۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۴۵۲۲۸

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۵ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۵ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا و سکه
قیمت هر اونس طلا امروز با 1.3 درصد افزایش به 1572 دلار و 45 سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 5 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

 

قیمت طلا، سکه و دلار امروز سه شنبه 99/01/05// ساعت 12:00

قیمت هر اونس طلا امروز با 1.3 درصد افزایش به 1572 دلار و 45 سنت رسید.

 

 
تغییر قیمت لحظه نوع
(۰.۰۱%) ۱۰ ۱۴۹,۰۳۰ دلار
(-۰.۰۳%) -۵۰ ۱۶۹,۰۳۰ یورو
(-۰.۰۸%) -۱۶۰ ۱۸۸,۶۳۰ پوند
(-۰.۰۲%) -۱۰ ۴۳,۹۱۰ درهم امارات
(-۱.۶۷%) -۱,۰۰۰,۰۰۰ ۵۹,۰۰۰,۰۰۰ سکه بهار آزادی
(-۰.۰۷%) -۴۰,۰۰۰ ۶۰,۲۸۰,۰۰۰ سکه طرح جدید
(۰.۳۳%) ۱۰۰,۰۰۰ ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ نیم سکه
(۰.۵۷%) ۱۰۰,۰۰۰ ۱۷,۵۰۰,۰۰۰ ربع سکه
(۱.۰۲%) ۱۰۰,۰۰۰ ۹,۸۰۰,۰۰۰ سکه گرمی
(-۰.۰۷%) -۴,۰۰۰ ۶,۰۲۶,۰۰۰ گرم طلای 18
(-۰.۰۷%) -۶,۰۰۰ ۸,۰۳۴,۰۰۰ گرم طلای 24
(۰.۱۱%) ۳۰,۰۰۰ ۲۶,۱۳۰,۰۰۰ مثقال طلا
(۰.۰۲%) ۳۸ ۱,۵۷۰.۸۲ انس طلادلار
(۰.۱۹%) ۱۲۵ ۶۶۵.۸۵ پلاتیندلار
(۰.۰۷%) ۱ ۱۳.۷ انس نقرهدلار
 

 

نرخ بیکاری به ۱۰ درصد رسید

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان و برنامه کشور در پخش زنده صفحه اینستاگرام خود، گفت: سال گذشته یکی از اهدافمان این بود که به دنبال مهار تورم بودیم به همین جهت تورم 4 درصد فروردین به 1.5 درصد تقلیل پیدا کرد. تورم نفطه‌ای از 51 به 22 درصد و تورم سالیانه هم از 42.7 به 34.8 درصد رسید.

وی با بیان اینکه، برای دو هدف دیگر از جمله افزایش اشتغال و کاهش بیکاری اقداماتی انجام شد که منجر شد در پاییز سال 1398 نسبت به مدت مشابه ،470 هزار نفر به جمعیت شاغل افزوده و 320 هزار نفر از بیکاران کاسته و نرخ بیکاری به 10.6 برسد، تاکید کرد، در ارتباط با مسئله بهبود روند رشد اقتصاد هر چند رشد اقتصادی مطلوب نبود، ولی این نرخ با نفت در سه ماهه اول و دوم منفی 10 درصد بود که در سه ماهه سوم و چهارم سال به منفی 1.8 درصد رسید. همچنین رشد اقتصاد بدون نفت که منفی یک بود به مثبت 0.8 رسید.

معاون رئیس جمهور گفت: ترکیب منابع ما 50 درصد درآمدها، 12 درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و همچنین 38 درصد از واگذاری دارایی‌های مالی که عمدتاً از فروش سهام دولت است. به این ترتیب سهم مالیات‌های در منابع عمومی افزایش و سهم نفت در منابع عمومی به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: مصارف ما در سال 98 بالغ بر 441 هزار میلیارد تومان بود که 321 هزار میلیارد تومان آن برای هزینه‌هایی مانند حقوق و دستمزد و سایر خرج شد، مبلغ 60 هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 41 هزار میلیارد تومان هم برای تملک دارایی‌های مالی استفاده شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سیاست‌هایی که برای هزینه کرد این 441 هزار میلیارد تومان در پیش گرفته ایم و در سال 98 انجام دادیم. این بود که تا آنجایی که می‌توانیم قدرت خرید کارکنان و مردم را حفط کنیم، در شرایطی که 22 درصد هزینه‌های ما افزایش پیدا کرد 35 درصد حقوق و بازنشستگان 32 درصد افزایش پیدا کرد و ما سایر هزینه‌های را به نفع مردم کاهش دادیم. در این راستا بود که با افزایش 20 درصدی حقوق و در اسفند افزایش 50 درصدی برای متناسب سازی حقوق مطابق با فصل دهم بودجه، به افزایش قدرت خرید کارکنان پرداختیم.

