«کودک و نوجوان و تربیت جنسی»

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «کودک و نوجوان و تربیت جنسی» نوشته حجت الاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد تا در راستای تربیت صحیح کودکان مؤثر باشد.
احساس جنسی و اندام های مربوط به آن، بخش مهمی از وجود انسان است. در روا نشناسی فلسفی، یکی از قوای انسان نام دارد که بخشی از آن به نیازهای جنسی مربوط « قوه شهو یه» است. ١ ارضای غر یزه جنسی، یکی از نیازهای اولیه بشر از آغاز خلقت تا به امروز بوده است.
اگر این نیاز در ساختار تکو ینی آدمی پیش بینی نشده بود، یا کشش چندانی به ارضای آن نبود، نسل بشر تداوم نمی یافت. در هر جامعه و مکتبی ارضای غر یزه جنسی چهارچوب و اصولی دارد که رعایت آ نها لازم است. افرادی که این چهارچوب و اصول را رعایت نکنند، از نظر آن مکتب و جامعه دارای رفتار جنسی بهنجار شناخته نمی شوند.
سبک زندگی اسلامی بر اساس آموز ههای قرآن و فرهنگ بنا نهاده شده و نسبت به مسایل جنسی، بی تفاوت اهل بیت ١. ملاصدرا، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیه، ج ٩، ص ٢٧10 / کودک و نوجوان و تربیت جنسی نیست. تربیت جنسی، فرایند مدیر یت، مراقبت و تأمین نیاز جنسی است که متناسب با دوره های مختلف رشد و تعر یف درستِ غر یزه جنسی در آن دوره، راهب ردها و راهکارهای مناسب را ارائه می کند.
آموزش جنسی، از جمله مباحث اساسی و بسیار حساس و پیچیدۀ تربیت جنسی است. خطرها، دشواری ها و مشکلات این مهم، نباید مانع پرداختن و توجه درست به آن شود. بدون شک، در جامعۀ ما، باید منطبق با آموز ههای «تربیت جنسی» موضوع فرهنگ اسلامی و قرآن و سنّت به عنوان دو منبع اصلی و تعیین کننده در پی ر یزی محتوای این مباحث، طرح ر یزی شود.
به هر حال، مسایل بسیاری وجود دارد که آ گاهی از آن ها برای والدین، مربیان و در مواردی مخاطبان اعم از کو دک، نوجوان، جوان و خانواده ها ضروری است و بی اطلاعی از آن ها می تواند موجب دلهره، اضطراب، رفتارهای انحرافی و فشارها و بحرا نهای اخلاقی و اختلا لهای جنسی گردد. به و یژه که بمباران تبلیغاتی- اطلاعاتی عصر حاضر و جریان آزاد انتقال اطلاعات و تلاش ضد فرهنگی رسانه های جهانی، نسل کنونی را در معرض حجم انبوهی از اطلاعات قرار داده و آنان را در رفتار جنسی خود دچار آشفتگی کرده است.
انحراف های جنسی می تواند فضای تحصیل، کار و اشتغال، ارتباطات اجتماعی و ز یست متعارف را دچار بحران و اختلال کند؛ نهادهای حمایتیِ رشد انسان مثل خانواده را تخر یب نماید؛ اخلاق و فرهنگ عمومی را آلوده کند؛ انواع بزهکاری و جرم و جنایت را گسترش دهد و امنّیت اجتماعی و سلامت معنوی را تهدید نماید.
رسالت هدایتی دین و نقش عالمان و دلسوزان تعلیم و تربیت نسل نو اقتضا می کند به موضوع تربیت جنسی بر اساس آموز ههای اسلامی توجه و یژه شود.
مفاهیم و آموزه های مندرج در منابع اسلامی نشان می دهد پیشوایان دینی ما به این واقعیت مهم در دوران رشد انسان توجه داشته اند. تحلیل ها، توصیه ها و راهکارهایی که متناسب با دوره های گوناگون رشد انسان از قرآن و احادیث به ما رسیده است، آموزه هایی تکامل بخش، مفصّل و کاربردی، مبتنی بر شناخت صحیح و درک واقعی نیازهای انسان و رعایت کمال گرایی و تعالی خواهی اوست.
سیره عملی پیشوایان دینی، آیات قرآن، روایات اهل بیت توجه علمی و عملی عالمان اسلامی در مباحث فقهی، اخلاقی- تربیتی، تفسیری، و مباحث اجتماعی، بیانگر اهمیت موضوع تربیت جنسی در اسلام است. با وجود این، پژوهش ها و نتایج تحقیقات دانشمندان علوم رفتاری شامل روان شناسی، تعلیم و تربیت، مشاوره و راهنمایی، جامعه شناسی و علوم اجتماعی نیز دستمایه های ارزشمندی را پیش روی ما قرار داده است که البته معیار پذیرش و بهره برداری از آن ها، همسو یی با مبانی و تصر یحات کتاب و سنّت است.
در دنیای معاصر مکاتب فکری و نظا مهای تربیتی، مواضع مختلفی نسبت به غرایز جنسی و اخلاق جنسی اتخاذ کرده اند.
الگوهای غربی اغلب به آزادی روابط جنسی، تا مرز حفظ حقوق فردی شر یک جنسی، معتقدند. در این دیدگاه، دین، اخلاق، عرف و قانون، مانع تأمین نیاز جنسی افراد نیست و تنها سلامت جسمانی و رضایت مخاطبان و قراردادهای دوطرفه، در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد. ١ در این نگرش، هدف آموزش جنسی تنها اجتناب از بروز مسائلی ناخواسته چون حاملگی، ایدز و بیماری های مقاربتی است. ت ولیدات پورنوگرافی (به تصو یر کشیدن روابط و رفتارهای جنسی) یکی از صنایع درآمدزا وپرطرفدار در کشورهای غربی است. رو یکرد فرهنگ عمومی، وضع قوانین، اظهار نظرهای نخبگان و رفتار دولت ها در این کشورها، گسترش و ترو یج تمایلات جنسی و مانع زدایی از تأمین همه جانبه آن است.
آمار جرایم جنسی، ناامنی اخلاقی، سوء استفاده از زنان و کودکان، بیماری های آمیزشِی، رفتارهای خشن جنسی، شکسته شدن حر یم ها و مرزهای اخلاقی، فاصله گرفتن از معنو یت و دین، تخر یب نهاد خانواده و روابط خو یشاوندی، کاهش اعتماد عمومی و اوج گرفتن بحران هو یت و سرگشتگی ، ره آورد آزادی بدون حدّ و مرز روابط جنسی در غرب است.
البته، این نگرش و پیامد های آن با فناوری های ارتباطی نوین و تلاش همه جانبه نظام سلطه برای جهانی سازی فرهنگ، مرزهای جغرافیایی را یکی پس از دیگری در می نوردد، که برخی از نشانهها و آثار آن را در کشور مشاهده می کنیم. بر همین اساس است که پیش بینی می شود، یکی از محمد والدمن، چگونگی تنظیم رفتارها و روابط جنسی، پایان نامه کارشناسی بحران های فرهنگی اجتماعی مهمّ کشور در دهه آینده، بحران اخلاق جنسی است.
تربیت جنسی، پاسخی به این مشکل بوده و در جستجوی تبیین و ارائه الگویی است که هم از استحکام و ارزش منابع اسلامی برخوردار باشد، هم مبتنی بر تعر یف و تحلیل واقعی شرایط انسان در دوره های گوناگون رشد باشد و هم زمینۀ عملی را برای تحقق و جامعه سازی فراهم سازد./836/د102/ق