۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
کد خبر: ۴۳۳۹۶۸
سخنگوی جریان الوفاء بحرین در گفت‌و‌گو با رسا؛

شیخ عیسی قاسم می‌تواند مانند امام خمینی انقلاب بحرین را از خارج رهبری کند

سخنگوی جریان الوفاء بحرین تاکید کرد که پروژه اهانت و تخریب آیت الله عیسی قاسم از ماه‌ها قبل آغاز شده و صدور حکم سلب تابعیت آخرین اقدام در تکمیل این پازل بود.
حجت الاسلام سید مرتضی السند سخنگوی جریان الوفاء بحرین شیخ عیسی قاسم

 

صدور حکم سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم بی‌شک یکی از مهمترین اخبار چند روز گذشته جهان اسلام بود. رژیم دیکتاتور آل خلیفه با حمایت آمریکا و انگلیس و با دستور مستقیم عربستان سعودی این حکم ظالمانه را صادر کرد تا بتواند با انتقام از شیعیان بحرین، ناکامی‌های خود در فلوجه، سوریه، یمن و عرصه بین الملل را توجیه کند. برای آگاهی هرچه بیشتر نسبت به آخرین تحولات در بحرین خبرنگار بخش بین الملل خبرگزاری رسا به گفت‌و‌گو با حجت الاسلام سید مرتضی السندی سخنگو و از رهبران جمعیت الوفاء بحرین پرداخت. متن این گفت‌و‌گو تقدیم می‌شود:

 

در ابتدا بفرمایید علت صدور این حکم از سوی رژیم آل خلیفه چیست و چه اهدافی را از این حکم دنبال می‌کند؟

صدور حکم سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم در راستای تشدید حوادث داخلی و خارجی صورت گرفته است. عربستان سعودی در چند ماه اخیر دچار بیشترین ناکامی شده است. آنها در جنگ یمن هیچ دستاوردی نصیبشان نشد. در فلوجه عراق که عمق افراطی‌گری و خشونت و حضور تروریست‌ها بود، با شکست سنگین مواجه شده و در سوریه سیاست‌هایشان به بن بست رسیده است. این عوامل باعث شد تا آل سعود کینه و عقده‌ای از جمهوری اسلامی ایران و خط مقاومت به دل گرفته و در صدد انتقام برآید. آل خلیفه و آل سعود در همین راستا اقدامات فراوانی انجام دادند که افزایش شمار زندانیان و مخالفان سیاسی در عربستان و بحرین، بازداشت نبیل رجب فعال حقوق بشری، منحل کردن جمعیت الوفاق، التوعیه و سایر گروه‌های مخالف رژیم دیکتاتور آل سعود و آل خلیفه تنها نمونه‌هایی از این کینه توزی است. این اقدامات تا به آنجا رسید که حکم سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم را در دستور کار خود قرار دادند. دستگاه‌های اطلاعاتی با همکاری رسانه‌های خلیجی در هفته‌های اخیر حمله‌های شدیدی را برای تخریب وجهه آیت الله عیسی قاسم برنامه‌ریزی کردند تا بستر مناسب برای صدور این حکم شکل گرفته و به خیالشان بتوانند از تبعات بعدی این حکم جلوگیری کنند. موضوع به همین‌جا ختم نخواهد شد. با رفتارهای جنون آمیزی که از این دو رژیم در روزهای اخیر شاهد هستیم باید خود را برای افزایش اعدام‌ها و اجبار آیت الله عیسی قاسم به خروج از کشور آماده کنیم.

 

وضعیت داخلی بحرین در چه مرحله‌ای است؟

از زمانی که این حکم صادر شد، بسیاری از مردم درب منزل ایت الله عیسی قاسم تجمع کرده و حمایت خود را از ایشان اعلام کردند. شایعه‌ای هم در همین مدت منتشر شد که رژیم آل خلیفه آیت الله عیسی قاسم را بازداشت و مقدمات خروج وی از کشور را فراهم کرده است اما تا کنون صحت این خبر تایید نشده است اما چنین رفتاری از مسؤولان حکومتی دور از ذهن نیست. صدور حکم سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم بسیاری از مردم را به خیابان‌ها کشانده  تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از ایشان شکل گرفته است که خود می‌تواند زمینه ساز شکل گیری یک انقلاب دیگر در بحرین باشد.

 

به نظر شما سناریوی بعدی نظام چیست؟

هدف آنها تنها آیت الله عیسی قاسم نیست بلکه هدف اصلی رژیم آل خلیفه تحت فشار قرار دادن مردم بحرین است اما برای اجرای این سناریو باید در ابتدا آیت الله عیسی قاسم را از میان بردارند زیرا وی به عنوان رهبر شیعیان بحرین شناخته می‌شود بنابراین با این حکم در واقع آل خلیفه به مردم بحرین پیامی را ارسال کرد که بدانید هیچ خطر قرمزی برای حاکمیت وجود ندارد و اگر دست از انقلاب نکشید هر اقدامی را که تصور کنید به مرحله اجرا خواهیم گذاشت و به احتمال بسیار زیاد برای ترساندن مردم به افزایش اعدام‌ها روی خواهد آورد اما مردم بحرین هشیار بوده و هیچگاه از حقوق شرعی و قانونی خود دست نخواهند کشید. ما مردم بحرین را به همکاری، وحدت، همدلی و ایستادگی با تمام توان در برابر رژیم مجرم آل خلیفه فرا می‌خوانیم.

 

آیا این تظاهرات باعث می‌شود که حکومت از تصمیم خود بازگردد؟

با توجه به شرایط فعلی قطعا از تصمیم خود باز نخواهد گشت زیرا این حکم با برنامه‌ای از پیش تعریف شده و با مشورت پارلمان و هماهنگی کامل میان دستگاه‌های مربوطه صادر شده است اما اگر اعتراض‌ها تشدید یافته و تظاهرات گسترده‌تر شود ممکن است که حمد بن عیسی پادشاه بحرین دستور لغو این حکم را صادر کند. از طرفی آیت الله عیسی قاسم و مردم هم به سادگی این حکم را نخواهند پذیرفت زیرا اجبار به خروج آیت الله عیسی قاسم از بحرین به معنای اهانت آشکار به مردم است که هم ملت بحرین و هم آیت الله عیسی قاسم در برابر این اهانت ساکت نخواهند ماند.

 

به نظر شما جهان اسلام، شخصیت‌های دینی و سیاسی چه اقدامی را باید انجام دهند تا از اجرای این حکم جلوگیری شود؟

شکر خدا از اولین ساعاتی که خبر صدور حکم سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم در بحرین منتشر شد، مردم و علما و شخصیت‌های دینی و سیاسی با حضور در منزل آیت الله عیسی قاسم ضمن اعلام همبستگی کامل با ایشان به این حکم اعتراض کردند. هرچند که آل خلیفه به شکل جنون‌آمیز رفتار می‌کند اما همین اعتراض‌ها و فشار برای لغو این حکم قطعا تاثیر لازم را در بر خواهد داشت. آنچه که امروز برای مردم واجب است، حضور گسترده در تظاهرات و اعلام همبستگی با آیت الله عیسی قاسم است. تمامی گروه‌های سیاسی مخالف نظام باید با وحدت بیشتر موضع گیری مشترکی را اتخاذ کرده و با افزایش فشار بر رژیم دیکتاتور آل خلیفه، حاکمیت بحرین را ملزم به پذیرش خواسته خود در لغو این حکم کنند. اکنون رژیم آل خلیفه شرایط بحرین را لحظه به لحظه رصد می‌کند و اگر اختلاف، دو دستگی و یا تفرقه را در میان گروه‌های سیاسی و یا شخصیت‌های دینی و مذهبی مشاهده کند آنان را در تشدید رفتارهای غلط و افراطی تشویق می‌کند.

 

آیا انقلاب با این حکم تحت الشعاع قرار می‌گیرد؟

هرچند که این تصمیم بسیار انقلابیان را آزار داده و آنان را ناراحت کرد اما اعتقادم این است که در نهایت آل خلیفه از این تصمیم پشیمان خواهد شد و این حکم به افزایش تحرک‌های انقلابیان منجر خواهد شد که در نهایت به نفع انقلاب مردمی خواهد بود. از زمان صدور این حکم تا به الان ما شاهد افزایش جمعیت معترضان در بحرین هستیم. گروه‌های مختلف سیاسی در بحرین که تا پیش از این به گفت‌وگو معتقد بودند اکنون دیگر به این نتیجه رسیدند که رژیم آل خلیفه منطق مذاکره را درک نکرده و تنها ادبیات خشونت، سرکوب، قلع و قمع و زندان را صحیح می‌داند و از این روی تنها راه حل مشکلات را سرنگونی رژیم آل خلیفه می‌دانند.

 

اگر شیخ عیسی قاسم وادار به خروج از بحرین شود چه کشوری را به عنوان مقصد انتخاب کرده و چگونه انقلاب را رهبری خواهد کرد؟

امیدواریم که آیت الله عیسی قاسم مجبور به خروج از کشور نشود اما اگر چنین چیزی رخ دهد تنها دو گزینه عراق و جمهوری اسلامی ایران پیش روی ایشان است. اما ایران به اعتبار اینکه حامی اصلی مردم مظلوم بحرین در تمامی این سال‌ها بوده و تنها دولتی است که همواره با ملت بحرین ابراز همدردی کرد، لذا به اعتقاد بنده آیت الله عیسی قاسم ایران را انتخاب خواهد کرد. در مورد اداره انقلاب باید عرض کنم که همانگونه که امام خمینی (ره) چندین سال خارج از ایران، انقلاب اسلامی را رهبری کرد، آیت الله عیسی قاسم نیز می‌تواند همین شیوه را در پیش بگیرد که البته این موضوع سابقا نیز مطرح بوده است. چند سال قبل که آیت الله عیسی قاسم در قم بودند و انتفاضه‌ای در بحرین شکل گرفت، ایشان با صدور بیانیه‌ها و سخنرانی‌های متعدّد انتفاضه را رهبری کردند.

در پایان باید به ملت عزیز بحرین عرض کنم که رژیم آل خلیفه در بحرانی شدید به سر می‌برد و با وجود تمام سختی‌ها انشاء الله آینده درخشانی در انتظار ملت بحرین است. حوادث امروز بحرین وظیفه همگان را دوچندان کرده است و امیدواریم که وحدت، همدلی و اتحاد مردم بیشتر از پیش شده و شاهد خبرهای خوبی در روزهای آتی باشیم./981/ب402/ک

ارسال نظرات