۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۴۷۴۵۴

شهدای روحانی؛ از حجره تا سنگر

شهدای روحانی؛ از حجره تا سنگر
کارنامه حوزه های علمیه مشحون از ایثارگری، مجاهدت و فداکاری در مسیر حفظ ارزش های دینی و انقلابی و نیز دفاع از میهن اسلامی و نوامیس مردم است.

اشاره: روحانیت نقش بی بدیلی در ترویج فرهنگ دینی و اسلامی برای اقشار مختلف جامعه دارد، از آنجایی که روحانیت همیشه درکنار مردم بوده و در سختی ها و ناملایمات مردم تنها نگذاشته است در دوران جنگ تحمیلی نیز این نقش مهم و بزرگ را در کنار نقش اصلی که هدایت و راهبری جامعه است در هم آمیخته و با حضور در جبهه های جنگ نه تنها به هدایت رزمندگان در زمینه های دینی و اعتقادی پرداخته بلکه حضوری جدی در میدان نبرد نیز داشته است.

انقلاب اسلامی نشأت گرفته از حوزه علمیه بوده و نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست بنابراین وظیفه این نهاد مقدس برای حفظ و حراست از انقلاب بسیار سنگین تر از اقشار دیگر است از این رو در جنگ تحمیلی رشادت و مجاهدت روحانیت در کنار رزمندگان اسلام دست دشمن متجاوز بعثی که به حریم کشور و نظام اسلامی وارد شد را قطع کرد. نگاهی به جنگ تحمیلی و خاطرات مجاهدان و رزمندگان اسلام پر است از جانفشانی های روحانیت در جبهه های جنگ حق علیه باطل و راهبری های فکری عقیدتی و نظامی روحانیت در برهه هایی که یأس و ناامیدی بر برخی چیره می شد نشان دهنده اوج رشادت و حضور این قشر در جنگ است.

روحانیت از اقشاری است که بیشترین تعداد حضور در جبهه های جنگ را دارد، در کنار طلاب و روحانیان علما، مراجع و شخصیت های برجسته حوزه نیز در جبهه های جنگ حق علیه باطل حضور داشته و علاوه بر افزودن بعد معنوی و روحی جبهه ها و دلگرمی به رزمندگان اسلام حفظ انقلاب اسلامی و تأیید نظام را به جامعه تسری می دهد که همیشه و در همه وقت و هر و فرد و گروهی که در کشور وجود دارد باید برای حفظ کشور و انقلاب اسلامی پاسداری از انقلاب را بر هر مسأله ای مقدم بدارد و آنجا که کشور در معرض هجمه های فکری عقیدتی و نظامی قرار دارد جان برکف در میدان مبارزه با دشمنان پای در عرصه بگذارد و دشمن متجاوز را بیرون و سرکوب کند.

روحانیت امروز نیز روحیه جهاد و شهادت را فراموش نکرده و هرجا و در هر منطقه ای که دشمنان و مستکبران عالم قصد تضعیف و تخریب اسلام را دارند پا به عرصه گذاشته و در عراق سوریه که دشمن قصد جسارت به حرم های اهل بیت (ع) را دارد درکنار مردم آن منطقه حاضر شده و همان نقش تبلیغی و رزمی خود را که در جنگ تحمیلی هشت ساله داشت به بهترین شکل ایفا می کند. شهدای روحانی امروز در مظلومیت قرار دارند و آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته اند آنها نه تنها در میان مردم و جامعه کمتر شناخته می شوند بلکه حوزه علمیه نیز آنگونه که باید به این قشر مجاهد بها نمی دهد در صورتی که امروز باید سیره و منش این جهادگران در جامعه و حتی در بین طلاب حوزه علمیه ترویج داده شود چون ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت در بین جوانان هستیم از این رو نقش حوزه در شناساندن این قشر بسیار حائز اهیت است هرچند مسؤولان حوزه چندی است مراسم هایی برای بزرگداشت شهدای روحانی برگزار می کنند اما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مرام و منش شهدای روحانی نیازمد اقدامات زیربنایی و فرهنگی است.

چندی پیش مراسم بزرگداشتی تحت عنوان «همایش ملی پرچم داران انقلاب و دفاع مقدس» از سوی نهادهای حوزوی به پاس احترام و گرامیداشت شهدای روحانی و رزمندگان روحانی دفاع مقدس برگزار شد؛ در حاشیه این مراسم به گفت و گو با برخی از مسؤولان حوزه علمیه پرداختیم که همگی بر ضرورت فراموش نشدن یاد و خاطره شهدای روحانی تأکید کردند و بر این مسأله متفق بودند که باید راه شهدای روحانی و فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جوان تبیین و ترویج شود.

