۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۹۷۸۶۱

5 اثر جدید حاصل تلاش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخرین فعالیت های پژوهشی خود 5 اثر جدید را در پژوهشکده های علوم و اندیشه سیاسی، مهدویت و آینده پژوهی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن به چاپ رسانده است.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخرین فعالیت های پژوهشی خود 5 اثر به نام انتخابات از نگاه فقه، ارمنستان در جبهه بیزانسی فتوحات اسلامی، شرح حال و نقش زنان عصر ولادت حضرت مهدی علیه السلام، علوم قرآن در احادیث اهل بیت علیهم السلام و فرهنگنامه تحلیلی وجوه و تطائر در قرآن را به زیور طبع آراسته است.

 

نام کتاب، نویسنده، پژوهشکده مربوطه و توضیح مختصری از این آثار در ذیل می آید:

 

پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

انتخابات از نگاه فقه نوشته روح الله شریعتی

انتخابات در جامعه امروز به عنوان یکی از رایج‌ترین شیوه‌های مشارکت مردم به رسمیت شناخته شده است.

 

عرصه‌های مختلف آن مانند انتخاب نوع نظام سیاسی، کارگزاران و حاکمان از موارد قابل بررسی در این حوزه به شمار می‌رود.

 

بیش از یکصد سال از ورود مفاهیم جدید ازجمله انتخابات به ایران اسلامی می‌گذرد و این موضوع جایگاه مهمی در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام جمهوری اسلامی پیدا کرده است؛ اما تا کنون پژوهش فقهی درخور توجهی در‌این‌باره انجام نشده است؛ از این‌رو پژوهش حاضر با روش اجتهادی به بررسی فقهی انتخابات در عرصه‌های مختلف نظام سیاسی اسلام پرداخته است.

 

ارمنستان در جبهه بیزانسی فتوحات اسلامی به قلم فایز نجیب اسکندر

ارمنستان سرزمینی کهن است که از دیرباز مورد نزاع دو قدرت بزرگ باستان ایران و روم بود.

 

با ظهور اسلام و قدرت‌گیری حکومت به‌اصطلاح اسلامی، این حاکمان نیز به جمع مدعیان تملک این سرزمین زیبا و رؤیایی پیوستند.

 

نویسنده این کتاب تلاش دارد با بهره‌گیری‌ از نوشته‌های یکی از نویسندگان ارمنی معاصر با این مقطع از درگیری‌ها و مقایسه آن با گزارش‌های دیگرنویسندگان معاصر به ابعاد تازه‌ای از حوادث فتوحات حاکمان سرزمین‌های اسلامی در دهه‌های میانی قرن اول هجری دست یابد.

 

پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی

شرح حال و نقش زنان عصر ولادت حضرت مهدی علیه السلام نوشته ناهید طیبی

این کتاب به نقش زنان تأثیرگذار در زندگی حضرت حجت علیه السلام (پنج سال اول زندگی حضرت) می‌پردازد و بر واکاوی روایات و گزارش‌های مربوط به نقش بانوان بزرگواری چون حُدیث، حکیمه و نرجس (صقیل(در حفظ جان امام علیه السلام و اثبات نقش امامت وی و ... متمرکز است و کیفیت نقش‌ها را بررسی می‌کند.

 

مرکز فرهنگ و معارف قرآن

علوم قرآن در احادیث اهل بیت نوشته فرج الله میرعرب

برای شناخت قرآن و ورود به معارف آن، به دانشی نیازمندیم که آن را علوم قرآن نامیده‌اند. از‌آنجا‌که اهل‌بیت علیهم السلام قرین قرآن و داناترین مردم به معارف درونی و علوم پیرامونی آن هستند، پژوهش دربارة علوم قرآنی و تدوین آن براساس نگاه آنان اهمیت بسیاری دارد.

 

 این علوم در لابه‌لای احادیث اهل‌بیت علیهم السلام وجود دارد؛ ولی در حد شایسته به آنها توجه نشده است.

 

کتاب حاضر می‌کوشد علوم قرآن را از احادیث اهل‌بیت: استخراج کند و بدین طریق جایگاه و نقش آن بزرگواران را در بنیان این علم بنماید.

 

 این کتاب با گذاشتن زوایای جدیدی از علوم قرآن در مقابل پژوهشگران می‌تواند زمینة تحقیقات تازه‌ای را فراهم کند.

 

فرهنگنامه تحلیلی وجوه و تطائر در قرآن به قلم عباس کوثری

دانشمندان اسلامی هر یک با نگاهی خاص قرآن را مطالعه کرده‌اند؛ در همین راستا علوم مختلف قرآنی شکل گرفته است که علم وجوه و نظائر یکی از جلوه‌های آن است.

 

وجوه و نظائر عبارت از الفاظی است که با یک هیئت و اعراب خاص در آیات مختلف قرآن به کار رفته است ولی دارای معانی مختلفی می‌باشد؛ همانند امّت و امام که با همین هیئت به تناسب مورد و سیاق دارای معانی گوناگونی می‌باشد.

 

کتاب پیش‌روی درپی تحقیق دربارة این نوع واژگان است و این روش‌ها و شیوه‌ها را مبنای‌کار خویش قرار داده است؛ 1.‌ سعی شده از آیات همسان در تفسیر واژگان استفاده شود. 2. مطالب به صورت تطبیقی و با نگاه به هر یک از تفاسیر شیعه و اهل سنت بیان شود. 3. مبانی کلامی شیعه چراغ فروزان راه بوده است و آنجا که اتفاق یا اکثریت شیعه بر یک نظر بوده‌اند، ادله و مبانی آن تبیین شده است. 4. از روایات اهل‌بیت:حتی‌الامکان استفاده شده است. 5. به قرائن خاص دلالت‌کننده همانند سیاق و ... اهتمام ویژه‌ای شده است. 6.‌معنای لغوی واژگان تحلیل و بررسی گردیده است./1330/پ201/ق

ارسال نظرات