نوبخت افزود: 5 هزار میلیارد تومان هم علاوه بر 20 درصد افزایش حقوق بین بازنشستگان توزیع شد تا توازن حقوق‌ها رخ دهد؛ چون بازنشستگان نمی‌توانند از 50 درصد افزایش حقوق در پایان سال استفاده کننند، در سال 99 رقم 5 هزار میلیارد را به 10 هزار میلیارد تومان تزریق بین آنها افزایش دادیم.

وی ادامه داد: علاوه بر همه این موارد در سال گذشته سه پرداخت یارانه‌ای داشتیم که 10 یارانه معیشتی به 60 میلیون و در 20 یارانه نقدی به 78 میلیون و نهایتاً در پایان اسفند ماه پرداخت یارانه حمایتی به 3 میلیون نفر بود.

 

در گمرک چه خبر است؟

در روزهای اخیر خبرهای زیادی از ترخیص فوری اقلام مقابله با کرونا از گمرک منتشر شد. به عنوان مثال سخنگوی گمرک از ترخیص ساعتی این اقلام خبر داده است. یا وزیر اقتصاد "بحث شکاندن رکوردها در گمرک" را مطرح کرده است. همچنین یکی از مسئولان اعلام کرده است که "گمرک 2 ساعته اقلام پزشکی را ترخیص میکند". یا یکی دیگر از مسئولان گمرک از "همکاری بی نظیر گمرک و وزارت صمت" در این ایام خبر داده است. یا اینکه در یک اظهار نظر آمده است "گمرک ازاین بهتر نمی‌توانست عمل کند."

به هر حال با توجه به اظهار نظر رئیس جمهور در خصوص بحث الکل بایستی شفایت لازم در این خصوص ایجاد شود.

این درحالی است که رئیس جمهور روز گذشته گفته است، یکی از بحث‌های ما کاغذبازی در گمرک بود؛ یعنی یک اموالی خریداری می‌شود که مورد نیاز جامعه است، وارد گمرک می‌شود و به انبار می‌رود، حال از این انبار چه وقت خارج می‌شود باید کسی بیاید که محاسبات ریاضی قوی داشته باشد و به ما بگوید چقدر طول می‌کشد؛ استاندارد یک طرف قصه است، غذا و دارو یک طرف قصه است، بخش دامپزشکی و کشاورزی یک طرف قصه است، خودِ بهداشت و درمان در بخشی یک طرف قصه است، بانک مرکزی یک طرف قصه است؛ همه الحمدالله هستند، نعمت خداوند فراوان است برای اینکه این جنسی که آمده، وارد گمرک شده خارج نشود؛ بماند تا بماند که اموال متروکه شود که بعد بلایی سرِ آن اموال متروکه بیاید.

وی اظهار داشت : بیاییم واقعا گمرک را اصلاح کنیم؛ وقتی می‌گویم گمرک را اصلاح کنیم یعنی همه دستگاههایی که نظارت و دخالت دارند. نمی‌خواهم بگویم که نظارت آنها قطع شود؛ کاغذبازی از بین برود؛ برای الکل و نیازمندی همین ایام به خاطر کرونا یک جنسی را می‌خواهیم از گمرک خارج شود و به اصفهان برود؛ چند روز خودِ من ساعت‌ها با وزرای مختلف وقت گذاشتم؛ از این خوان رد می‌شویم، گرفتار خوانِ بعدی می‌شویم؛ خوان بعدی را رد می‌کنیم گرفتار خوان بعدی می‌شویم؛ این هفت‌خوانی که گفتند فکر کنم اشتباه کردند؛ اینجا هفتاد خوان داریم. باید اینها را اصلاح کنیم و این اصلاح هم وظیفه ما، مجلس و قوه قضاییه است؛ همه مسوولیم و باید دست به دست هم بدهیم.

