۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۶۱۱۶۱
نماینده آیت الله سیستانی:

جامعه عراق نیازمند میانه روی است

نماینده حضرت آیت الله سیستانی خاطرنشان کرد: جامعه عراق نیازمند میانه روی اجتماعی است، که این نوع میانه روی از خود ما درقالب افراد جامعه، خانواده ها،محله ها و جامعه آغاز می شود.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز  جمعه کربلا گفت: ما برای اصلاح اخلاقیات تنها نیازمند کار و تلاش سخت و فضای گروهی مناسب هستیم. پیش از این اشاره کردیم که جامعه عراق نیازمند میانه روی اجتماعی است، که این نوع میانه روی از خود ما  درقالب افراد جامعه، خانواده ها،محله ها و جامعه آغاز می شود.

وی افزود: این سرزمین اخلاق نیکویی چون شجاعت، غیرت، بخشندگی و جود در سالروز واقعه عاشورا و بسیاری صفات نیکوی دیگر را در برهه زمانی اخیر به خود دیده است. اما آنچه در صدد بیان آن هستیم، مجموعه ای از اقدامات  است که با شیب ملایم در حال راه یافتن به جامعه است، اما به ناگاه می بینیم که به صورت یک وضعیت و حالت اجتماعی نمایان می شود. شاید بتوان گفت مجموعه اخلاقیاتی که در پی آن هستیم درواقع اصلاح کننده عیب هاست.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد: یکی از معایب اخلاقی دریافت رشوه است. در جامعه متدین فقیه رشوه دادن و رشوه گرفتن را حرام اعلام کرده است. اما در جامعه ای که رشوه را عملی ناپسند به شمار می آورد، اگر فردی دست به چنین اقدامی بزند و رشوه بگیرد در واقع از کرامت انسانی خود دور شده است. فرد رشوه دهنده نیز به این متهم می شود که دیگران را به فساد اخلاقی دعوت می نماید. در اینجا صحبت بنده درباره حلال و حرام نیست، بلکه از اخلاقیات سخن می گویم. توجه کنید! کسی که چنین عملی مرتکب شود، دیگر به قوانین اجتماعی و سایر موازین اخلاقی نیز پایبند نیست.

وی ادامه داد: مسأله دیگر دست بردن در اموال عمومی است. این یک موضوع آموزشی است. در تمام شریعت ها و ادیان، دست زدن به اموال عمومی ناپسند و غیر قابل پذیرش است. متأسفانه مشکل ما این است که جامعه به چنین مسائلی توجه نمی کند و حتی در پاره ای موارد آن را کوچک می پندارد. اما ناگاه چشم گشوده و می بینیم این مسأله به مشکل بزرگ و خطرناکی تبدیل شده که به سختی می توان آن را حل و فصل کرد.

حجت الاسلام صافی بیان داشت: در گذشته بنیان جامعه بر اساس محبت و مهر مستحکم شده بود و هر یک از افراد با مهربانی با دیگران برخورد و تعامل داشت. اما اکنون چنین اخلاق نیکویی در حال فروپاشی است و این مادیات است که محور تمام اصول شده است. چنین مشکلی از کجا گریبان جامعه ما را گرفت؟ اکنون افراد در پی این هستند که در تعاملات خود چگونه فریب و نیرنگ به کار ببرند تا بتوانند به دیناری بیشتر برسند؟ این مشکل از کجا به وجود آمده است؟ اگر افراد جامعه چنین کارهایی را نکوهش کنند، دیگر شاهد آن نخواهیم بود. سخن از اخلاقیات است. جامعه ما عرف، اصول و ارزشهایی دارد؛ اما چرا ما آن ها را رعایت نمی کنیم؟

وی عنوان کرد: گروهی از جوانان مرتکب اعمال ناپسندی می شوند. به مفاهیمی چون حیا، عفت و یا عمل قبیح و ناپسند توجه کنید و آن را به جوانان بیاموزید تا بدانند انجام هر چیز که به ذهن آنان می رسد، جایز نیست. ما جامعه ای هستیم که باید از خانواده ها و فرزندان خود مراقبت کنیم.

امام جمعه کربلا گفت: جامعه ما به فضا و همکاری گروهی نیاز دارد تا فرهنگ نامتعارفی که به موجب آن خانواده ها از هم پاشیده است را از جامعه خود برانیم و بتوانیم به گونه ای صحیح از خانواده های خود حمایت کنیم./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

ارسال نظرات