۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۱۰۴۰۲
یادداشت؛

فتح خرمشهر نتیجه تفکر جهادی / علل فتح خرمشهر از زبان یک فرمانده عراقی

فتح خرمشهر نتیجه تفکر جهادی / علل فتح خرمشهر از زبان یک فرمانده عراقی
تفکر و مدیریت جهادی همراه با اتخاذ تدابیر مناسب و انجام شجاعانه استراتژی های انتخابی، بیشترین علت پیروزی و موفقیت رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، عملیات بیت المقدس یکی از گسترده ترین و با ارزش ترین نبرد های دوران دفاع مقدس و یکی از ۱۲ عملیات بزرگ و موثر ایران در طول هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود که قبل از انجام این عملیات سه نبرد موثر و بزرگ به منظور بیرون راندن ارتش بعثی از سرزمین‌های اشغالی ایران و تجزیه قوای دشمن صورت گرفت.

این عملیات قدرت جمهوری اسلامی ایران را در به دست گرفتن ابتکار عمل و سازماندهی گسترده داوطلبان مردمی در جبهه‌های جنگ نشان داد و این سه عملیات که انجام آنها موجب تحول عظیمی در جبهه‌های جنگ گردید و اراده ایران را برای بیرون کردن قوای متجاوز دشمن از سرزمین های خود نشان داد.

م/فتح خرمشهر نتیجه تفکر و مدیریت جهادی

عملیات ثامن الائمه که در ۵ مهر سال ۱۳۶۰ صورت گرفت، توانست به محاصره شهر آبادان پایان دهد و قوای دشمن را از شمال این شهر به غرب رودخانه کارون عقب راند و عملیات طریق القدس که در آذر ماه ۱۳۶۰ در منطقه غرب شهر سوسنگرد و در استان خوزستان انجام گرفت، توانست به آزادسازی شهر بستان منجر شود و یگان‌های ارتش بعثی را تا مرز چذابه عقب براند؛ اما عملیات فتح المبین که در هفته اول فروردین سال ۱۳۶۱ در غرب شهرهای شوش و دزفول اجرا شد، نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور را آزاد کرد و اطمینان به پیروزی را در نیروهای رزمنده ایران به وجود آورد که در جریان این نبرد نیز غنائم زیادی به دست رزمندگان اسلام آمد که از آنها در عملیات بیت المقدس استفاده شد.

پس از عملیات فتح المبین بلافاصله برنامه ریزی و تلاش برای طرح ریزی و اجرای عملیات بیت المقدس آغاز شد و تقریباً از روز ۸ فروردین ۱۳۶۱ که نبردهای فتح المبین به پایان رسید گروه طرح ریزی سپاه و ارتش عملاً طرح ریزی عملیات بیت المقدس را آغاز کردند و نخستین جلسه مشترک فرماندهان سپاه برگزار شد.

دو گروه طرح ریزی جداگانه توسط سپاه و ارتش نزدیک به ۲۰ روز پس از فتح المبین برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و طرح‌های عملیاتی خود را آماده کردند و سپس اعضای این گروه در قرارگاه مرکزی و مشترک ارتش و سپاه به نام قرارگاه کربلا حاضر شده و در حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی زمینی ارتش طرح ها و پیشنهادهای خود را در مورد انتخاب راهکار بهینه مطرح کردند و در نهایت، دو راهکار مقدماتی و اصولی در جلسات هم اندیشی و نشست های طرح ریزی مشترک ارائه شد که یکی از آن راهکارها حمله از جاده اهواز- خرمشهر و دیگری عبور عمده نیروها از رودخانه کارون بود.

م/فتح خرمشهر نتیجه تفکر و مدیریت جهادی

این عملیات به قدری بزرگ بود که پس از سال‌ها هنوز ناگفته‌های بسیاری برای آن وجود دارد تا جایی که بسیاری از فرماندهان عراقی نیز در این باره سخن گفته و مقاله‌ها نوشته‌اند که از زوایای مختلف به این موضوع پرداختند.

علل فتح خرمشهر

درباره علل فتح خرمشهر و پیروزی رزمندگان اسلام دلایل مختلفی از سوی افراد مختلف، مطرح و بیان شده است که مجموعاً می توان تفکر و مدیریت جهادی همراه با اتخاذ تدابیر مناسب و انجام شجاعانه استراتژی های انتخابی، بخش عمده علت پیروزی و موفقیت رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر است و یکی دیگر از مهمترین علل را می توان نوع استراتژی طراحی شده عملیات توسط فرماندهان نظامی ایران دانست که توسط فرماندهان عملیات انتخاب و اجرایی شد؛ استرتژی که عراقی‌‌‌ها را شوکه کرد.

علاوه بر این که با  عزل بنی‌صدر و کنار گذاشته شدن افراد نفوذی و نالایق از صحنه‌ سیاسی و نظامی کشور، موانع بزرگی برای پیشرفت کار جنگ و کشور از سر راه ملت ایران برداشته شد و برکات خود را نشان داد.

م/فتح خرمشهر نتیجه تفکر و مدیریت جهادی

علل فتح خرمشهر از زبان فرمانده عراقی

سرهنگ ستاد فکری حسین از فرماندهان نظامی عراق در زمان دفاع مقدس علل این موفقیت را برشمرده و در ابتدا و مهم ترین عامل را راهبرد نظامی نظامی ایران تلقی کرده که با ابتکار عمل فرماندهی سپاه در دوران دفاع مقدس طراحی و به همت فرماندهان دلاور و رزمندگان سلحشور ایران به اجرا درآمد.

سرهنگ ستاد فکری حسین از فرماندهان نظامی عراق می گوید: در ادبیات و عرف نظامی اصولی وجود دارد که تمام ارتش‌ها به عنوان شیوه‌ها و اسلوب رزم به آن‌ها تکیه می‌کنند؛ من در اثنای عملیات خرمشهر به عواملی برخوردم که تا حدودی در آزادسازی آن شهر سهیم بودند. این عوامل و عناصر در هر نبردی پایه و اصول هستند.

نیروهای اسلامی با به‌کارگیری آن عوامل توانستند دنیا را غافلگیر کنند و معادله جنگ را به نفع خود تغییر دهند، زیرا نبرد خرمشهر، یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌ها در تاریخ معاصر است؛ این عملیات پشت صدام را شکست و بعد از آزادسازی خرمشهر ما تظاهر به توانمندی و پیروزی می‌کردیم، اما واقعیت اینکه پیروزی در خرمشهر و در شب آزادسازی آن به دست نیروهای اسلامی رقم خورد.

به نظر ما عوامل مهمی وجود دارد که نیروهای اسلامی هنگام آماده شدن برای عملیات آن را در نظر گرفتند که این عوامل در موارد زیر شمرد:

۱ـ در عملیات پیشروی به سوی خرمشهر از عنصر غافلگیری به شکل مناسب استفاده شد؛ فرماندهی ما تصور می‌کرد که نیروهای اسلامی از سمت شهر پیشروی (حمله) خواهند کرد؛ اما نیروهای اسلامی پس از آنکه اقدام به کاهش سطح آب کردند، از طریق منطقه طاهری پیشروی و به این ترتیب ما را غافلگیر کردند؛ این عملیات در حالی انجام شد که نیروهای ما از آن اطلاعی نداشتند.

۲ـ نیروهای اسلامی در استتار منطقه، در عبور موفق بودند؛ همچنین آن‌ها در عملیات احداث پل‌ها، مخفیانه و در سطحی وسیع موفق بودند.

م/فتح خرمشهر نتیجه تفکر و مدیریت جهادی

۳ـ عملیات عبور دقیق و خارج از برد توپخانه‌ها و خمپاره‌ها انجام گرفت و این واقعیت نشان می‌دهد که نیرو‌ها با انضباط و مطیع فرماندهانشان بوده‌اند.

۴ـ نیروهای اسلامی پس از عبور به خاطر برخورداری از روحیه بالا موفق شدند لایه دفاعی خط اول را پشت سر بگذارند و جاده خرمشهر ـ اهواز را تصرف کنند.

۵ـ نیروهای اسلامی هنگام پیشروی همه توان خود را متمرکز بر یک محور نکردند، بلکه در یک زمان از محورهای مختلفی استفاده کردند و آن‌ها با رخنه در شمال خرمشهر در وضعیت بسیار مناسبی قرار گرفتند و موفق شدند آن رخنه را توسعه بدهند و به سوی مرکز شهر پیشروی کنند.

۶ـ نیروهای ما پس از آنکه از مرکز شهر بیرون رانده شدند، در خارج از شهر موضع گرفتند و این شرایط موجب شد نیروهای ما بدون غذا، مهمات و سوخت بمانند؛ از این روی در وضعیت مصیبت باری قرار گرفتند؛ البته این شرایط در پی عقب‌نشینی نیروهای ما از مواضع اصلی پیش آمد و نیروهای اسلامی هم از این موقعیت به نفع خود استفاده کردند و نیروهای عراقی را در محاصره کامل خود درآوردند، به نحوی که دیگر هیچ راهی برای آن‌ها نمانده بود؛ یا باید تسلیم می‌شدند و یا مرگی سخت در انتظار آن‌ها بود.

ارسال نظرات