 

افزایش 5 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی

در معاملات امروز بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 5 درصد افزایش معادل 1.4 دلار با قیمت 28.3 دلار به فروش رسید. قیمت نفت آمریکا هم 1.53 دلار رشد کرد، 24.89 دلار در هر بشکه افزایش یافت. 

به گزارش رویترز، دلیل افزایش امروز قیمت نفت، اجرای سیاست‌های حمایتی توسط آمریکاست. 

از طرف دیگر قیمت بنزین در آمریکا به دلیل کاهش شدید تقاضا در حوزه مسافرت 30 درصد کاهش یافته است. 

قیمت بنزین به قدری در آمریکا کاهش یافته است که برای شرکت‌های تولیدکننده نه تنها از محدوده سوددهی خارج شده، حتی هزینه‌های سر به سر را هم تأمین نکرده و باعث ضرر آنها شده است. 

باب یاوگر مدیر مؤسسه میزوهو در نیویورک می‌گوید: هیچ‌کس در خیابان‌ها رانندگی نمی‌کند، کار و کاسبی‌ها خوابیده و کسی نیست که بخواهد بنزین بزند. نه تنها شرایط اینگونه است، بلکه می‌تواند خیلی بدتر هم شود. 

 

۵۲ هزار تن مرغ مازاد مرغداران ۲۹ استان خریداری شد

حسن عباسی معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با خرید مازاد مرغ تولید شده در مرغداری‌ها، اظهار کرد: برای خرید مرغ مازاد از مرغداری‌ها و کشتارگاه‌هایی که مرغ کشتار می‌کنند هیچ محدودیت تناژی نداریم و هر میزان تولید شود، به صورت نقدی خریداری خواهیم کرد اما مشخصات کیفی خرید آن را به صورت بخشنامه به اطلاع کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها رسانده‌ایم.

وی افزود: مرغ‌های خریداری شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام باید قابلیت نگهداری داشته باشد، بهداشتی بوده و وزن آن بیش از ۱۸۰۰ گرم نباشد اما اگر روزانه بیش از هزار تن هم تولید مازاد باشد، ما توانایی خرید آن را داریم و به عوامل خود به استان‌ها اعلام کرده‌ایم که محدودیتی در خرید نداشته باشند، بنابراین تولیدکنندگان نگران مازاد مرغ کیفی، بهداشتی و مطلوب خود نباشد.

معروفان در رابطه با میزان خرید مرغ مازاد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۲ هزار تن مرغ مازاد از ۲۹ استان کشور خریداری شده که این خرید با قیمت مصوب متوسط ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اجام شده است. ۳ استان در کشور مازاد مرغ تولیدی ندارند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به تامین نهاده‌های دامی، بیان کرد: در سال ۹۸ هر سه مورد نهاده‌ دامی ذرت، جو و کنجاله سویا، بیش از سه میلیون تن وارد بازار شده و در اختیار دامداران و مرغداران قرار گرفته است.

وی افزود: تامین نهاده‌ها دو برابر بیشتر از سال‌های ۹۶ و ۹۷ انجام شده و همین رویه را در سال ۹۹ هم ادامه خواهیم داد.

معروفان در رابطه با توزیع نهاده‌ها در سامانه بازارگاه، عنوان کرد: نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه عرضه می شود، به اندازه نیاز بارگذاری شده و هیچ محدودیتی در فروش نهاده‌ها نداریم.

وی ادامه داد: در پایان سال، ذرت وارداتی بخش خصوصی کمی دیرتر به مقصد رسید که ممکن بود بازار را دچار تنش کند به همین دلیل ورود پیدا کرده و با ذخایر استراتژیک، ذرت مورد نیاز کشور را تامین کردیم.

معروفان تصریح کرد: در سامانه بازارگاه ۵۰ هزارتن جو و ۵۰ هزار تن کنجاله سویا عرضه کرده‌ایم که به محض اتمام آن، دوباره عرضه خواهد شد. همچنین ۲۵۰ هزار تن ذرت در اسفندماه وارد این سامانه شده که تنها ۴۰ درصد از آن جذب شده و به محض جذب، مجدد بارگذاری خواهیم کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات