۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۵۵۳۸۸۳
حماسه‌سازان همیشه جاوید (۲)؛

مروری بر مبارزات انقلابی "آیت الله حقانی" در یک کتاب

نویسنده در این کتاب به بیان خاطرات آیت الله غلامحسین حقانی در زمان مبارزات اوایل انقلاب اسلامی و حضور ایشان در جبهه‌های حق علیه باطل پرداخته است.
کتاب «مردی در راه حق»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات زمزم هدایت یا همکاری ستاد یادواره شهدا و ایثارگران روحانی استان قم، کتاب «مردی در راه حق» را به قلم محمد بهمنی منتشر کرده است.

نویسنده در مقدمه درباره مطالب این کتاب چنین آورده است:

شاید باور نکنید نویسنده این کلمات مثل آب خوردن کلمه قطار می‌کند، برای اینکه این چند سطر اعتراف‌نامه را محضر نورانی شهدا بنویسد؛ یک ماه تمام با خودش و تمام آنچه از جبهه و جنگ و شهید روحانی شهید در انبار کلمات و اطلاعاتش کلنجار می‌رفت و هر روز به جانشین ستاد یادواره شهدا روحانی قم قول امروز و فردا می‌داد.

جای انکار نیست که توشه راه برای تدوین یادنامه شهدای روحانی اندک و گفتمان روحانی شهید غربت‌نشین است.

من که بچه بعد از انقلابم و از جنگ فقط صدای «شنوندگان عزیز توجه فرمایید..» مجری رادیو را به خاطرم دارم، چقدر می‌توانم و می‌دانم که از شهدای عزیز و مظلوم روحانیت بنویسم و بگویم. چگونه می‌توانم وصف کنم کسانی را که به قول امام عزیزمان «رساله علمیه و عملیه‌شان» را با خون امضا کردند، آنهایی که در پی هیچ نفسی قدم برنداشتند.

اینک، در این شهر غربت، میان هجمه فرهنگ بیگانه، یاد خرابات شهیدان را زنده می‌کنیم و از جامه خاکی رستگاران جبهه و جهاد شفا می‌گیریم. باورم شده است که نسخه شفا بخش و راه شهدا به سمت کعبه والای است. ضمانت نامه سیره شهید و راه شهید خون شهید است.

کتاب «مردی در راه حق»

نویسنده در این کتاب به بیان خاطرات آیت الله غلامحسین حقانی در زمان مبارزات اوایل انقلاب اسلامی و حضور ایشان در جبهه‌های حق علیه باطل پرداخته است.

بیان خاطرات: نیمه دیگر اسم، شرط روز اول، سر نترس، سابقه!، فروش نان ممنوع، چشم انتظار ساواک، بی‌خبری، پرونده ساواک، ملاقات در زندان، ساک لباس، به جای کفن، وصیت، ملاک تقوا، در مسیر دریا، او و ساواک، تمام قد وقف خدا، روز آخر و در نگاه همرزم  جزو موضوعات این کتاب است.

همچنین نویسنده در عنوان «پرونده ساواک» چنین آورده است:

در کتاب «یاران امام به روایت اسناد ساواک» کتاب سی و چهارم به پرونده‌های نسبتا قطور شهید حقانی در مرکز اسناد ساواک اشاره شده است و در یک بازجویی‌های مفصل ساواک، پس از شکنجه‌های ویژه کمیته ضد خرابکاری؛ بازجوی ساواک اساس‌نامه‌ای را به خط غلامحسین حقانی به او نشان می‌دهد و درباره تک‌تک بندهای آن توضیح می‌دهد و همین اساس‌نامه به عنوان سندی بر تلاش‌های او جهت ساماندهی تشکل‌های مخفی در شهرهای مختلف، در پرونده او ثبت می‌شود.

کمیته ضد خرابکاری فعالیت در مؤسسه «در راه حق» را شاهدی دیگر بر خرابکار بودن غلامحسین حقانی، در پرونده ثبت کرده است.

یکی از دیگر از جرم‌ها و تهیه گزارش از اوضاعی بود که ساواک برای طلاب مدرسه فیضیه قم به وجود آورده بود و شهید حقانی با شرح جنایات ساواک در قضیه برای افراد و واسطه‌های که می‌شناخت اخبار ایران و قم را در روزنامه‌های خارج از کشور منعکس می‌کرد.

همچنین زیر عنوان «به جای کفن» چنین آمده است:

یکبار که در سال ۱۳۵۴ شمسی به دست ساواک دستگیر شده بود، به قدری او را شکنجه کرده بودند که خودش احتمال می‌داد نتواند زنده از دست ساواک بیرون بیاید و در همان ایام از طریقی به خانواده‌اش پیغام داده بود که «اگر زیر شکنجه شهید شدم؛ با همان لباس مرا به خاک بسپارید.»

گفتنی است، منابع این کتاب، خاطراتی است که خانواده این شهید بزرگوار در اختیار ستاد یادواره شهدای روحانی قرار داده است.

 انتشارات زمزم هدایت کتاب «مردی در راه حق» را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، در قطع پالتویی و ۴۸ صفحه به قیمت ۱۵۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸ن ۶۰۲/ش/

 

ارسال نظرات