۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۸۱۳۵۹
صالحی در مشهد:

تحریم ها آذرماه برداشته می شود/ اجرای برجام موازنه قدرت در منطقه را تغییر می دهد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان انرژی اتمی از لغو تحریم ها در آذرماه خبر داد و با تاکید بر این که عدم اجرای برجام تبعاتی برای ما خواهد داشت، گفت: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک قدرت موازنه در منطقه را تغییر می دهد.
اکبر صالحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی امروز 27 مرداد در نشست علمی، تخصصی« آموزش و توسعه ایران اسلامی در دوران پسا توافق هسته‌ای» در دانشگاه فرهنگیان مشهد به بررسی و نتایج متن برجام پرداخت.

 

وی افزود: با این برجام ما به طور رسمی وارد باشگاه کشورهای دارنده انرژِی هسته‌ای شدیم و جمهوری اسلامی توانست به برکت همین اساتید و معلمان شهریاری ها، علی محمدی‌ها و رضایی نژادها را عرضه کند که این چنین افتخاراتی را بیافرینند.

 

صالحی با اشاره به حیرت مسؤولان آمریکایی از دستاوردهای علمی ایران، با طرح این پرسش که ایران چه کرده که 1+5 اصرار به مذاکره داشته است؟ گفت: این شش کشور 90 درصد اقتصاد جهان را در دست دارند و ایران در این مذاکرات به نوعی در مقابل کل جهان ایستاد و همچون یک کشور توسعه یافته در عرصه بین المللی حضور یافت که این امر به اعتبار رهبر معظم انقلاب و مقاومت ملت بوده است.

 

دنبال سلاح نیستیم

وی با تاکید بر این که ما به دنبال سلاح نیستیم، بیان داشت: رهبر انقلاب در این زمینه تکلیف را مشخص کرده‌اند و امروز دشمن می‌داند که ایران چه قدرتی را به دست آورده است برای همین از سر ناچاری پذیرفتند.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که قهرمان اصلی این دستاورد ملت ایران است و با هوشیاری رهبر عزیزمان این دستاورد به دست آمده است، بیان داشت: این مذاکرات از سال 90 آغاز شد و شتاب گرفت و حجت الاسلام روحانی با مسؤولیت پذیری، تحت ارشادات رهبری هدایت آن را بر عهده گرفت و این دستاورد به دست آمد.

 

وی خاطرنشان کرد: تمام کسانی که قبل از این تیم مذاکره کننده، مذاکرات را انجام می‌دادند خشت روی خشت گذاشتند و ما پایمان را روی شانه‌های پیشینیان گذاشتیم تا بتوانیم به این دستاورد دست یابیم.

 

نتایج برجام

معاون رییس جمهور گفت: نتیجه این برجام خنثی کردن بحث امنیت سازی بود که ما توانستیم ایران و شیعه هراسی را خنثی کنیم و جهان به وسیله رسانه‌های دشمن جور دیگری به ما می‌نگریست؛ اما آنان امروز به گونه‌ای دیگر به ما می‌نگرند.

 

صالحی با بیان این که آزادسازی اقتصادی از دیگر نتایج این برجام است، گفت: اقتصاد نفسی تازه خواهد گرفت البته اقتصاد ابعاد مختلفی دارد که نباید همه چیز آن را به برجام گره بزنیم.

 

وی درادامه با بیان این که مسلمان فردی ساده نیست و یک انسان هوشمند اساس زندگی‌اش بر عقلانیت است، خاطرنشان کرد: مسلمان همواره متبسم است، یک انسان در حیات طیبه خودش نیاز به دو بال سالم تامین نیازهای مادی خودش در بحث سلامت و صنعت و تامین نیازهای روحانی و معنوی دارد، که این مهم فراموش شده و دنیا تشنه یک پارادایم جدید بود، به همین انقلاب اسلامی ایران، جهان را بیدار کرد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: کسینجر در همین اواخر در پاسخ به پرسشی که چه شد رژیم گذشته ساقط شد و شما نتوانستید کاری کنید؟ گفت ما فکر می‌کردیم ایران در برابر خطر کمونیسم است، فکر نمی کردیم این ملت رهبرانی چون خمینی داشته باشد، این را نخوانده بودیم. این معجزه است که دشمن نتوانسته این مهم را بخواند.

 

صالحی بیان داشت: 36 سال از انقلاب می‌گذرد، افرادی که دوران قبل از انقلاب را دیده‌اند، می‌دانند در آن دوران نیز کلی محدودیت برای کشور وجود داشت و همچنین با پیروزی انقلاب نیز عوامل زیادی درصدد بودند تا این انقلاب را زمین بزنند.