شهدای روحانی؛ از حجره تا سنگر

مسؤولان از مدیریت دوران دفاع مقدس الگو بگیرند

حجت الاسلام ملکدار مسؤول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه با گریزی به سخنان رهبری که فرمودند «دفاع مقدس یک گنج است و این گنج باید فناوری شده و به نسل جدید منتقل شود»، می گوید همانگونه که حوزه های علمیه و روحانیت در دوران دفاع مقدس پیشتاز و پیش قدم بودند و شمار شهدای روحانیت نشانگر این امر است در دروان فعلی نیز بایستی این گنج استخراج و فناوری شود.

او معتقد است که مدیریت دوران دفاع مقدس می تواند برای همه زمان ها الگو باشد و به طلاب جوان توصیه کرد ادامه دهند و مروج شهدای روحانی باشند.

مسؤول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه با بیان اینکه دوران دفاع مقدس در جهات مختلف می تواند الگویی مناسب برای مردم و مسؤولان باشد، تأکید کرد که نه تنها فرهنگ ایثار و شهادت بلکه مدیریت دوران دفاع مقدس نیز می تواند برای همه زمان ها الگو باشد.

حجت الاسلام ملکدار تصریح می کند که برای این که این الگوسازی و مدیریت دوران دفاع مقدس به نسل جدید منتقل شود، همایش ملی پرچم داران انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد و امیدواریم این گونه برنامه ها تداوم داشته باشد.

وی با بیان این که در کمیته هایی که متشکل از نهادهای مختلف است بنا شد این گونه همایش ها و مراسم ها ادامه یابد، ادامه می دهد: در این کمیته ها مجمعی به نام مجمع رزمندگان روحانی دفاع مقدس شکل گرفت تا فرهنگ دفاع مقدس و شهدای روحانی زنده مانده و الگوسازی شود.

مسؤول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه بر ضرورت تقویت روحیه انقلابی گری در حوزه علمیه با توجه به توصیه های رهبری تأکید و تصریح می کند که یکی از راه های مؤثر و مهم برای عمل به این رهنمود رهبری ترویج فرهنگ دفاع مقدس است.

وی آمار شهدای روحانی را بیش از 3940  نفر عنوان می کند و می گوید البته ممکن است این آمار افزایش یابد چون برای برخی شهدا مدرک طلبگی احراز نشده و با احراز قطعا به این آمار افزوده خواهد شد.

شهدای روحانی؛ از حجره تا سنگر

بازخوانی دانشنامه شهدا نسل نو را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا می کند

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر با بیان این که تجلیل و بازخوانی دانشنامه شهیدان نسل امروز را به دیروز گره می زند، می گوید: باید خاطرات جانفشانی های شهدا به نسل جدید منتقل شود. عنصر فعالی که توانست انقلاب را به پیروزی برساند و آنرا از جریان و نهضت به تمدن و زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) برساند، خون شهیدان است.

وی به نقش تأثیرگذار شهدای انقلاب اسلامی در پیشبرد اهداف نظام اشاره می کند و می افزاید: حضور شهیدان با عنوان جانفشانان این مسیر همیشه راهگشا بوده و بحران ها را کنار زده و خواهند زد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر اضافه می کند شهیدان چونان ستاره های آسمان همیشه شاهدان حرکت های ما در مسیر انقلاب هستند از این رو باید به گونه ای رفتار کنیم که شرمنده آنها نشویم.

استاد حوزه علمیه بر ضرورت برگزاری یادوره های شهدا تأکید و تصریح می کند: جلسات و محافلی که به یاد شهیدان برگزار می شود قطعات تاریخ انقلاب اسلامی را یادآوری می کند و در زمینه های مختلف می تواند با انرژی که خداوند در خون شهید در هر عصری قرار داده است معنویت را به جامعه تزریق کند.

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تاکید می کند: شهیدان کسانی بودند که از سرمایه خود گذشتند تا توحید و نظام هدفمند اسلامی را به کرسی عمل و شکوفایی برسانند.

وی با بیان این که تجلیل و بازخوانی دانشنامه شهیدان از جمله مواردی است که می تواند نسل امروز را به دیروز گره بزند، بیان می کند: باید سینه به سینه خاطرات رشادت ها، جانفشانی ها، از خودگذشتگی ها و ایثار شهیدان که از امتیازات اخلاقی ایشان است را یادآور شده و به نسل جدید منتقل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر با تأکید بر این که شهدا مختص به یک جریان و یک گروه خاص نیستند، اظهار می دارد: شهیدان متعلق به همه اسلام هستند و همانگونه که ما از دیروز اسلام در سرزمین وحی بهره مند می شویم امروز هم مسؤولان، جوانان و کادر مهندسی نظام می توانند از شهدای دیروز و امروز انقلاب اسلامی بهره ببرند و همیشه ایشان را ناظر بر اعمال خود بدانند.

