۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۶۰۹
استاد حوزه علمیه:

تواضع و محبت نسبت به فقرا از کرامات انسانی امام حسن مجتبی بود

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد با بیان اینکه تواضع و محبت نسبت به فقرا از دیگر خسیسه های ارزشمند و کرامات انسانی امام حسن مجتبی(ع) به شمار می آید، گفت: جا دارد ما نیز در پرتو این سیره الهی و در این ماه مبارک که ماه رسیدگی و دلجویی از فقراء به شمار می آید از مستمندان دستگیری کرده و از آن به عنوان تقرب الهی بهره ببریم.
حجت الاسلام فضیلتی نیا

حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا معاون یژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار کرد: نیمه ماه مبارک رمضان پر از خیر و برکت خداوند متعال است؛ یعنی ماه عظیم رمضان، قمری دیگر از خاندان عصمت و طهارت طلوع کرد که نه تنها پیروان خاندان طهارت از نعمت وجودش متنعم گشته، بلکه به اعتراف دوست و دشمن، خیل عظیمی در پرتو این کمالات و فضایل اخلاقی با مکتب حقّه اسلام ناب آشنا و به آن پیوستند.

 

وی بیان کرد: در طول زندگی سراسر برکت آن امام همام نقطه ای تاریک یافت نمی شود، چرا که ایشان وصل به منبع نورانی درایت و حکمت الهی بوده و از این راه در هدایت و ارشاد مردم لحظه ای فرو گذار نمی کردند و با شیوه‏ خاص برخوردشان با همه، حتی دشمنان، آنها را به سمت دین، ارزش های والای الهی و کرامت انسانی رهنمون می ساختند.

 

حجت الاسلام فضیلتی نیا تصریح کرد: علاقه و محبت بی حد و حصر نبی مکرم اسلام نسبت به ایشان و برادر گرامیشان امام حسین (ع)، تا جایی که آنها را سرور جوانان اهل بهشت خواند را کسی نمی تواند انکار نماید و این یکی از امتیازات ویژه امام مجتبی (ع) به شمار می آید.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مطالعه و به کار بستن راه و روش امامان معصوم (ع) در زندگی، انسان را به رشد و کمالات معنوی و مادی رهنمون می سازد، چرا که سرمنشاء رفتار و حالات این بزرگواران، از چشمه زلال خداوند متعال نشات گرفته و در آشفتگی های دنیا، رذایل و ناخالصی های وجود را از بین می برد.

 

وی یادآور شد: زندگی پر از خیر همراه با برکت امام مجتبی (ع) در آن برهه از زمان، مایه پیشرفت اسلام در ابعادی گسترده شد، که این جز در سایه مجاهدت علمی و اخلاقی همراه با جود و کرم وافر امام میسر نبود.

معاون پژوهش حوزه علمیه عنبرآباد خاطرنشان کرد: وجود نازنین امام مجتبی(ع) یکی از مصادیق آیه عظیم تطهیر به شمار می آید، چرا که خداوند متعال، پیشوا را از گزند هر پلیدی و ناپاکی مصون داشته است تا در پرتو این کمال نامتناهی نوع بشر به سعادت حقیقی در دنیا و آخرت دست پیدا کنند.

 

این مسؤول ابراز کرد: از فضائل این امام همام می توان به زهد، تقوا و پارسایی مثال زد که اگر امروز در جوامع مختلف بشری این مهم گسترش یابد، دیگر شاهد اعمال غیر انسانی و غیر اخلاقی نخواهیم بود.

 

حجت الاسلام فضیلتی نیا در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: دین مبین اسلام به قدر عظیمی نسبت به بذل و بخشش و احسان در راه خدا به فقراء و نیازمندان تاکید دارد و در آیات و روایات زیادی به این مهم پرداخته شده است، حال می بینیم ائمه طاهرین خصوصا امام مجتبی (ع) در میان مردم خویش به این خصلت پسندیده معروف بوده اند.

 

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: ایشان به کریم اهلبیت نیز معروف بودند، زیرا با دست بخشنده ای که داشتند، هیچ سائلی از درگاه ذی جودشان دست خالی برنمی گشت، بنابراین علامه مجلسی (ره) صاحب کتاب ارزشمند بحار الانوار نقل می فرماید« امام حسن مجتبی (ع) در طول زندگی گرانبهایشان دو مرتبه تمام زندگی‌اشان را در راه خدا بین مستمندان تقسیم کردند».

 

 

وی افزود: تواضع و محبت نسبت به فقرا از دیگر خسیسه های ارزشمند و کرامات انسانی حضرت به شمار می آید، که جا دارد ما نیز در پرتو این سیره الهی و در این ماه مبارک که ماه رسیدگی و دلجویی از فقراء به شمار می آید از مستمندان دستگیری کرده و از آن به عنوان تقرب الهی بهره ببریم.

 

حجت الاسلام فضیلتی نیا اظهار کرد: رابطه معنوی و تنگاتنگ امام و عبادت های مخلصانه او با معبود از بارزترین خصائص و ویژگی‌های اخلاقی و کمالات والای آن‌حضرت بشمار می آید.

 

استاد حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: انشاء الله در پرتو این ماه عزیز و برکات معنوی آن از دریای زلال زندگانی کریم اهلبیت آقا امام حسن مجتبی(ع) توشه برگیریم و با عمل به سیره عملی ایشان، زندگانی حقیقی و الهی برای خویش رقم بزنیم./9709/302/ب3

 

ارسال نظرات