 

وی با بیان این که الگوی امامت و رهبری و حکمرانی را این انقلاب به جهان ارائه کرده است، با تاکید بر مسأله ولایت فقیه گفت: با مرور زمان کارایی اصل ولایت فقیه بر همگان روشن شده که یکی از تجلیات این مهم در مذاکرات بود.

 

معاون رییس جمهور با تاکید بر این که رهبر معظم انقلاب به موقع به تیم مذاکره کننده تذکر می‌دانند، بیان داشت: این تذکرات به تیم مذاکره کننده اخطاری به طرف مقابل بود به همین دلیل توانستیم به مجموعه‌ای از تفاهمات در شان ملت برسیم.

 

صالحی مقاومت ملت را دیگر الگوی ارائه شده از سوی انقلاب به جهانیان دانست و گفت: تیم مذاکره کننده بدون مقاومت ملت ایران نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند، به طور مثال با کاهش قیمت دلار دشمن به این خیال بود مردمی که سرمایه‌اش کاهش یافته به خیابان خواهد آمد و در مقابل دولت می‌ایستد که ما دیدیم این گونه نشد و باید به مقاومت مردم ایران در برابر مشکلات آفرین گفت که محکم ایستادند و پشت دولت و نظام را خالی نکردند.

 

طبق پیش‌بینی‌ها تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر تمام تعهدات ایران و گروه 1+5 مطابق برنامه زمان‌بندی شده پیش برود، طبق پیش‌بینی‌ها تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود.

 

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) احیاگر دین در عصر حاضر و  رهبر معظم انقلاب سکاندار انقلاب اسلامی در برهه حاضر هستند، درود ویژه به ارواح شهدای هسته‌ای داریم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که «قطعنامه» با «برجام» تفاوت بسیاری دارد، گفت: برخی افراد نسبت به قطعنامه و برجام انتقادهایی دارند اما می‌بینیم که آن‌ها برای این دو موضوع متفاوت از هم تفکیک درستی انجام نمی‌دهند.

 

صالحی عنوان کرد:‌ اگر به برجام عمل نکنیم، قطعاً تبعاتی برای ما خواهد داشت اما اگر به قطعنامه عمل نکنیم، هیچ اثری بر برجام نخواهد گذاشت.

 

وی با بیان این که در برجام از «سلاح نظامی» سخنی به میان نیامده است، گفت: در قطعنامه در رابطه با سلاح‌های نظامی و دفاعی بحث‌هایی صورت گرفته است و در قطعنامه‌های قبلی برای سلاح‌های نظامی «ممنوعیت» در نظر گرفته شده بود، ولی در این قطعنامه «ممنوعیت» تبدیل به «محدودیت» شده است.

 

برجام سبب می‌شود تا موازنه قدرت در منطقه تغییر کند

صالحی با گلایه از برخی افرادی که تفکیک درستی میان برجام و قطعنامه انجام نمی‌دهند، تأکید داشت: همگان باید بدانند که این برجام سبب می‌شود تا موازنه قدرت در منطقه تغییر کند.

 

وی با بیان اینکه «برجام» کلید طلایی امنیت منطقه را به دست ایران داده است، تأکید داشت: در این دیپلماسی حکیمانه، جمهوری اسلامی ایران همانند دفاع مقدس اجازه نداد تا ذره‌ای از حق و حقوق کشور و ملت پایمال شود.

 

رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در برجام آمده که اتحادیه اروپا پس از 90 روز باید تحریم‌های کشورهای اروپایی را نسبت به ایران رفع کرده و رییس‌جمهور آمریکا باید تحریم‌های کنگره را علیه ایران از میان بردارد و در طرفی دیگر ایران متعهد شده تا از تعداد سانتریفیوژ‌های خود کم کرده و قلب رآکتور آب سنگین اراک را از نیروگاه آب‌سنگین اراک خارج سازد.

 

وی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس بیان داشت: ملت در این دوران نیز الگویی از ایستادگی را آفرید و آینده این ملت بسیار روشن و تابناک است و امروز ما در سکوی پرتاب هستیم و ملت عزیزمان ثمره 36 سال مقاومت خود را خواهند گرفت.

 

علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست علمی تخصصی ایران در دوران پسا توافق، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی در حال حاضر برنامه‌ای برای ساخت نیروگاه اتمی در شرق کشور ندارد./934/ پ201/ج

ارسال نظرات