استاد حوزه علمیه نقش حوزه علمیه در تقویت روحیه انقلابی در جامعه را مهم ارزیابی می کند و می گوید: حوزه های علمیه که بیش از چهار هزار شهید و هزاران جانباز، مجروح و زندان رفته از آغاز انقلاب اسلامی دارد باید برای حفظ و حراست از حوزه انقلابی از حرکت های انقلابی و جانفشانی شهیدان بهره ببرد.

وی بیان کرد: حجره هایی که شهیدان ما در آنها تنفس می کردند و حیات علمی، سیاسی و اخلاقی آنها در آن حجره ها رقم خورده است باید به مرکزی برای الهام اهداف شهیدان به نسل های آینده تبدیل شود تا از این ارتباط و تعامل با روحانیت و اهداف شهیدان بتوانیم انقلاب اسلام را از آفات مصون بداریم.

شهدای روحانی؛ از حجره تا سنگر

نسل جدید نیازمند دمیدن روحیه جهادی و انقلابی است

حجت الاسلام ملکی ترویج روحیه انقلابی و ایثار و شهادت را وظیفه حوزه علمیه دانست و ابراز کرد که ترویج جهاد و شهادت دمیدن در روحیه جهادی و انقلابی نسل جدید است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه، ترویج فرهنگ بسیج، ایثار و شهادت را در تقویت روحیه انقلابی گری در حوزه علمیه مهم و مؤثر می داند.

وی با بیان این که انقلاب ما انقلاب مردمی با محتوای اسلامی است و اسلام انقلابی گری و حزب اللهی را در درون خود دارد، می گوید کسی که وارد حزب الله شد مجاهد می شود و شب و روز نمی شناسد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه می دهد: فرد انقلابی و حزب اللهی افق های بلند را می بیند و برای رسیدن به آن افق ها باید تلاش کند؛ تلاشی همراه با اعتقاد انقلابی.

معاون تهذیب حوزه های علمیه ترویج و تبلیغ روحیه انقلابی گری و ایثار و شهادت را وظیفه حوزه علمیه می داند و تاکید می کند ترویج روحیه جهاد و شهادت در اصل دمیدن در روحیه جهادی و انقلابی نسل جدید است.

وی بر ضرورت برگزاری همایش و کنگره برای شهدای روحانی تأکید و خاطرنشان می کند که هرچه بیشتر این ارزش ها، خاطرات و سوابق درخشان نسل قبل به نسل جدید منتقل شود در تقویت روحیه انقلابی و انقلابی ماندن و مجاهد بودن و مجاهد ماندن آنها تأثیر بیشتری دارد.

شهدای روحانی؛ از حجره تا سنگر

ضرورت همکاری و هم افزایی نهادهای مرتبط با شهدای روحانی

حجت الاسلام معتمد به ضرورت همکاری و هم افزایی نهادهای مرتبط با شهدای روحانی اشاره می کند و می گوید برخی کارها در این زمینه موازی کاری است و هزینه های مشابهی مصرف می شود.

حجت الاسلام عزت الله معتمد فرمانده تیپ امام جعفر صادق (ع) تأکید می کند که حفظ ارتباط و پیوند معنوی پیشکسوتان دفاع مقدس با نسل جوان و حوزه های علمیه منوط به ترویج و تبلیغ روحیه جهاد و شهادت و رشادت هایی است که روحانیت در دفاع مقدس داشتند.

وی روحانیت را یکی از پایه های اصلی معنویت، معرفت و بصیرت رزمندگان در دوران دفاع مقدس می داند و ادامه می دهد: امروز برای این که ارتباط بین پیشکسوتان دفاع مقدس بیشتر شود و در فرهنگ مقاومت گسستی صورت نگیرد باید رشادت ها و خاطرات دوران دفاع مقدس بازگو شود.

حجت الاسلام معتمد حفظ ارتباط معنوی پیشکسوتان روحانی، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های امروزی، تبیین نقش پرچم داری و پیشتازی پیشکسوتان روحانی دوران دفاع مقدس در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش آفرینی در عرصه های علمی و فرهنگی در جامعه اسلامی را از اهداف برگزاری همایش ملی پرچم داران انقلاب و دفاع مقدس برمی شامرد.

وی همچنین ضرورت همکاری و هم افزایی نهادهای مرتبط با شهدای روحانی را مورد توجه قرار می دهد و خاطرنشان می کند که برخی کارها در عرصه شهدای روحانی موازی کاری است و هزینه های مشابهی مصرف می شود که این موضوع باید حل شود.

حجت الاسلام معتمد به ارائه راه حل برای چنین مشکلاتی می پردازد که اگر همه مجموعه های مرتبط با شهدای روحانی داده ها و اطلاعات خود را در اختیار کنگره شهدای روحانی قرار دهند زودتر به نتیجه خواهیم رسید./927/ج

عباس قاسم پور
ارسال نظرات