۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۸۱۰۷۴
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی:

افرادی با برنامه درست و سابقه خوب را انتخاب کنید

افرادی با برنامه درست و سابقه خوب را انتخاب کنید
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: ما باید اشخاصی که برنامه درست، سابقه خوب و خالی از عملکرد منفی را انتخاب کنیم تا به لطف الهی به یک سرنوشت خوب برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد فاطمی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با تأکید بر نقش مهم فرهنگ در جامعه و سیاست گفت: آنچه که از فرهنگ اسلام، قرآن، دستورات پیامبر اسلام و بیانات اهل بیت به‌صورت خیلی روشن برداشت می‌شود، این است که سرنوشت انسان به دست خودش است، سلسله جنبان همه حوادث اصلی جهان خداست؛ اما حادثه‌های خوب و بد، سرنوشت زشت و زیبا در زندگی انسان، عمدتاً بر اساس ارادۀ انسان، انتخابگری او و گزینش درست یا غلطی که انجام می‌دهد، شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم» ادامه داد: خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر اینکه این قوم، زندگی، فکر، اندیشه، عملکرد و فرهنگ خودشان را تغییر بدهند. بنابراین در طول تاریخ زندگی بشر و همچنین آیات قرآنی که داستان زندگی اقوام و گروه‌ها را مطرح می‌فرماید، این آیه خیلی به‌روشنی خود را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی اقوام را فارغ از خوب یا بد بودن، مخاطب این آیه دانست و ابراز داشت: چه بسا اقوامی که سرنوشت خوبی داشتند ولی راه طغیان، سرکشی، بی‌رحمی، بی‌توجهی به عدالت و انصاف و به‌طور کلی بدرفتاری را سرلوحه خودشان قرار دادند و عاقبتشان به شر تبدیل شد و چه بسا گروهی که در معرض انحطاط و سرنگونی بودند و با اصلاح فکر و اندیشه خودشان، مورد لطف و رحمت خداوند قرار گرفتند و عاقبت‌شان خیر شد.

وی ادامه داد: چه در زندگی روزمره فردی و چه در زندگی اجتماعی، ما انسان‌ها باید بفهمیم که بر اساس انتخاب و تصمیم خودمان، سرنوشت ما رقم می‌خورد و باید سعی کنیم در هر حادثه‌ای از حوادث زندگی به‌درستی فکر و اندیشه کنیم و با دوراندیشی و با پرهیز از تأثیرپذیری از عواطف و احساسات و جوّسازی‌های دشمنان و دوستان نادان قرار نگیریم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم انتخاب عاقلانه را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر به سوی انسان‌های عاقل، دلسوز، دوراندیش و فهمیده برویم و از آن‌ها مشورت بگیریم، می‌توانیم تصمیم درستی هم بگیریم و بنابراین مسأله انتخابات، یک مسأله بسیار سرنوشت سازی است که امروز در کشور ما رقم می‌خورد. ما باید با فرهنگ سازی درست به سمت یک انتخاب درست و بدور از هیاهوهایی که امروز در رسانه‌ها وجود دارد برویم.

وی افزود: ما باید سعی کنیم اشخاصی که برنامه درست، سابقه خوب، عملکرد خوب، خالی از عملکرد منفی در زندگی‌شان و در زندگی امتحان پس داده هستند، را انتخاب کنیم تا به لطف الهی به یک سرنوشت خوب برسیم. مسأله انتخابات و خصوصاً انتخابات حاضر که ملت سرنوشت حداقل چهارسال و احتمالاً هشت سال سرنوشت کشور، قدرت سیاسی، اقتصادی، تصمیم‌گیری، گزینش افراد و مدیریت را به دست فردی می‌دهیم. برای همین نباید در این انتخابات سهل انگاری کنیم و باری به  هر جهت نباشیم، بلکه دقت نظر داشته باشیم و اشخاص را اگر خودمان توانایی شناخت داریم، بدور از شعار زدگی سعی کنیم انتخاب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی با اشاره به وضعیت اقتصادی و سیاسی حاضر در کشور، کیفیت مدیریت در کشور را رضایت بخش ندانست و اظهار داشت: ما باید درست فکر کنیم، خود کرده را تدبیر نیست. بعد از انتخاب اشتباه نمی‌توانیم از خدا و دین گلایه کنیم! ما خودمان داریم انتخاب می‌کنیم و سرنوشت خود را رقم می‌زنیم، ما باید ابتدا خودمان درست فکر و اندیشه کنیم و اگر به نتیجه نرسیدیم، به سراغ مشاورین دلسوز، فهیم و با اطلاع برویم و مشورت کنیم.

وی ادامه داد: قدرت تصمیم‌گیری کشور باید به دست اشخاصی که دلسوز هستند داده شود. با شعار زدگی تصمیم نگیریم. اتخاذ یک تصمیم با خرد ورزی و دوراندیشی می‌تواند مشکلات عمومی کشور را با انتخاب یک مدیر دلسوز و مدبر که مسائلی مانند پارتی بازی، رانت خواری و ... را پیش نیاورد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا مشکلات کشور حل شود. اگر صادقانه تصمیم بگیریم، آن وقت خداوند نیز به ما در گرفتن یک تصمیم درست مدد می‌رساند.

استاد درس خارج حوزه علمیه، مسأله فکر و فرهنگ را مسألۀ اصلی انسانی دانست و گفت: اگر انسان درست فکر و اندیشه داشته باشد، تمام شؤونات زندگی او بر اساس درستی تنظیم می‌شود؛ اما اگر اشتباه فکر کند و از نظر فکری و فرهنگی آسیب پذیر باشد، طبیعتاً در مسائل گوناگون زندگی‌اش آسیب زده خواهد شد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات