معطوف بدارد به سمت ایران که من با یک تهدید خارجی روبرو هستم و شما فعلاً نباید من را تضعیف کنید و باید در صورتی که اگر به ایران حمله کردم، از من حمایت کنید.

آمریکایی‌ها که احتمال وقوع این شیطنت را می‌دادند و می‌ترسیدند نتانیاهو مرتکب چنین خطایی شود مقامات نظامی و امنیتی آمریکایی با سفرهای ناگهانی و اعلام نشده در منطقه به سر می‌برند. آن‌ها این خوف را دارند که حالا که می‌خواهند منطقه آرام شود و مسأله نفت دچار بحران نشود، با ایران درگیری نشود و تنگه هرمز و صادرات نفت و گاز از منطقه متوقف نشود که با بحران اوکراین این مسأله مضاعف شده است.

من تصور می‌کنم که الآن نتانیاهو سخت‌ترین مراحل زندگی‌اش را تجربه می‌کند و اگر این اصرار او در مسأله اعمال اختیارات قوه قضاییه را نخواهد دنبال کند، طبق اظهارات کارشناسان ممکن به جنگ داخلی مسلحانه میان صهیونیست‌ها شود، ان شاءالله.

رسا ـ آیا اتفاقات امروز رژیم صهیونیستی که روزی رؤیای نیل تا فرات داشت؛ اما در آرام کردن مردم خود ناتوان است، می‌تواند نوید نزدیک بودن موعد نابودی این رژیم جعلی باشد و تأثیری بر آن دارد؟

شاید من صراحتاً بحث نابودی را تأیید نکنم؛ ولی بحران جدی است. هم موقعیت سیاسی و هم موقعیت نظامی و هم امنیتی را هم در داخل سیستم حکمرانی صهیونیست‌ها و هم با نیروهای مقاومت فلسطینی بررسی کنیم، صهیونیست‌ها قطعاً رو به تضعیف هستند. یکی از نشانه‌های ضعف موقعیت و جایگاه رژیم صهیونیستی در واقع لغو سفر نتانیاهو به امارات برای بار پنجم است. هنوز امارات دلش قرص نیست که این سفر نتانیاهو نه به نفع او و نه به نفع امارات باشد. این یکی از دلایل افول قدرت است. یکی دیگر از دلایل افول قدرت صهیونیست‌ها موضع گیری روسیه نسبت به تحرکات و شیطنت‌های اخیر رژیم صهیونیستی به خصوص بعد از حمله اخیر رژیم صهیونیستی به دمشق لحن روس‌ها این دفعه تندتر و هشداردهنده‌تر بود.

مسأله ایران هم مشخص است که ایران امروز در یک موضع بسیار مقتدر و در یک جایگاه قوی نظامی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی است. به خصوص بعد از متلاشی شدن توطئه براندازی آشوبگران که آن‌ها روی این مسأله حساب باز کرده بودند. موضع گیری گروسی که هرگونه حمله نظامی به تأسیسات اتمی  را محکوم کرد؛ گرچه نام ایران را نبرد؛ ولی همین خشم نتانیاهو را داشت که امروز گفت گروسی فرد خوبی برای ماست؛ ولی اظهارات او بی ارزش بود. او گفت مگر ما حق دفاع از خود را نداریم و مگر ایران نمی‌خواهد ما را نابود کند؟ در حالی که صحبت گروسی، صحبت قواعد بین المللی است و ما که به تأسیسات اتمی اسرائیل حمله نکردیم. ولی اگر حمله هم کنیم که ایران می‌تواند حمله کند خلاف مقررات ام پی تی نیست؛ چرا که آن‌ها اصلاً عضو آژانس نیستند.

 با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی با بحران‌های جدی روبرو است که اگر ادامه پیدا کند و درگیری از حالت سیاسی، تظاهرات، اعتراض و شعار و از خطوط قرمز عبور کند و به درگیری تن به تن و خشونت برسد احتمال می‌دهم که سلاح در دست آنها هم وجود دارد و به درگیری مسلحانه می‌رسد. ولی پیش فرض این است که اسرائیل هرگاه احساس خطر جدی کرده بزرگان قوم و خارج از دیوانسالاری حاکمیتی خاخام‌ها، جامعه شناسان، متفکرین و اندیشمندان، تئوریسین‌ها و پرفسورها و ... می‌نشینند و این طرف درگیر را در واقع آشتی می‌دهند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات