۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۹۷۷۴۸
در هندوستان برگزار شد؛

از گاندی تا خمینی

خبر گزاری رسا ـ همایشی یک روزه با موضوع ویژگی های نهضت گاندی و امام خمینی در دهلی نو برگزار شد.
همايشبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش یک روزه به مناسبت شصت و دومین سالگرد تاسیس جمهوری هند و سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باعنوان ویژگیهای نهضت مهاتما گاندی و حضرت امام خمینی (ره) در دهلی نو برگزار شد.

در این همایش که با ریاست دکتر کریم نجفی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند برگزار شد، تعدادی از شخصیت های علمی، سیاسی و فرهنگی از جمله محمد ادیب عضو مجلس راجیاسابا، پروفسور بصیراحمدخان رییس حزب مسلم و معاون سابق دانشگاه ایندیرا گاندی، پروفسور اخترالواسع رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی، دکتر ذاکر حسین، پروفسور عین الحسن استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو و پروفسور سید شریف الحسن نقوی رئیس مؤسسه فرهنگی حضرت امام رضا(ع) حضور داشتند.

در ابتدای جلسه آقای علی امام دبیر مؤسسه فرهنگی حضرت امام رضا(ع) به میهمانان حاضر خیر مقدم گفت و هدف از برگزاری این سمینار را معرفی دو نهضت بزرگ تاریخی؛ نهضت مهاتماگاندی در هند و نهضت امام خمینی(ره) در ایران دانست و گفت : هر دو انقلاب به دلیل مبارزه با ظلم و استبداد داخلی و خارجی و تحقق عدالت در جامعه صورت گرفت.

نخستین سخنران جلسه پروفسور اخترالواسع رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی بود که به مقایسه هر دو نهضت پرداخت و اظهار داشت: رهبری در جامعه نقش اساسی را به عهده دارد و رهبران جامعه همواره نقش روشنگری را برای مردم ایفا نموده اند. حضرت امام رضا(ع) حتی در زمانی که مأمون برای فریب مردم آن حضرت را به ولیعهدی برگزید به روشنگری مردم و هدایت جامعه پرداخت.

وی افزود: شباهت هایی در دو انقلاب دو رهبر بزرگ هند و ایران وجود داشت که از جمله آن این است که انقلاب اسلامی ایران علیه ظلم و استبداد شاه و حامیان خارجی بود و نهضت گاندی هم علیه ظلم و استبداد انگلیسی ها و دست نشانه های آنان برپا شده بود. گاندی در نهضت خود پیروان مذاهب و ادیان مختلف را علیه ظلم متحد نمود و حضرت امام خمینی نیز با وحدت بین طبقات مختلف مردم نهضت خود را آغاز و استمرار داد.

پروفسور اخترالواسع اظهار داشت: یکی از ویژگی های بزرگ انقلاب اسلامی ایران این بوده است که بدون اتکاء به شرق و غرب این انقلاب را به پیروزی رساند و تاکنون آن را با قدرت حفظ کرده است. شعاری که حضرت امام(ره) آن را با رویکرد نه شرقی نه غربی با وحدت طبقات مختلف مردم جامعه تحقق بخشید.

اخترالواسع افزود: 32 سال پیش هیچکس باور نمی کرد که حکومت شاهنشاهی در ایران سرنگون شود اما با رهبری امام خمینی نهضت مردمی ایران به پیروزی رسید و ایران در ابعاد مختلف بویژه در عرصه های علمی به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت.

سخنران بعدی جلسه پروفسور بصیراحمد خان معاون سابق دانشگاه ایندیراگاندی اظهار داشت: یکی از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران پیروی از انقلاب امام حسین(ع) در کربلا بود.

وی ادامه داد: مردم ایران برای تحقق اسلام حتی از جان خود گذشته و به شهادت رسیدند اما تسلیم ظلم و ستم استبداد و استعمار نشدند.

پروفسور بصیر احمدخان افزود: از شباهت های انقلاب گاندی و امام خمینی این بود که نهضت گاندی با عدم خشونت به مبارزه با سلطه انگلیسی ها پرداخت و بنای نهضت حضرت امام خمینی هم غیر مسلحانه و با روشنگری های فرهنگی بود و لذا انقلاب اسلامی با کمترین خسارت ها به پیروزی رسید.

در ادامه محمد ادیب عضو و نماینده مجلس هند اظهار داشت: اگرچه بین نهضت گاندی و امام خمینی شباهت هایی از جمله ظلم ستیزی، عدالت خواهی و حمایت از مستضعفان و توجه دادن مردم به پاکی و صفا بوده است اما یک ویژگی منحصر بفرد در انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی وجود داشته و آن این است که پیام انقلاب اسلامی و رهبری آن در تاریخ معاصر، جهانی بوده است.

نماینده مجلس هند افزود: انقلاب اسلامی ایران با پیام انسانی و اسلامی خود منشأء تحولات جهانی بوده است و این جنبشی که هم اکنون در مصر به وقوع پیوسته است، تحت تأثیر اندیشه های انقلاب اسلامی ایران و رهبری امام خمینی بوده است.

در ادامه برنامه تعدادی از شعرای برجسته هند از جمله دکتر تابش مهدی، شکیل حسن شمسی، سلیم امروهوی، پروفسور عین الحسن و دکتر محمد علی لادلی در تعزیت شهادت حضرت امام رضا(ع) اشعاری را سرودند.

در خاتمه برنامه دکتر کریم نجفی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که ریاست جلسه را عهده دار بود، اظهار داشت:یکی از مهمترین ویژگی در هر نهضتی اهمیت رهبری نهضت است که نقش روشنگری و هدایت مردم را عهده دار است.

 نجفی با ذکر حدیث سلسلةالذهب از حضرت امام رضا علیه السلام اظهار داشت شرط تحقیق کلمه توحید به عنوان دژ مستحکم، حضور رهبری و ولایت در رأس جامعه است.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: همانطور که حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشتند انقلاب اسلامی ایران با پیروی از نهضت کربلا و عاشورای حسینی به پیروزی رسید و در کلامی فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است.

نجفی اظهار داشت: یکی از نکات برجسته ای که در سخنان اندیشمندان حاضر در جلسه مطرح گردید این بود که نهضت امام خمینی با توجه به اینکه متکّی به شرق و غرب نبوده و برای تحقق بخشیدن به اسلام و پیام جهانی نهضت عاشورای حسینی بپا خاست این انقلاب را در تاریخ معاصر ایران منحصر بفرد و دارای پیام جهانی کرده است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پیروزی انقلاب اسلامی را مرهون ویژگی رهبری حضرت امام(ره)، وحدت طبقات مختلف مردم و ایمان و توکل مردم ایران به خداوند متعال دانست.

نجفی اظهار داشت در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم و این انقلاب در عرصه های مختلف بویژه علمی و فناوری پیشرفت های کم نظیری داشته است که مقایسه تعداد دانشجویان دانشگاهها قبل از انقلاب که 150 هزار نفر و پس از انقلاب حدود چهارمیلیون نفر می باشند نمونه بارز این پیشرفت بوده است و قابل توجه این است که 62% از این رقم اختصاص به بانوان داشته است که نقش عظیم آنها را در تداوم انقلاب اسلامی ایران نشان می دهد./گ/
ارسال نظرات