۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۷۳۵۷۵۷
آیت الله طبسی:

موضع و استدلال آقای علوی بروجردی خلاف فقه و اعتراض به قرآن است + صوت

موضع و استدلال آقای علوی بروجردی خلاف فقه و اعتراض به قرآن است + صوت
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به صحبت های آقای علوی بروجردی مبنی بر ضرورت رعایت حقوق بهائیت واکنش نشان داده و اظهارات وی را خلاف فقه اسلامی و اعتراض به قرآن دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله نجم الدین طبسی در درس خارج خود با اشاره به صحبت های آقای علوی بروجردی مبنی بر ضرورت رعایت حقوق بهائیت اظهار داشت: استاد علوی بروجردی با این تعبیر که «باید حقوق بهائیت در ایران رعایت شود و این که آنان به چیزی اعتقاد دارند؛ درحالی که هستند کسانی که بدتر از اینها هستند» به کار حضرت آیت الله سیستانی نسبت به ایزدی ها استناد می کند؛ درحالی که قیاس، قیاس مع الفارق است و ایزدی ها اقلیت محدودی هستند که مورد تهاجم داعشی ها قرار گرفتند و حضرت آیت الله سیستانی از باب «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» موضع گرفتند؛ چراکه مراد از رجل فقط مسلمانان نیست.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این که بهائیان دینشان را تغییر دادند و حکم تغییر دین، قتل است، آیا شما بهائیت را با ایزدی‌ها مقایسه می کنید؟ بهائیتی که اکثر آنان جاسوس و عمال اسرائیل هستند و اینها بودند که قبح بی حجابی را در جامعه ایران شکستند و آن را ترویج داده و فساد در جامعه و در افراد را ترویج می دهند؛ کسانی که حتی کشور مصر آنان را تحمل نکرده و خانه های آن ها را به آتش کشید.

آیت الله طبسی اضافه کرد: بهائیان سربازان حلقه به گوش استعمارگران بوده و در فتنه های جامعه اسلامی ایران نقش و شرکت فعالی داشتند؛ آنان خودشان داعشی هستند و شخصیتی همچون آیت الله بروجردی کسی بود که قطع رابطه با بهائیان از این بزرگوار صادر شد و حتی شرکت نوشابه زیر نظر آنان را تحریم کرد و همه مردم نیز از ایشان حمایت کردند؛ آیا الان ما باید به آنان بها دهیم؟ من مطمئن هستم که سبق لسانی شده است و استاد علوی بروجردی برگشته و از مردم عذرخواهی می کند؛ چراکه این مسئله از مسائلی نیست که قابل تحمل باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به صحبت های آقای علوی بروجردی مبنی بر اینکه «بهائیت از نظر دینی انسان هایی هستند که با ما یکی نبوده و حتی دین ابراهیمی هم همانند بودایی ها و هندی ها ندارند و ما اینها را نجس نمی دانیم و ممکن است در آداب اخلاقی بهتر از ما باشند و نسبت به هویت و کشور آنان نمی توانیم هتک حرمت داشته باشیم، آنها هم جهات انسانی دارند»، اظهار داشت: من نمی دانم منظور شما چیست؛ یعنی مثلاً ما به آنان فحش ندهیم؟ فحش دادن که اصلاً در شأن ما نیست؛ اما اگر منظور شما این است که بهائیت پیش ما حرمتی داشته باشند، درواقع شما به قرآن کریم اعتراض دارید.

وی در ادامه افزود: آیا مخاطب قرآن کریم در آیه «أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» مومنین هستند؟ یا در «كَمَثَلِ الْحِمَار» و «قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ» مراد کیست؟ شما باید ابتدا به قرآن اعتراض کنید؛ چراکه این گونه مسائل اول از قرآن شروع شده است و قرآن کریم درباره کسانی که اهل کتاب هستند می فرماید «حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ» و شما تفاسیر را نگاه کنید که مراد از لفظ صاغر کیست؟ و این افراد باید علاوه بر گرفتن جزیه، این کار باید همراه با تحقیر و ذلت آنان باشد؛ چیزی که علامه حلی هم در کتاب تذکره این گونه اخذ جزیه از آنان را بیان کرده است.

پژوهشگر تاریخ اسلام خطاب به آقای علوی بروجردی بیان داشت: شما باید به نحوه برخوردهایی که در فقه ما با آنان می شود، توجه کنید؛ آیا امویان و عباسیان هویت نداشتند که ائمه معصومان علیهم السلام در مقابل آنان موضع آنچنانی می گرفتند؟ شما باید مواضع اهل بیت علیهم السلام نسبت به این ها را ببینید و طبق گفته شما باید زیارت عاشورا هم خوانده نشده و جمع شود؛ زیرا نباید به این قوم ها که هویت دارند، هتک شود.

وی در ادامه افزود: امام صادق(ع) درباره این افراد می فرماید «خدایا پاهای این افراد بلرزد و شهرهایشان را بر سرشان خراب کن و سلاح های آنها را از کار انداخته و دست های آنان را فلج گردان ... هر روز یک عذاب جدید بر سرشان نازل کن و بازارهای آنان را به هم ریخته و آنان را گرفتار گرانی ها کن و قحطی را برای آنان به ارمغان آور...» آیا مراد امام صادق(ع) از این کلمات و بیان ها مومنین هستند؟ یا کسانی که دارای هویت نیستند؟ چرا پیامبر اکرم(ص) با یهودیان آنچنان برخورد کرد که در تاریخ ذکر شده است و لابد رسول گرامی اسلام (ص) حق انسان را مراعات نکرده است و در واقع با این گونه استدلال ها حتی نمی توان به صدام هم مرگ بر صدام گفت.

آیت الله طبسی خطاب به آقای علوی بروجردی عنوان داشت: شما اغراء به جهل کرده و صورت مسئله را پاک می کنید؟ مگر مائیم که شمشیر را از رو بستیم؛ بلکه آنان بودند که شمشیر را از رو بستند و امروز چون همه تا دندان مسلح شده اند به همدیگر یاد می دهند که چگونه با مسلمین جنگیده، عزاداری های آنان را به هم ریخته و اعتقادات آنان را سست کنند؛ شما آن مقدار که برای برهمایی ها، سیک ها، هندوها و بهائی ها دل می سوزانید، مقداری هم برای مذهبی های ما دل بسوزانید، این ها هم انسان هستند؛ آیا همه حق و حقوق دارند إلا مذهبی ها؟ چرا همه پل های پشت خود را خراب می کنید؟

وی در ادامه افزود: ما کی و کجا به کشورها توهین کردیم؟ نکند منظور شما از توهین به کشورها، رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی است؟ مگر رسول گرامی اسلام(ص) نفرمود که «اگر دو یهودی، مسلمانی را در جایی پیدا کنند، توطئه قتل او را می کشند» آیا آنان امروزه با این همه تشکیلات برای شما راحتی می گذارند بماند؟ مگر امروزه این افراد شعار «نیل تا فرات» نمی دهند؟ اینها برای همه برنامه دارند و شما می گویید که حقوق آنان حفظ شود؟ که اگر چنین باشد علی الاسلام والسلام.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما در کلاس درس فقه بسیاری از علما نشسته ایم و تا جایی که می دانیم، فقه قدما و متأخرین و حضرت آیت الله خویی این نیست، فقه نجف و قم این نیست و به یاد دارم که در دوران بعثی ها حضرت آیت الله خوئی در صحن مطهر امام، علیه اسرائیل و به نفع مسلمین جلسه گرفت و دست به دعا برداشت که در این جلسه، آیات عظام سیستانی، صدر و برخی دیگر از علما نشسته بودند و اسرائیل را نفرین کردند.

وی در ادامه با اشاره به صحبت های آقای علوی بروجردی که گفت: «ما برای حفظ حقوق شیعه باید با همه مذاهب ارتباط داشته باشیم...» اظهار داشت: این سخنان برای شعار دادن خوب است؛ اما منظور از کلاب ممطوره ای (سگ های باران خورده) که در روایات آمده است چیست؟ یعنی امام صادق(ع) و ائمه معصومین علیهم السلام این گونه مسائل را نمی دانستند؟ برخورد امام و ائمه معصومان علیهم السلام با غلات چگونه بود؛ درحالی که باید امام برای حفظ حقوق شیعه با آنان ارتباط برقرار کرده و حقوق آنان را حفظ می کرد.

آیت الله طبسی در پایان بیان داشت: این گونه سخن از زبان جاری ساختن خوب نیست و سر از سکولار در می آورد؛ نه از فقه آل محمد(ص) و تعالیمی که مراجع نجف اشرف و قم برما تعلیم داده اند؛ ما باید در صحبت های خود دقیق باشیم تا خدای ناکرده صحبت‌هایی را بر زبان جاری نکنیم که تقویت جبهه کفر شده و تضعیف کننده جبهه حق باشد و سبب سستی عقیده در برخی از افراد جامعه شود.

تعداد بازدید : 35
 
صوت جوابیه آیت الله طبسی درباره اظهارات علوی بروجردی
ارسال نظرات