۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۳۱۰۵۵

سنگینی سایه سئول بر سر آفتاب!

سنگینی سایه سئول بر سر آفتاب!
شورای شهر تصویب کرد نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب برگزار شود نه سئول زیرا برگزاری نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین المللی باعث بروز ترافیک برای شهروندان می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آذر سال 1400 بود که یک فوریت  انتقال نمایشگاه‌های بین‌المللی به شهر آفتاب در خیابان بهشت تصویب شد و قرار شد از این پس نمایشگاه های بزرگ در شهر آفتاب واقع در جنوب تهران برگزار شود.

بیش از 20 سال است که نمایشگاه های مختلف در محل دائمی نمایشگاه بین المللی واقع در سئول (تقاطع بزرگراه چمران) برگزار می شود و برگزاری هر نمایشگاه باعث بروز ترافیک و قفل شدن  معابر و گرفتار شدن مردم در ترافیک می شود. 

سنگینی سایه سئول بر سر آفتاب!/نمایشگاه کتاب سال آینده کجا برگزار می شود؟

اتلاف وقت، سرگردانی شهروندان به خصوص برای اهالی منطقه باعث شده که  شورایی ها در دور ششم مصوبه ای مبنی بر انتقال نمایشگاه داشته باشند، مصوبه ای که تاکنون به درستی اجرا نشده و برخی از نمایشگاه ها همچنان در سئول برگزار و باعث قفل شدگی معابر می شوند.

شهرداری تهران با ساخت نمایشگاه شهر آفتاب فضاهای لازم را برای برگزاری نمایشگاه ها فراهم کرده است و حتی شورا و شهرداری بودجه ای هم برای تکمیل این نمایشگاه در سال جاری در نظر گرفتند. تا نواقص موجود برطرف و دیگر مشکلی برای برگزاری نمایشگاه هانباشد.

بر اساس طرح شورای شهر تهران  باید کمیته ساماندهی نمایشگاه‌های شهر تهران با حضور نماینده شهردار تهران، رئیس شورا، رئیس پلیس راهور، نماینده وزارت صمت و مدیرعامل شهر آفتاب تشکیل شده و در مورد برپایی نمایشگاه‌ها در مناطق ۲۲ گانه به صورت غیر متمرکز و پراکنده تصمیم گیری کند.

از عدم تکمیل نمایشگاه شهر آفتاب در دوره قبل مدیریت شهری تا تخصیص بودجه در این دوره

بر اساس این گزارش،  متاسفانه در دوره قبل مدیریت شهری مجموعه شهر آفتاب تکمیل نشد و به همین دلیل نمایشگاه بین‌المللی دوباره قوت گرفت و برگزاری بسیاری از نمایشگاه در سئول برگزار شد. اما در حال حاضر مدیریت شهری تاکید دارد که نمایشگاه ها باید در شهر آفتاب برگزار شود تا مشکل ترافیک در این نقطعه شهر برطرف شود.

نمایشگاه شهر آفتاب در سال 95 آماده بهره برداری شد/ترافیک و آلودگی هوا دو معضل جدی پایتخت‌نشین‌ها  است

ماجرای برگزارنشدن نمایشگاه‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از  حدود 20 سال پیش آغاز شد و حتی ساخت نمایشگاه «شهر آفتاب» که مصوبه شورای شهر دوم را در سال ۱۳۸۴ گرفت و البته در فروردین ۱۳۹۵ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. ترافیک و آلودگی هوا دو معضل جدی پایتخت‌نشین‌ها  است و  برخی تصمیمات مثل انتقال نمایشگاه‌ها از سئول می‌تواند از بار ترافیکی برخی معابر تهران کم کند، اما  همچنان شاهد هستیم که برخی نمایشگاه ها در نمایشگاه بین المللی همچنان برگزار می شود.

سال گذشته قرار بود نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود اما اعلام شد به دلیل آماده نبودن برخی زیرساخت ها این نمایشگاه در مصلی تهران برگزار می شود اما شنیده شده که امسال قرار است این نمایشگاه پرمخاطب در شهر آفتاب برگزار شود.

سروری: در حال حاضر همه امکانات برای برگزاری مطلوب نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب فراهم است

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران از رایزنی مدیریت شهری برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهرآفتاب خبر داد و گفت: برداشت ما این است که در حال حاضر همه امکانات برای برگزاری مطلوب نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب فراهم است. من با رویکردهای مثبتی که در وزارت ارشاد می بینم و در جشنواره فیلم فجر نیز متبلور شد، احساس می کنم بتوانیم وزارت ارشاد و همه دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب را مجاب کنیم تا نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار شود.

وی ادامه داد: واقعا برگزاری نمایشگاه بزرگی همچون کتاب آن هم در مرکز شهر باعث قفل شدن معابر کل شهر تهران می‌شود و در زمان برگزاری شهروندان دچار مشکلاتی می‌شوند.شلوغی معابر و نبود پارکینگ کافی قطعا مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند؛ این در حالی است که در مجموعه نمایشگاه شهرآفتاب امکانات‌، پارکینگ و دسترسی خوبی داریم و تا زمان برگزاری نمایشگاه این امکانات قطعا توسعه خواهد داشت.

نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار شود تا مشکلات کمتری را شاهد باشیم

به گفته سروری،  از دولت و مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب می‌خواهیم که با نگاه مثبت به برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب توجه کنند و تاکنون جلسات مختلفی در این خصوص تشکیل شد و حتما مجددا نیز پیگیری خواهد شد و ما معتقدیم باید این نکته را متولیان برگزاری نمایشگاه در نظر داشته باشند که هرسال برگزاری نمایشگاه کتاب مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد می‌کند.دولت مردمی از آنجایی که به فکر مردم است؛ ان‌شاءالله کمک می‌کنند که نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار شود تا مشکلات کمتری را شاهد باشیم.

رفع مشکل ترافیک در خیابان سئول یکی از خواسته های مردم تهران است ومهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران  در این باره گفت: تسهیل در رفت و آمد ساکنان خیابان سئول جزو حقوق عامه است.

وی ادامه داد:  برگزاری نمایشگاه ها در خیابان سئول این حق را از مردم سلب و باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان می شود.

هزاران میلیارد تومان برای ساخت نمایشگاه شهر افتاب در جنوب تهران هزینه شده است و بهتر است دیگر نمایشگاه های پرمخاطب در محل شهر آفتاب برگزار شود تا قدری مشکلات ترافیکی در محدوده سئول(بزرگراه چمران)  برطرف شود.

البته برخی نمایشگاه های پرمخاطب در شهر آفتاب با موفقیت برگزار شده و مسوولان شهری هم به این موضوع اذعان داشته اند.مهدی عباسی  عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: نمایشگاه موتورسیکلت جزو نمایشگاه‌های پر مخاطب بود و همچنین شهر آفتاب تفاهم‌نامه‌ای را برای برگزاری نمایشگاه صنعت نفت منعقد کردکه نیازهای نمایشگاه صنعت نفت با نمایشگاه کتاب برابری می‌کند. از دست اندرکاران نمایشگاه کتاب می‌خواهیم که مسئله برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب را بررسی کنند، وقتی نمایشگاه صنعت نفت در شهر آفتاب برگزار می‌شود حتما می‌توان نمایشگاه کتاب را نیز برگزار کرد.

بحث انتقال نمایشگاه ها از تهران چه سالی مطرح شد؟

بر اساس این گزارش، برای اولین بار  در  دهه 80 بحث انتقال نمایشگاه های بزرگ و پرمخاطب از تهران مطرح شد و نهایتا با مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال ۱۳۸۴، مقرر شد شهر نمایشگاهی جدیدی در جنوب تهران احداث شود و نمایشگاه بین‌المللی تهران به آن مکان منتقل شود. شهر آفتاب در سال ۱۳۹۵ همزمان با بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت رسمی افتتاح شد.

شهر آفتاب افتتاح شد تا با انتقال نمایشگاه ها به این محل شاید بتوان بخشی از مشکلات ناشی از ترافیک را در تهران کاهش دهد؛ اما اینگونه نشد و این داستان و برگزاری مجدد برخی از نمایشگاه ها  در نمایشگاه بین المللی همچنان ادامه دارد هر چند اعضای شورا بارها درخواست کردند که دیگر این نمایشگاه ها در داخل شهر برگزار نشوند.

مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب تهران، در کنار عوارضی آزادراه تهران-قم و در ضلع جنوبی دانشگاه شاهد واقع شده‌ است. مساحت کل نمایشگاه حدود ۱۳۸ هکتار است. این مجموعه دارای یک ورودی شرقی از طریق اتوبان تهران – قم و یک ورودی از کمربندی شهر آفتاب است. زیر ساخت ها برای برگزاری نمایشگاه ها در شهر افتاب فرتهم شده و برای رفع مشکلات ترافیکی داخل شهر بهتر است که نمایشگاه های پرمخاطب خارج از شهر و در مجموعه شهر آفتاب برگزار شوند.

ارسال نظرات